به گزارش ایرنا، چاغلار فاحری چاکر آلپ روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالروز کودتای نافرجام در ترکیه با بیان اینکه تحولات ایران برای ترکیه و تحولات ترکیه نیز برای ایران حائز اهمیت است، گفت: منافع ایران و ترکیه درگرو امنیت دو کشور است و هیچ کشوری نمی تواند رولبط این دو کشور را خراب کند.
وی با اشاره به اینکه تاریخ دوستی ایران و ترکیه به صدها سال می رسد، اظهار کرد: ترکیه و ایران با هم برادرند و در مواقع سختی دو کشور در کنار هم قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: شعار سیاست خارجی ترکیه 'صلح در وطن، صلح در جهان' بر مبنای استراتژی بنیانگذار ترکیه نوین و در این راستا اولویت رابطه با همسایگان مان است و ایران هم به عنوان یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین همسایه ترکیه برای ما اهمیت استراتژیک دارد.
سرکنسول ترکیه در تبریز روابط ایران و ترکیه بر اساس حسن همجواری ادامه دارد، افزود: قبل از برجام تحریم هایی علیه ایران وجود داشت که ترکیه هیچکدام از اینها را قبول نداشت و روابط خود را در بالاترین سطح اقتصادی و سیاسی با ایران ادامه داد و از ایران حمایت می کند.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه منافع مشترکی در عراق و سوریه دارند، خاطرنشان کرد: تمامیت ارضی عراق و سوریه مورد تاکید ماست و این منطقه باید روی صلح و ثبات را ببیند.
فاحری چاکر در مورد روابط تجاری میان ایران و ترکیه نیز اظهار داشت: ترکیه مهم ترین شریک تجاری ایران در منطقه است و از سه سال پیش روابط تجاری و سرمایه گذاری را افزایش داده است.
وی با اشاره به برگزاری همایش تجارت و سرمایه گذاری آذربایجان شرقی و ترکیه در تبریز اضافه کرد: در این همایش 65 سرمایه گذار ترک از شهرهای بزرگ ترکیه در تبریز حضور یافته و نیز هیات هایی از اتاق بازرگانی ،انجمن های کار، اتاق بورس ،پیمانکاران و شرکت های گردشگری از تبریز و منطقه آزاد ارس بازدید کردند.
فاحری چاکر با بیان اینکه در دوره ماموریت اینجانب 50 هیات ترکیه ای از ایران بازدید کردند، ادامه داد: برای افزایش تجارت و گسترش همکاری ها هر کاری انجام می دهیم.
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.