به گزارش ایرنا، حمید شکری روز چهارشنبه در بازدید از منطقه گردشگری غار هامپوئیل به خبرنگار ایرنا گفت: این غار به عنوان یکی از موهبت های الهی برای مردم منطقه است که توجه به طرح های توسعه آن می تواند موجب رونق گردشگری در منطقه و حتی شهرستان های همجوار شود.
وی به سرمایه گذاری های انجام شده در محوطه این غار اشاره کرد و گفت: کل محوطه برای سرمایه گذاری این پروژه 502 هکتار است که 270 هکتار آن توسط بخش خصوصی خریداری شده و بقیه اراضی متعلق به منابع طبیعی و دولتی است.
وی ادامه داد: مشکل واگذاری بخشی از این اراضی در جلسه ای که در استان تشکیل شد حل و این اراضی برای توسعه گردشگری در منطقه به بخش خصوصی واگذار شد.
شکری اضافه کرد: سرمایه گذاری در محوطه غار هامپوئیل در سه قسمت خرید اراضی، ایجاد مسیر طبیعی پلکانی به سمت غار و احداث بیش از 18 آلاچیق انجام می شود و تاکنون بیش از 80 میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی هزینه شده است.
وی تسریع در روند توسعه عملیات اجرایی این منطقه را ضروری دانست و افزود: با جذب امکانات و تسهیلات و مشارکت بخش خصوصی این منطقه می تواند به عنوان یکی از مناطق طبیعی گردشگری سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد.
شکری گفت: ایجاد کمپینگ های گردشگری و امکانات خدماتی رفاهی در این منطقه از اهم برنامه های این سرمایه گذار برای جذب گردشگر در این منطقه است.
وی به روستای تازه کند سفلی که در مسیر این غار قرار دارد اشاره کرد وافزود: با سرمایه گذاری در محوطه این غار، اشتغال زایی در روستای تازه کند سفلی رونق می یابد و وضعیت اقتصادی اهالی روستا با حضور گردشگران رشد بهبود می یابد.
وی ادامه داد: با ایجاد امکانات و خدمات رفاهی گردشگری در این روستا و توجه به معماری خانه های روستایی و نیز بازگشایی مسیر اصلی منتهی به غار ، پیشرفت و آبادانی تازه کند سفلی سرعت می گیرد.
غار هامپوئیل یا غار کبوتر به عنوان قدیمی ترین غار ایران و خاورمیانه، در 15 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش واقع شده است.
این غار و جاذبه زیبا با قدمتی 150 میلیون ساله، سرشار از شگفتی ها و زیبایی های منحصر به فرد، آثاری از عصر حجر و تاریخ 200 هزار ساله بشر در خود نهفته دارد.
اعماق خاموش اما زیبای این غار کهن و تاریخی، با چاه های مخوف و دیواره های آهکی و بی بدیل خود، گردشگران، محققان و غارنوردانی از سراسر دنیا و کشورمان را به خود جذب می کند.
وجود محوطه های وسیع، راهروهای تنگ، چاه های عمیق و ناشناخته باسفره های آب زیرزمینی و رسوبات زیبای آهکی این غار مخوف را به جاذ به ای زیبا تبدیل کرده است.
این غار زیبا به علت برخورداری از چاه ها و جاذبه های زیبای درون غاری، به شماره 235 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قرار گرفته است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.