مهدی بزاز دستفروش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: براساس برنامه ‌ریزی های انجام گرفته، فاز دوم مرمت آثار سایت موزه عصر آهن با اختصاص اعتبار و نظارت کارشناسان اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال طرح مرمت و استحکام بخشی چهار گور از این مجموعه و اسکلت‌های انسانی داخل آنها توسط متخصصان حفاظت و مرمت اشیای تاریخی انجام شد، افزود: با توجه به برگزاری نشست تخصصی حفاظت و مرمت اسکلت های سایت موزه عصر آهن در هفته میراث فرهنگی، گفتمان‌های تخصصی با محوریت این سایت موزه مطرح شد که بر این اساس فاز دوم مرمت آثار این مکان تاریخی از جمله مرمت و استحکام بخشی 6 گور دیگر در دستور کار قرار گرفته است.
بزاز دستفروش گفت: این محوطه باستانی که در زیر چندین متر رسوبات و لایه‌های زمین‌شناسی قرار گرفته، گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است که در کاوش‌های انجام شده گورهایی متعلق به عصر آهن حاوی اسکلت‌های انسانی و ظروف سفالی، اشیاء تزئینی و فلزی و استخوانی از آن به دست آمده است.
سایت موزه عصر آهن تبریز در تاریخ سی‌ام اردیبهشت سال 1386 افتتاح شد.
سایت موزه عصر آهن تبریز، محوطهٔ باستانی است که در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع شده‌ و شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است.
آثار به دست آمده در این سایت باستانی در سال ۱۳۷۶ شامل ۳۸ گور می باشد که اجساد در آن به شکل جنینی دفن شده اند؛ گور نوزادان یافت شده در این سایت، به صورت ساده بوده و گور نوجوانان در سازه‌های مربعی با دو ظرف سفالی همراه است.
اکثر اجساد یافت شده در سایت موزه عصر آهن تبریز در سنین پایین مرده‌اند؛ کودکان با اسباب بازی‌هایشان، زن‌ها با جواهرات و مردها با ابزار جنگی شان در این گورها دفن شده اند و در کنار بعضی اجساد ظروف سفالی و اثرات غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهرپرستی را تأیید می‌کند.
سنگ چینی دور اجساد نمادی از دیوارهٔ رحم است و اجساد به حالت جنینی یا چمباتمه‌ای دفن شده‌اند که جهت بدن و صورتشان متفاوت است.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.