سرکنسول ترکیه در تبریز گفت: ترکیه در هیچ‌یک‌ از تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران مشارکت نکرده و حمایت همه جانبه خود را از ایران اعلام کرده است، همچنین حمایت سریع و به موقع ایران از دولت و حکومت قانونی ترکیه در شب کودتای نافرجام نمونه دیگری از روابط نزدیک دو کشور است.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که به میزبانی «چاغلار فاحری» سرکنسول ترکیه و در محل کنسولگری ترکیه در تبریز  و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، چاغلار فاحری ابتدا به تبیین کودتای نافرجام صورت گرفته در ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ پرداخته و از عوامل پشت پرده این کودتا و نیز عامل اصلی این اقدام که سازمان مرتبط با فتح الله گولن بوده است، سخن گفت.

وی با اشاره به نشست مطبوعاتی دو سال قبل با محوریت موضوع کودتای نافرجام تاکید کرد که این اقدامات در جهت آگاهی بخشیدن به ملت ها و دولت‌های همسایه و همچنین دیگر کشورها در زمینه کودتای صورت گرفته و آثار زیان بار آن و همچنین تبیین فعالیت سازمان گولن که به صورت مخفف «فتو» نامیده می شود پرداخت.

سرکنسول ترکیه با خاطرنشان کردن ابعاد گسترده ساختار تشکیلاتی فتو عنوان کرد: با دستگیری‌های صورت گرفته و همچنین با تسلیم شدن بخشی از نیروهای پنهان این سازمان ابعاد تازه و زوایای پنهانی از کودتای صورت گرفته آشکار شده است که جای هیچ شک و شبهه‌ای را در این خصوص که کودتا از سوی سازمان فتو به رهبری فتح الله گولن روحانی در تبعید و ساکن پنسیلوانیا صورت پذیرفته است، نمی‌گذارد.

چاغلار فاحری در ادامه همچنین با تشبیه این تشکیلات به کوه یخی که تنها بخش خارج از آب آن به صورت ظاهری دیده می‌شود و در واقع بخش اعظمی از این تشکیلات در لایه‌های پنهان حکومتی، قضایی و همچنین در کشورهای خارجی سازمان‌دهی شده‌اند به خطر احتمالی این ساختار در آینده نیز اشاره کرد.

البته دیپلمات ترکیه یادآور شد که با عملیات‌های ضد تروریستی صورت گرفته از سوی نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه ستون فقرات این سازمان در داخل کشور و حکومت شکسته و این سازمان در وضعیت اضمحلال قرار گرفته است. البته به گفته وی نباید روی ساختار خارج از ترکیه این تشکیلات چشم فرو بست زیرا فتو با توجه به ساختار پیچیده خود در قالب سازمان‌های خیریه و سیستم‌های آموزشی در قالب مدارس می‌تواند اقدام مشابهی با آنچه در ترکیه انجام داده است در دیگر کشورها نیز به انجام برساند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با روند آغاز شده از سوی دولت ترکیه و همکاری‌های صورت گرفته با دیگر کشورها، سیستم های آموزشی، موسسات خیریه و همچنین دیگر تشکیلات‌های این سازمان از جمله بیش از ۳۰ مرکز آموزشی مرتبط با این سازمان در کشورهای خارجی بسته شده و این روند با سرعت هرچه بیشتر در آینده ادامه خواهد داشت.

سرکنسول ترکیه در ادامه با معرفی نشریه‌ای با عنوان «اسکای لایف» که در این نشریه و در هشت صفحه اقدام به معرفی رویداد فرهنگی «تبریز ۲۰۱۸» کرده‌اند و این نشریه با تیراژ نزدیک به شش میلیون جلد در میان مسافران خطوط هوایی ترکیه توزیع شده است، از حسن نیت دولت ترکیه در خصوص معرفی این رویداد فرهنگی سخن به میان آورد.

