به گزارش ایرنا، سامانه 'کارا' براساس مصوبه اواخر خرداد 1396 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرح های اشتغالزا و در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران و کارآفرینان راه اندازی شده است.
بر این اساس همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی علاقمند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری می‌توانند به سامانه 'کارا' به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت نام کنند.
پس از ثبت نام، ابعاد طرح پیشنهادی متقاضیان به لحاظ کیفی و کمی توسط کمیته فنی کارگروه اشتغال استان مورد بررسی قرار می گیرد و پس از تایید نهایی، طرح برای تامین اعتبار به بانک معرفی می شود.
بانک های عامل منتخب نیز پس از بررسی طرح، در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح و اهلیت کارآفرین یا سرمایه‌گذاران، آن را در نوبت دریافت وام اشتغال قرار می‌دهند.
مسوولان نهادهای ذیربط در آذربایجان شرقی با آغاز به کار سامانه 'کارا' تلاش می‌کنند تا فرآیند ثبت نام، معرفی و تصویب طرح متقاضیان در آن طولانی نشود و منابع بر اساس اولویت‌های منطقه و به تناسب پیشرفت طرح‌ها پرداخت شود.

** ثبت 14800 طرح اشتغالزایی در سامانه کارا
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجانشرقی به ایرنا گفت: حدود 12 هزار طرح اشتغال روستایی و دو هزار و 800 طرح اشتغال فراگیر در استان در سامانه 'کارا' ثبت شده اند.
احد حسینی افزود: حدود 200 میلیارد تومان طرح اشتغال روستایی و 212 میلیارد تومان طرح نیز در بخش اشتغال فراگیر در استان از سوی کمیته فنی به بانک های عامل معرفی شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 55 طرح به ارزش 14 میلیارد تومان در بخش اشتغال فراگیر روستایی و 46 طرح نیز به ارزش 14 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش اشتغال فراگیر توسط بانک های عامل پرداخت شده است.
وی اظهارداشت: متاسفانه عملکرد پرداخت بانک ها در سامانه 'کارا' ثبت نشده بود که مقرر شد در اسرع وقت اطلاعات و آمار تسهیلات اعطا شده به طرح های ثبت نام شده در سامانه 'کارا' ثبت شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی افزود: هدف از اجرای برنامه اشتغال فراگیر، افزایش اشتغال‌پذیری نیروی کار از طریق طرح کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی و کاهش هزینه اشتغال از طریق ارائه مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایانی است که نیروی کار شغل اولی را استخدام می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین ارائه یارانه دستمزد به کارفرمایانی که شغل اولی‌ها را به کار می‌گیرند ولی در مناطقی با نرخ بیکاری بالا فعالیت دارند، از دیگر اهداف سامانه 'کارا' است.
حسینی یادآور شد: طرح اشتغال روستایی نیز رویکرد مداخلات توسعه‌ای و ارائه تسهیلات یارانه‌ای را دنبال می‌کند و در این طرح پیش‌بینی شده تسهیلات در سه بخش نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق روستایی و عشایری مرزی تخصیص یابد.

**معرفی یک هزار و 134 طرح برای دریافت تسهیلات به بانک ها
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی دو طرحی است که دولت دوازدهم به منظور رونق بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در شهرها و روستاها در دستور کار قرار داده است.
علی جهانگیری با اشاره به عملکرد کارگروه اشتغال استان گفت: در بحث اشتغال فراگیر از سوی کمیته فنی کارگروه اشتغال استان در مجموع 694 طرح به ارزش 191 میلیارد تومان به هشت بانک عامل معرفی شده است.
وی افزود: از این تعداد 68 طرح به ارزش 36 میلیارد تومان در ارکان اعتباری بانک ها به تصویب رسیده و 56 طرح به ارزش تقریبی 14 میلیارد و 300 میلیون تومان منجر به عقد قرار داد شده است.
وی ادامه داد: تاکنون اعتبارات 55 طرح به ارزش 14 میلیارد تومان توسط بانک های عامل در بحث اشتغال فراگیر پرداخت شده که بیشترین پرداختی از نظر تعداد طرح توسط بانک کشاورزی با 44 طرح و از نظر رقم نیز توسط بانک صادرات به ارزش پنج میلیارد و 400 میلیون تومان می باشد.
جهانگیری اضافه کرد: در بحث اشتغال روستایی چهار بانک صندوق کارآفرینی امید، پست بانک، توسعه تعاون و کشاورزی به عنوان بانک های عامل معرفی شده اند.
وی افزود: از سوی کمیته فنی کارگروه اشتغال آذربایجان شرقی 440 طرح به ارزش 212 میلیارد تومان به شبکه بانکی معرفی و از این تعداد 182 طرح به ارزش 71 میلیارد تومان در بانک ها تصویب شده است.
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: همچنین 35 طرح به ارزش تقریبی 9 میلیارد تومان در مرحله عقد قرارداد است، ضمن اینکه در مجموع 46 طرح به ارزش 14 میلیارد و 300 میلیون تومان موفق به اخذ تسهیلات شده اند.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.