مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که 160 هزار معلول در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 64 هزار معلول از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند. 
«محسن ارشدزاده» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که طبق برآورد حدود چهار درصد جمعیت استان دارای معلولیت هستند، یادآور شد: معلول به افرادی گفته می‌شود که از لحاظ کارکردهای ذهنی، جسمی و حرکتی، حسی و روانی دچار مشکل هستند.   وی با بیان اینکه 120 مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان در استان وجود دارد، ادامه داد: 35 مرکز به صورت شبانه‌روزی و 85 مرکز نیز روزانه است. 
وی با بیان این‌که هفت هزار معلول تحت پوشش مراکز توانبخشی و نگهداری معلولان در استان هستند، گفت: معتقدم آموزش مربیان و مددکاران در مراکز توانبخشی شبانه‌روزی و روزانه بهزیستی برای کمک به معلولان و کاهش تلفات و آسیب‌ها در بلایا و حوادث طبیعی ضرورت دارد.   مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری کارگاه منطقه‌ای مدیریت خطر حوادث و مخاطرات طبیعی ویژه مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان، بیان کرد: 90 نفر از کارشناسان از استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان و اردبیل در این کارگاه شرکت کرده‌اند.   وی افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آموزش مربیان و مددکاران مراکز بهزیستی و نحوه‌ی مقابله با آسیب دیدگان از جمله معلولان است که اگر زمانی حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله  و سیل رخ دهد، مربیان معلولان نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی بتوانند تدابیر لازم را برای کاهش آسیب‌ها و اتفاقات اجرا کنند. 
 ارشدزاده به اهمیت برگزاری کارگاه و دوره‌ها را برای مددجویان مراکز نگهداری معلولان تاکید کرد و گفت: افراد معلول در مراکز بهزیستی به صورت تجمعی نگهداری می‌شوند به طوری که در برخی مراکز 50 یا بیش از 100 نفر معلول، سالمند یا بیمار روانی مستقر هستند، این افراد هیچ نوع واکنش دفاعی از خود ندارند و حتی نمی‌توانند کارهای فردی خود را انجام دهند؛ بنابراین مجموعه مدیران مراکز باید آموزش‌های لازم را کسب کنند تا در حین وقوع حادثه‌ای به کودکان و معلولان کمک کنند. 
 وی بیان کرد: برخی از خانواده‌ها نیز دارای بیش از دو معلول در خانه هستند که باید این خانواده‌ها نیز آموزش‌های لازم را برای کمک به معلولان در بلای طبیعی کسب کنند تا کم ترین آسیب و تلفات وارد شود. 
 مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: سالمندی نیز روند طبیعی از معلولیت است و افراد در این دوران دچار مشکلات دوره‌ی سالمندی می‌شوند. 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.