به گزارش ایرنا، محمدحسین اشرفی روز چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان عجب شیر با تاکید بر اینکه خانواده های بی سواد و کم سواد، دچار فقر فرهنگی می شوند افزود: نرخ باسوادی استان پایین تر از میانگین ‌کشوری است‌.
وی با اشاره به سرشماری گروه سنی سواد آموزی 10 الی 49 سال، در سال 95 اظهار کرد: در این سرشماری میزان باسوادان استان 94.3درصد اعلام شد و این به معنی بی سوادی 141 هزار و 918 نفر در استان بود.
اشرفی خاطرنشان کرد: در شهرستان عجب شیر نیز در گروه سنی 10 الی 49 سال 92.8درصد باسواد و 7.2 درصد معادل سه هزار و 288 نفر بی سواد هستند.
وی با بیان اینکه افراد بی سواد می توانند جهت ثبت نام در دوره‌های سواد آموزی به مراکز نهضت سواد آموزی شهرستان‌ ها، مناطق و مدارس سراسر استان مراجعه کنند، گفت: 680 هزار تومان به عنوان حق زحمه‌ آموزش ‌دهندگان در ازای هر سواد آموزی پرداخت می ‌شود و به آموزش دهندگان معلولان و روستایی یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: افرادی که نمی ‌توانند به صورت فیزکی در کلاس‌ های سواد آموزی حضور یابند، می ‌توانند به صورت خودآموز در منزل و با استفاده از کتاب ‌های رایگان نهضت سواد آموزی تحصیل و در امتحانات نهضت شرکت کنند که در صورت قبولی در امتحانات 720 هزار تومان تشویقی به این افراد تعلق می ‌گیرد.
اشرفی افزود: هر خانواده می ‌تواند به عنوان نماینده‌ سواد آموزی کشور باشد و با ایجاد انگیزه در افراد بی‌سواد خانواده در این راستا گام موثری بردارد.
وی گفت: جهت ریشه کنی بی سوادی از جامعه، نیازمند فرهنگ سازی عمومی برای سواد آموزی، همکاری با آموزش دهندگان جهت شناسایی افراد بی ‌سواد، اجرای طرح اولیای بی‌ سواد در جامعه و همکاری در واگذاری مکان‌ های آموزشی مناسب هستیم.
سرپرست فرمانداری عجب شیر نیز در این جلسه گفت: بر اساس سرشماری سال 95 در این شهرستان، 82.4 درصد گروه سنی 6 تا 49 سال باسواد هستند.
عادل اصغرپور با اشاره به تبعات بی‌ سوادی در جامعه افزود: بیشتر آسیب های اجتماعی در جامعه نشات گرفته از بی‌ سوادی است و تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و درآمد و اشتغال دارد.
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای بی ‌سوادی در شهرستان گفت: خانواده‌ها به مشکلات و تبعات سنگین ناشی از فقر فرهنگی و اجتماعی ناشی از بی‌ سوادی آگاه نیستند و باسوادی برایشان اولویت ندارد.
وی بر تحقق آموزش 453 نفر از بی سوادان شهرستان در سالجاری تاکید کرد و افزود: آموزش و پرورش شهرستان باید برنامه ریزی دقیق برای حل معضل بی سوادی داشته باشد.
اصغرپور گفت: 11 هزار و 146 نفر از جمعیت شهرستان بی سواد هستند و این رقم مایوس کننده است و تلاش بر این خواهد بود تا با کمک بخشداران و دهیاران در روستاها، بی سوادان شناسایی و به فراگیری سواد تشویق شوند.
شهرستان عجب شیر با حدود 71 هزار نفر جمعیت در98 کیلومتری جنوب غربی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.