محمد پرتوی روز پنجشنبه در مراسم روز مزرعه کلزا در هریس، اظهار داشت: علاوه بر محصول کلزا، 192 تن محصول گلرنگ نیز از240 هکتار مزارع گلرنگ در این شهرستان برداشت می شود.
وی افزود: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به کاهش نزولات آسمانی و مصرف بی رویه از منابع آبی و سفره های زیرزمینی در سال های اخیر و کاهش بارندگی در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و همچنین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تغییر الگوی کشت به عنوان مناسب ترین روش مطرح بوده و این مدیریت نیز اقداماتی در زمینه کاهش سطوح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه، چغندرقند، یونجه و جایگزین کردن محصولات با نیاز آبی کم و دوره رویشی پایین مانند کلزا کرده است.
پرتوی ادامه داد: با توجه به دوره رویشی کمتر و نیازآبی پایین و کم توقع بودن کلزا نسبت به مواد غذایی و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها و رعایت تناوب زراعی، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده آن در صنایع غذایی و صنعتی، تولید این محصول مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است و روغن کلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.
مدیرجهادکشاورزی شهرستان هریس گفت : در رابطه با کشت دانه های روغنی کلزا پارسال با 41 نفر بهره بردار با سطح کشت و برداشت 114 هکتار را تجربه کردیم که امسال 21 نفر بهره بردار خواهیم داشت.
پرتوی با اشاره به نمونه برداری از مزرعه نمونه کلزا در شهرستان هریس از برداشت 4/5 تن کلزا در هر هکتار در این مزارع خبر داد.
وی، کشت کلزا درهریس را به خاطر پایداری در خشکسالی و مقاوم بودن به بی آبی و شوری در حال توسعه دانست و گفت: کشت کلزا جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی برای تامین بخشی از مصرف روغن های نباتی در استان و تامین خوراک کارخانه های تولید روغن نباتی در استان وشهرستان می باشد.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
/3038/7227/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.