به گزارش ایرنا، حمید شکری روز دوشنبه در نخستین جلسه کمیته غارشناسی شهرستان بر فعال تر شدن کمیته غارشناسی شهرستان تاکید کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست متولی و مسئول تشکیل و نظارت بر کارگروه غارشناسی هستند و دبیری این کارگروه برعهده محیط زیست بوده و انجام کاوش های کارشناسی از جمله مهمترین اولویت های این کارگروه است.
وی اضافه کرد: تیم استانی نیز باید با برنامه ریزی های لازم، کار شناسایی دو غار آغجه کهل (آغجا کؤهول) و اکیز (اکیس) قره ناز را انجام دهد.
شکری همچنین به معادن موجود در اطراف غارها نیز اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم در خصوص ساماندهی معادن موجود در اطراف غارها با توجه به نوع بهره برداری آنها با نظارت اداره صنعت و معدن و تجارت انجام گیرد.
رئیس محیط زیست مراغه نیز در این جلسه گفت: بیش از 10 غار طبیعی در مراغه شناسایی شده که غار هامپوئیل (کبوتر) توسط میراث فرهنگی به عنوان نخستین غار مراغه ثبت ملی شده است.
غلامرضا زارع افزود: غارها به عنوان یکی از ظرفیت های طبیعی مراغه هستند که به عنوان ذخیره گاه های آب از اهمیت ویژه ای برخوردارند که باید نسبت به حفاظت آن ها اقدامات لازم انجام شود.
وی به اعضای کمیته غارشناسی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: فرمانداری ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، میراث فرهنگی ، هلال احمر، امور آب منطقه ای، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و گروه های زمین شناسی دانشگاه ها اعضای کمیته غارشناسی شهرستان را تشکیل می دهند.
وی افزود: هدف از تشکیل این کارگروه شناسایی و شناسنامه کردن غارها و نیز تعیین رده بندی آنها است.
غارهای تاریخی و طبیعی مراغه با قدمتی چندین هزارساله، جاذبه هایی اسرارآمیز در دل طبیعت خطه آذربایجان، مقصدی جذاب برای غارنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر حمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.