دبیر کمیته اطلاع‌رسانی همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه با تاکید بر اهمیت و ضرورت بررسی "نقش تبریز" در پیروزی انقلاب مشروطه، گفت: تبریز همواره پیشتاز حرکت‌های آزادی‌خواهانه بوده است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، دکتر جعفر محسنی در نشست خبری "همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه" با بیان این‌که اگر تاریخ ایران را بنگریم، ریشه آزادی‌خواهی و آزاد اندیشی از قدیم الایام در آذربایجان بوده است، افزود: بزرگترین نمود این حرکت در مقطعی خود را نمایان کرد که ایران در استبداد قرار گرفته بود و تبریز، حرکت‌های مشروطه خواهی خود را آغاز کرد.
وی با بیان این‌که تبریز در انقلاب مشروطه نقش موثری ایفا کرد، افزود: در قالب انقلاب مشروطه، برای اولین بار در ایران مجلس تشکیل شده و قانون اساسی نوشته شد. جرقه‌ی این حرکت‌های آزادی‌خواهانه از مردم و علمای تبریز و آذربایجان زده شده و در سراسر کشور توسعه یافت.
وی ادامه داد: زمانی که دنیا در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته بود، متاسفانه ایران مغفول مانده و در سیستم سنتی قدیمی خود گیر کرده بود اما کمک علمای دینی و شهدای مشروطه باعث شد که وضعیت کشور در مسیر تغییر قرار بگیرد. این حرکت در نوع خود بسیار بزرگ و عظیم بود.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان زنده نگاه داشتن یاد مشروطه خواهان و شناساندن انقلاب مشروطه به جامعه را جزو رسالت‌های دستگاه‌های علمی و فرهنگی دانست و افزود: همایش بین‌المللی "تبریز و انقلاب مشروطه" با حضور محققان و پژوهشگران در ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری در دانشگاه آزاد تبریز برگزار می‌شود.
وی با بیان این‌که این همایش بین‌المللی ۱۸ محور دارد، افزود: برگزاری این همایش باعث انعکاس "نقش تبریز در انقلاب مشروطه" شده و محققان و علاقه‌مندان از ظرفیت علمی آن بهره‌مند شود.
گفتنی است، همایش بین‌المللی "تبریز و انقلاب مشروطه" ۱۴ مرداد ماه سال‌جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.