مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که 300 نفر از کودکان اوتیسم در پنج مرکز فعال استان به صورت مستمر از خدمات درمانی استفاده می کنند، افزود: طبق آخرین اطالاعات 500 کودک اوتیسم در استان شناسایی شده است. 
 محسن ارشدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که بیماری اوتیسم از 18 ماهگی تا دو سالگی در کودکان قابل تشخیص است، اظهار کرد: می توان علائم و مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم را با اقدامات آموزشی و توانبخشی زودهنگام کنترل کرد، البته درمان دارویی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و این بیماری از طریق آزمایشگاه‌های کلینیکی و پارا کلینیکی قابل تشخیص نیست، و تنها می توان با تست ها و بررسی های روانشناسی تشخیص داد. 
 وی با بیان این‌که طی دو سال گذشته سازمان بهزیستی کشور طرح غربالگری را به صورت الکترونیکی در سایت بهزیستی راه اندازی کرده است، بیان کرد: در این سایت بیماری اوتیسم و علائم آن برای مردم معرفی شده و خانواده ها می‌توانند با پاسخگویی به 10 سوال طراحی شده در پایان نتیجه ی غربالگری را مشاهده کنند. 
 مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از فعالیت پنج مرکز توان بخشی و آموزش کودکان اوتیسم در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر چهار مرکز نگهداری از کودکان اوتیسم در تبریز و یک مورد در عجب شیر فعال هستند، امسال در طرح غربالگری کودکان اوتیسم، 70  نفر به تعداد کودکان اوتیسم استان افزوده شده است. 
 وی با بیان این‌که اطلاع رسانی سایت غربالگری انجام می شود، افزود: سایت غربالگری در محیط هایی از جمله مهدوکودک ها  اطلاع رسانی می شود، در این رابطه با مرکز بهداشت نیز همکاری داریم تا مردم کودکان مشکوک به اوتیسم خود را مورد غربالگری قرار دهند.    ارشدزاده ادامه داد: کودکان بعد از غربالگری به مراکز مراجعه می کنند تا توسط کارشناسان مورد غربالگری مجدد قرار بگیرند و در صورت تشخیص اوتیسم کودک، پکیج آموزشی برای خانواده ها ارائه می شود تا بعد از معرفی به بهزیستی پرونده تشکیل داده و جهت استفاده از خدمات تخصصی به مراکز زیر نظر بهزیستی معرفی می شوند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.