به گزارش ایرنا، حمید شکری روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات طرح ساماندهی محوطه برج های دوقلوی تاریخی مراغه افزود: ظرف 15 و با تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی، دادستانی، شهرداری، سمن ها و پیمانکار، این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: با تشکیل این کمیته، راهکارهای موثر برای برون رفت از این مشکل احصا و با رفع نواقصات و عمل به تعدات قانونی بر اساس ضوابط تعیین شده، عملیات اجرایی این طرح از سر گرفته می شود.
وی با اشاره به حساسیت های سمن ها در صیانت از آثار تاریخی این شهرستان اضافه کرد: با وجود برخی قصورات و نواقص موجود در این طرح، ادامه اصولی اجرای این طرح زمینه را برای توسعه گردشگری تاریخی شهرستانفراهم خواهد کرد.
وی گفت: ایجاد فضای مناسب برای کسب و کار و نیز اشتغال زایی امری است که در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد و توسعه این بخش نیازمند حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
وی افزود: شرکت عمران و بهسازی مراغه باید به عنوان پیمانکار اجرایی به تعدات خود در راستای این طرح عمل کند و میراث فرهنگی نیز به عنوان دستگاه نظارتی در این زمینه اهتمام ویژه ای برای رفع مشکلات انجام دهد.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در این نشست گفت: طرح ساماندهی برج های تاریخی باید با رعایت موازین قانونی انجام شود و میراث فرهنگی به عنوان متولی نظارت بر این طرح نقش موثری در این زمینه ایفا کند.
علی دلداری افزود: تشکیلات قضائی نیز به عنوان مدعی العموم اعلام می کند که تا زمانی که بلامانع بودن این طرح با مستندات قانونی توسط میراث فرهنگی به دادستانی ارائه نشود، از سرگیری مجدداین طرح ممکن نخواهد بود.
وی اضافه کرد: قصور میراث فرهنگی در زمینه نظارت و همچنین پیمانکار اجرایی آن در عمل به تعهدات و الزامات قانونی عامل بروز تخلفات در اجرای طرح ساماندهی محوطه‌های برج مدور و گنبد کبود و به دنبال آن صدور حکم توقف عملیات اجرایی آن بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: قصور میراث فرهنگی در این طرح، اعتماد به اجرای تعهدات توسط پیمانکار و مجری طرح بوده است.
یعقوب طالبی افزود: با وجود تاکیدات قانونی، تجاوز به حریم 25 متری برج های تاریخی به عنوان خط قرمز سازمان میراث فرهنگی بوده و شرکت عمران و بهسازی تاکنون نسبت به عمل به تعهدات خود کوتاهی کرده است.
به گزارش ایرنا، گنبد کبود از بناهای دوره سلجوقیان در منطقه مرکزی شهر مراغه بوده و تزیینات به ‌کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول کم ‌نظیر است.
درباره زمان احداث گنبد کبود نظرات دیگری نیز وجود دارد عده‌ای آن‌ را مربوط به‌ زمان مغول دانسته و عده‌ ای تاریخ بنای برج را مربوط به قبل از هلاکوخان در دوره ایلخانی ذکر کرده‌ اند.
این اثر تاریخی در 15 دی سال 1310 هجری شمسی به شماره ثبت 135 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
برج مدور نیز از بناهای ساخته ‌شده در دوره سلجوقیان در شهر مراغه بوده که در فاصله 10متری شمال گنبد کبود در مرکز شهر مراغه قرار گرفته‌ است.
بر روی کتیبه برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال 563 هجری نگاشته شده اما درباره نام بانی و مدفون داخل آن هیچ ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملا ناشناخته‌ است.
این اثر تاریخی در 15 دی سال 1310 هجری شمس به شماره ثبت 136 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این شهرستان با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.