بخش دوم نشست با جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران از سرکنسول ترکیه ادامه پیدا کرد و چاغلار فاحری با پاسخگویی به سوالات خبرنگاران جلسه را پیش برد.

رابطه میان ایران، و ترکیه به عنوان قدیمی ترین کشورهای منطقه بدون توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی براساس حسن همجواری است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روابط نزدیک میان ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به دلیل بازگشت نگاه ترکیه از غرب به شرق صورت گرفته است؟ و اینکه اگر زمانی ترکیه مجبور به انتخاب میان ناتو و روسیه باشد کدام یک را ترجیح خواهد داد، اظهار داشت:

سیاست خارجی ترکیه بر مبنای اصول تعیین شده از سوی مصطفی کمال آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه مبنی بر «صلح در مملکت و صلح در جهان» تعیین شده است و یکی از عناصر مهم این سیاست تعیین شده داشتن رابطه مطلوب با همسایگان وتمامی کشورهاست. از این رهگذر رابطه میان ایران، و ترکیه به عنوان قدیمی‌ترین کشورهای منطقه بدون توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی براساس حسن همجواری است.

همین موضوع در ارتباط با جمهوری آذربایجان نیز صدق می کند. در رابطه با روسیه نیز همکاری ترکیه با این کشور در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، تامین امنیت منطقه ای و غیره در چارچوب منافع مشترک دو کشور است.

لذا معتقدم این روابط چهارگانه نه در تعارض با غرب بلکه بر اساس همکاری‌های چند جانبه در آینده تقویت خواهد شد. ترکیه به جای ترجیح میان ناتو و روسیه در نظر دارد با حفظ روابط خود با دو طرف پل رابط میان شرق و غرب باشد.

عدم حمایت ترکیه از تحریم های غرب علیه ایران و همچنین حمایت سریع و به موقع ایران از دولت و حکومت قانونی ترکیه در شب کودتای نافرجام نمود روابط نزدیک میان دو کشور است

چاغلار فاحری در پاسخ به سوال خبرنگار «آناج» مبنی بر اینکه آیا خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای و احتمال باز گشت تحریم ها علیه ایران از یک سو و ترمیم روابط ترکیه با آمریکا طی ماه‌های گذشته تاثیری منفی بر روابط میان ترکیه و ایران خواهد گذاشت، عنوان کرد:

با توجه به اینکه ایران و ترکیه نزدیک ۱۰ قرن به عنوان دو دولت پایدار در منطقه حضور داشته‌اند می‌توان گفت این دو کشور به عنوان صاحب خانه در منطقه بوده و دیگر قدرت های خارجی به عنوان مسافرین منطقه هستند. لذا هیچ کشوری نمی‌تواند روابط بین ترکیه و ایران را تخریب کند. نمود این روابط نزدیک حتی در دوره‌های قبلی تحریم های غرب علیه ایران و به وضوح دیده شده است.

ترکیه در هیچ‌یک‌ از تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران مشارکت نکرده و حمایت همه جانبه خود را از ایران اعلام کرد. همچنین حمایت سریع و به موقع ایران از دولت و حکومت قانونی ترکیه در شب کودتای نافرجام باز نمونه دیگری از این روابط نزدیک است. به همین خاطر نیز افکار عمومی ایران باید از این نظر مطمئن باشد. اگر برادران در روزهای سخت در کنار یکدیگر نباشد این روابط چه فایده‌ای خواهد داشت.

اینکه روزنامه‌نگاران در ترکیه به دلیل فعالیت روزنامه نگاری بازداشت و زندانی شده‌اند، صحیح نیست وهرکدام از آنها به دلیل داشتن ارتباط سازمانی با سازمان‌های تروریستی اعم از «پ.ک.ک»، «فتو» و دیگر سازمان ها دستگیر شده‌اند.

