فریز کردن یکی از راه‎های نگه‎داری مواد غذایی است که در صورت درست انجام نشدن عمل فریز و یخ‎زدایی، موجب تخریب بافت غذا و کاهش مواد مغذی و املاح می‎شود.
 
دکتر «حسن فرهاد غیبی»، متخصص تغذیه در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با تاکید بر این که هنگام خرید، باید به سلامت گوشت توجه کنیم، گفت: انواع گوشت‎ها اعم از گوشت گاو، گوساله، مرغ و ماهی هنگام خرید باید تازه و سالم باشند، یکی از علایم سلامت گوشت، رنگ صورتی خوش رنگ، فلس‎ محکم و چشم شفاف در ماهی است.
 
وی اضافه کرد: قوام گوشتی که کهنه است، کم و بافت آن لیز و لزج است، بنابراین باید در خرید انواع گوشت‎ها توجه شود تا گوشت عاری از این علایم باشد.
 
وی با اشاره به شرایط درست فریز کردن گوشت‎ها گفت: پس از خرید گوشت و تمیز کردن آن، گوشت را شسته و در نایلون‎های ضخیم مناسب برای فریز کردن، بسته‌بندی می‎کنیم، اندازه‎ی گوشت یکی از معیارهایی است که باید در هنگام بسته‎بندی به آن دقت شود، به طوری که گوشت باید به اندازه مصرف یک وعده بسته‌بندی شود و بازگرداندن گوشت منجمدی که یخ‎زدایی شده، درست نیست.
 
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: گوشت خام را نباید مجددا فریز کرد، چرا که بافت گوشت آسیب دیده و کیفیت و املاح آن کاهش می‎یابد، بنابراین، اندازه و سلامت گوشت از جمله مواردی هستند که در فریز کردن انواع گوشت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
 
گوشت‎های فریز شده باید حداقل چربی ممکن را داشته باشد

وی در ادامه با بیان این که گوشت‎های فریز شده باید حداقل چربی ممکن را داشته باشد، گفت: داشتن چربی کم سبب افزایش مدت ماندگاری گوشت شده و بهتر است چربی گوشت‎ها را حذف کنیم، لازم به ذکر است که بهترین دما برای فریز کردن گوشت، دمای کمتر از منفی 17 است، برخی فریزرهایی که قابلیت منجمد کردن در دمای منفی 30 الی 40 درجه در کم‎ترین ساعات را دارند، بهترین وسیله برای فریز کردن گوشت هستند، هر چه زمان منجمد کردن سریع و در دمای کم‎تری اتفاق بیفتد و کریستال‎های یخ بیشتر باشد، کیفیت گوشت بیشتر حفظ شده و هنگام یخ‎زدایی، بافت گوشت کم‎تر آسیب خواهد دید.
 
قرار دادن گوشت در دمای محیط و بیرون از یخچال سبب آلودگی گوشت می‎شود

وی با اشاره به شرایط نادرست فریز کردن گوشت عنوان کرد: قرار دادن گوشت در دمای محیط و بیرون از یخچال، نادرست بوده و سبب آلودگی گوشت می‎شود، بهترین شرایط برای یخ زدایی گوشت، قرار دادن گوشت 24 ساعت قبل در یخچال و صبر کردن تا ذوب شدن یخ در یخچال است، در صورت نبود وقت کافی برای این کار، می‎توان گوشت را زیر آب سرد گرفت تا یخ آن آب شود، قرار دادن گوشت منجمد در مایکروویو نیز از دیگر راه‎ها است که باید توجه کرد که گوشت نپزد.
 
غیبی با تاکید بر این که فریز کردن ممکن است از رشد و تکثیر باکتری و آلودگی‎ها جلوگیری ‎کند، بیان کرد: فریز کردن هرگز باکتری‎ها و آلودگی‎ها را از بین نمی‌برد.
 
وی در ادامه با اشاره به مدت زمان مناسب برای نگه‎داری انواع گوشت‎ها در فریزر گفت: هوای بسته‎ی حاوی گوشت باید کاملا تخلیه شود، گوشت بوقلمون و مرغ 9 الی 12 ماه و گوشت مرغ پخته شده چهار الی شش ماه، گوشت انواع پرندگان دیگر تا شش ماه در فریزر قابل نگه‎داری است.   
  وی خاطرنشان کرد: گوشت چرخ کرده نسبت به سایر انواع گوشت‎ها به مدت کم‎تری قابل نگه‎داری است، گوشت چرخ کرده خام به مدت دو الی سه ماه، و گوشت ماهی در صورت خامی، چهار الی شش ماه و در صورت پخته بودن، دو ماه قابل نگه‎داری است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.