نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به وضعیت کنونی کشور و برای ادامه‌‌ی روند توسعه، مناطق آزاد باید به سمت کسب درآمد پایدار حرکت کنند. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، پروانه مافی در روز دوم «شانزدهمین نشست معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور» اظهار کرد: توسعه‌ی منابع درآمدی پایدار یکی از بحث‌های پرطرفدار در دنیای مدیریت بوده و باتوجه به کارکرد ویژه، مناطق آزاد باید به این موضوع توجه ویژه کنند.
وی ادامه داد: در نشست معاونان اقتصادی و سرمایه‌گذاری مناطق آزاد در سال ۹۲ چالش‌های کسب درآمد در مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفت و به موضوعاتی نظیر افزایش درآمد، ارتقای توان رقابت پذیری، افزایش اشتغال‌زایی مولد تاکید شد و پژوهش علمی برای افزایش منابع مالی نتیجه این نشست بود. 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه منابع مالی مناطق آزاد در قبال حجم پروژه‌های عمرانی بسیار محدود است، مطرح کرد: باتوجه به تقلیل منابع درآمدی از قبال فروش زمین و تشدید ضوابط کالای ورودی و خروجی، به منظور ضرورت حفظ توازن در درآمد و هزینه باید تنوع بخشی به منابع مالی مورد تاکید قرار گیرد. 
وی  با بیان اینکه اصل جامعیت در بودجه سالانه کشور مطرح است، اظهار کرد: تمامی مبادلات مالی دولت باید برای نمایندگان مجلس روشن باشد و طبق اصل ۵۳ قانون اساسی، نمایندگان بدون دشواری باید به مبادلات مالی دولت نظارت کنند.
مافی ادامه داد: از سال ۷۲ که سازمان مناطق آزاد کشور شکل گرفته است، فرض بر کسب درآمد از طریق خدمات شهری، فرودگاهی، بندری، انبارداری و صادرات مجدد بود و مقرر شده است که بودجه مناطق آزاد جدا از بودجه عمومی کشور بررسی و تصویب شود. به هر حال طی ۲۵ سال گذشته ده‌ها هزار میلیارد تومان تحت عنوان بودجه سازمان مناطق آزاد، خارج از اصل ۵۳ قانون اساسی و تنها با نظارت حداقلی هزینه شده است. 
وی با اشاره به طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح بندهایی از قانون «چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد»، گفت: باتوجه به شرایط مالی دولت، مجلس با طرحی دو فوریتی و اصلاح بندهایی از قانون چگونگی اداره‌ی مناطق آزاد کشور به دنبال بررسی بودجه‌ی مناطق آزاد و شرکت‌های تابعه در قالب بودجه عمومی کشور است. 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های بنده، راهکارهایی نظیر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مشارکت در طرح‌های گردشگری، توریستی و ... با اجاره‌ی زمین، فعال‌سازی شبکه‌ی بازاریابی بین المللی و جذب سهمیه‌های ویژه از صادرات و واردات کشوری را برای تنوع بخشی و ایجاد درآمدهای پایدار مدنظر دارم. 
وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای رسمی کشور، مناطق آزاد نمی‌تواند بزنگاه قاچاق باشد، گفت: مناطق آزاد به ایجاد درآمد پایدار، اشتغال‌زایی و به تولید مولد توجه کنند. 
وی با بیان اینکه بومی بودن باید الگوی توسعه‌ی مناطق آزاد کشور باشد، بیان کرد: همراهی مردم برای رشد و توسعه مناطق آزاد نیاز است و منطقه آزاد ارس الگوی مناسبی در این زمینه است. 
این نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص منطقه آزاد ارس، گفت: وسعت ارس بسیار بزرگ بوده و ظرفیت بسیار ویژه‌ای در آن نهفته است و در سال‌های اخیر بیشترین بودجه ارس صرف پروژه‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و گردشگری شده است. 
وی افزود: در سایه فعالیت‌های ارس، این منطقه آزاد تحول اساسی پیدا کرده است؛ البته برای تکمیل شبکه‌ی ریلی، هوایی و ... همچنان به منابع مالی کلان نیاز دارد. 
وی با اشاره به همجواری ارس با کشورهای مختلف، گفت: ضرورت دارد از بازار این کشورها نهایت استفاده انجام شود. 
مافی با تاکید بر ضرورت توجه مناطق آزاد به توسعه صنعت گردشگری، خاطرنشان کرد: اخیرا با همکاری مجلس و سازمان میراث فرهنگی، موانع پیش روی توسعه صنعت گردشگری رفع شده است. 
این نماینده مجلس در بخش پرسش و پاسخ در خصوص دیدگاه نمایندگان مجلس در قبال مناطق آزاد، گفت: مناطق آزاد طرفداران و مخالفان زیادی دارد، ولی عموما نمایندگان اصلاح طلب موافق این مناطق هستند.
«محمدرضا رستمی» - معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: بر اساس تاکیدات دکتر بانک، سیاست مناطق آزاد در دوره‌ی جدید ارتباط مستمر با مجلس است و در همین راستا برنامه‌های جدی و منظمی با مجلس و فراکسیون‌ها دنبال می‌شود. 
وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند مزیت‌های مناطق آزاد کشورهای پیرامون با مناطق آزاد کشور خودمان را بررسی و گزارش دهد. تقریبا در این قیاس ما صفر هستیم! ۲۰ سال معافیت مالیاتی هیچ گونه جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد و آنان دنبال مشوق‌های دیگر هستند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.