مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: در طرح استاد شاگردی روابط کاری و مباحثی مانند بیمه شاگرد مطرح نیست و اصناف از این بابت نگران نباشند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، یعقوب نماینده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث استاد شاگردی در گذشته این کشور مطرح و یکی از راه‌های یافتن شغل مناسب بود، ولی در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده بود که با پیشنهاد استان آذربایجان شرقی، این طرح در سطح کشور احیا و دبیرخانه اجرای آن به سازمان فنی و حرفه ای سپرده شد.     وی ادامه داد: در قالب این طرح افرادی به عنوان شاگرد و افرادی به عنوان واحد پذیرنده از طریق مراجعه حضوری به مراکز فنی و حرفه ای استان و یا از طریق سایت اداره کل،  ثبت نام می کنند .     وی تاکید کرد: در اجرای این طرح افرادی که در کسوت شاگرد به واحدهای کسب و کار معرفی می شوند معاف از بیمه تامین اجتماعی و روابط کار هستند و فقط مشمول بیمه حوادث می شوند که آن نیز از طرف فنی و حرفه ای پرداخت می شود.     نماینده یادآور شد: اجرای این طرح برای شاگرد و استاد هزینه ای ندارد و استاد در صورت صلاحدید شخصی می‌تواند حق الزحمه ای به شاگرد پرداخت بکند. 

   وی بر لزوم آشنا سازی واحدهای صنفی و جوانان علاقمند به آموزش حرفه ای مختلف با این طرح تاکید کرد و گفت: برای شرکت در این طرح، واحدهای پذیرنده باید پروانه کسب و همچنین مجوز فعالیت از سوی اداره کل فنی و حرفه ای داشته و مباحث ایمنی و بهداشت کار را رعایت کنند. 
وی یادآور شد: این دوره ها بر اساس تنوع شغل و حرفه، از 80 ساعت تا یک سال طول می کشد و بعد از پایان دوره شاگردی، آزمونی برگزار شده و به شاگرد دوره دیده، گواهی بین المللی مهارت صادر می شود. 
مدیر کل فنی و حرفه ای استان حداقل سن برای شرکت در این طرح به عنوان شاگرد را 15 سال عنوان کرد و گفت: شاگرد نباید جزو کارکنان فعلی کارگاه مربوطه باشد. 
وی اظهار کرد: این طرح از شهریور سال گذشته اجرایی شده و در این مدت 651 نفر به عنوان شاگرد و 198 واحد پذیرنده ثبت نام کرده و فعالیت خود را آغاز کرده اند. 
وی تاکید کرد: مردم هنوز نمی دانند که طرح استاد شاگردی احیا شده و از این طریق می توانند در اوقات فراغت از جمله در اوقات فراغت تابستان فرزندان خود را در کنار استادان یکی از حرفه ها و صنوف که صلاحیت وی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای محرز شده است، بسپارند تا شغل و حرفه ای یاد بگیرد. 
نماینده ادامه داد: این طرح در زمینه آسیب دیدگان اجتماعی از جمله معتادان بهبود یافته، زنان سرپرست خانوار و .... می تواند تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. 
وی با بیان اینکه پنج نوع مسیر و برنامه اشتغال از سوی دولت جهت رفع مشکلات بیکاری ارائه شده که یکی از آنها طرح استادشاگردی است، گفت: ارائه تسهیلات فراگیر برای اشتغال پایدار، توانمندسازی برای اشتغال پایدار در حوزه روستایی و عشایری، طرح تکاپو و طرح کارورزی چهار مورد دیگر از این طرح ها هستند. 
وی ادامه داد: در طرح تسهیلات فراگیر برای اشتغال پایدار  و توانمندسازی در حوزه روستایی و عشایری وام های سوبسیت دار به علاقمندان ارائه می شود که استان ما نیز از این طرح برخوردار شده و باز هم زمینه برای بهره مندی افراد از این طرح فراهم است. 
مدیر کل فنی و حرفه ای استان گفت: در طرح تکاپو نیز که مختص مشاغل پراشتغال مانند کفش و فرش و ... است، دولت وارد کار شده و در زمینه مشکلاتی مانند بازاریابی و فروش به فعالان این صنعت کمک می‌کند. 
وی ادامه داد: در بحث کارورزی نیز کلیه دانش آموختگان دانشگاهی می توانند در سامانه کارورزی ثبت نام کرده و از این طریق با هماهنگی مسئولان دولتی وارد بازار کار شده وبه واحدها معرفی شوند. در قالب اجرای این طرح حدود یک سوم حداقل حقوق به این افراد پرداخت می شود و بعد از مدتی اگر تشخیص واحدها بر استخدام این فرد باشد تا حدود دوسال بیمه وی توسط دولت پرداخت می شود.   
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.