میرمحسن حسینی قمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تقدیر از حساسیت رسانه ها نسبت به مسائل زیست محیطی در مورد گرفتار شدن مرال منطقه حفاظت شده 'یای قاری' به آفت کنه، گفت: کنه زدگی حیوانات در این فصل طبیعی بوده اما این مشکل در فندقلو بیشتر است.
وی در پاسخ به چرایی سمپاشی نشدن منطقه به منظور کنه زدایی، اظهار داشت: اولویت حفاظت محیط زیست اعمال کمترین حد مداخلات انسانی در حیات وحش است، زیرا که رفتار گونه های حیات وحش و واکنش آن ها به دخالت های انسانی، متفاوت با گونه های اهلی است.
حسینی قمی افزود: در بیشتر موارد خود گونه های وحشی در تعامل با طبیعت اند و توانایی مقابله با تهدیدات طبیعی را دارند.
وی در مورد مرال فندقلو خاطرنشان کرد: بعد از طی دوره مشخصی برای مبارزه با کنه توسط خود حیوان که با رفتارهای طبیعی انجام می شود، در صورت عدم رفع آفت، با تشخیص دامپزشک معتمد از سم فلومترین برای مبارزه با این آفت استفاده می شود.
حسینی قمی تاکید کرد: سایر گزینه های حمایتی ممکن نیز در صورت نیاز و بر اساس شرایط حیوان و مقتضای فصول مختلف سال انجام می شود.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اکولوژیکی خاص ارتفاعات 'گچی قیران' که از یک طرف به ارتفاعات سبلان، از طرفی به کوه های 'گویجه بئل' و شهرستان ورزقان به زیست گاه های مشرف بر رودخانه ارس مرتبط می شود، علاوه بر مراتع غنی، دارای عرصه های جنگلی در شهرستان اهر نیز هست.
حسینی قمی گفت: این منطقه به وسعت تقریبی 60 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده 'یای قاری' در حوزه های سیاسی شهرستان اهر، هریس و سراب قرار دارد.
وی ادامه داد: این منطقه با عنوان جنگل های فندقلو جهت افزایش قابلیت های گردشگری شهرستان اهر و از طرفی به عنوان توزیع متوازن گردشگران برای دیدن حیات وحش به خصوص مرال مدیریت می شود.
6120/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.