دیپلمات ترکیه‌ای در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران در پاسخ به این مطلب که برخی از روزنامه‌نگاران ترکیه بدون داشتن ارتباط با سازمان‌های تروریستی و صرفا به خاطر ابراز عقیده در زندان به سر می برند نیز گفت: این یک برداشت شخصی است و البته نگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. باید اطمینان دهم که در ترکیه طبق قانون اساسی و نیز دیگر قوانین مصوب، آزادی بیان و آزادی عقیده از سوی حکومت تضمین شده است. و هیچ روزنامه‌نگاری به دلیل اعلام نظر خود بازداشت نمی‌شود.

همانطور که در دیگر کشور ها نیز ممکن است، برخی افراد در قالب روزنامه‌نگاری اقدام به فعالیت‌های مجرمانه می‌کنند. اینکه روزنامه‌نگاران در ترکیه به دلیل فعالیت روزنامه ژ‌نگاری بازداشت و زندانی شده‌اند، صحیح نیست.

ترکیه قبلا اقدام به ساخت سدهای بسیاری کرده است و در تمامی این پروژه‌ها مسئولیت قانونی این پروژه‌ها را نیز بر عهده گرفته است و سد «ایلیسو» نیز از این قاعده مستثنی نیست

سد ایلیسو که از سوی دولت ترکیه بر روی رود دجله ساخته شده و برای انجام پروژه اقتصادی «گاپ» (جنوب شرق آناتولی) مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت از دیگر موضوعاتی بود که از سوی خبرنگاران مطرح و سرکنسول ترکیه نیز در پاسخ به این سوال گفت: همانطور که می‌دانید، بر اساس قوانین بین‌المللی هر کشوری می‌تواند در استفاده از منابع طبیعی خود صرفه‌جویی کند. این موضوع در مورد رودخانه‌های و منابع ابی داخل مرزها نیز صدق می‌کند.البته اگر این رودخانه‌ها با عبور از مرزها وارد کشور های همسایه نیز شوند حقوق کشورهای همسایه در برخورداری از این منابع نیز باید در نظر گرفته شود.

در ارتباط با انجام مبادلات تجاری با پول ملی و بومی، توافقات میان مقامات دو کشور صورت پذیرفته و تا چند روز آینده گام نخست در این زمینه برداشته خواهد شد و ما نیز از این سیاست حمایت می‌کنیم

فاحری در پاسخ به سوال خبرنگاری که ادعا داشت تراز تجاری میان دو کشور همیشه به نفع ترکیه بوده است و نیز احتمال موفقیت در مبادلالت تجاری با پول ملی و بومی نیز بیان داشت: این موضوع که تراز تجاری میان دو کشور همیشه به نفع ترکیه تنظیم شده است گزاره صحیحی نیست و از آنجایی که  ترکیه خریدار حجم بسیار بزرگی از نفت و گاز ترکیه است، لذا به طور طبیعی همیشه تراز تجاری میان دو کشور به نفع ایران بوده است. و الیته در مورد تعرفه‌های گمرکی نیز با توجه به توانایی ها دو طرف در بخشی از حوزه های اقتصادی، با توافق دو طرفه و با در نظر گرفتن منافع مشترک متقابل این تعرفه ها تعیین می شود.

در ارتباط با انجام مبادلات تجاری با پول ملی و بومی نیز از چندی پیش توافقات میان مقام‌های دو کشور صورت پذیرفته و تا چند روز آینده گام نخست در این زمینه برداشته خواهد شد.و ما نیز از این سیاست حمایت می کنیم.

چالار فاحری به عنوان مطلب پایانی به تشریح بخشی از فعالیت‌های خود در تبریز از جمله برگزاری کنفرانس تجاری بین ایران و ترکیه با حضور هیئت سرمایه گذاران ترکیه‌ای در تبریز پرداخته و از افزایش شرکت‌های سرمایه‌گذار از ۳۲ به ۷۰ شرکت ترکیه‌ای و همچنین افزایش حجم سرمایه گذاری از ۱۰۰ میلیون دلار به ۲۵۰ میلیون دلار از سوی سرمایه گذاران ترکیه‌ای در تبریز خبر داد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.