رشید نظمی روز شنبه با اشاره به اینکه شهرستان خداآفرین از دیرباز در کار پرورش کرم ابریشم و نوغانداری فعالیت دارد، گفت: امسال در شهرستان خداآفرین 60 جعبه تخم نوغان در بین 32 نفر از بهره برداران توزیع شده است.
نظمی با ابراز امیدواری نسبت به برداشت بیش از یک هزار و 500 کیلوگرم پیله تر از مزارع نوغان شهرستان خداآفرین در سال جاری خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال 1396 در راستای توسعه نوغانداری در این شهرستان 2 هزار اصله نهال توت توزیع شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین گفت: نوغانداری، از جمله مشاغل مکمل و جانبی بخش کشاورزی بوده که همزیستی و همگرایی ویژه ای با سایر مشاغل دارد و در قالب کشاورزی ترکیبی، بدون ایجاد هرگونه مزاحمتی، زمینه را برای بهبود معیشت خانوارهای روستایی با رویکرد کشاورزی چند کارکردی فراهم می کند.
وی با اشاره به افزایش تقاضا برای مصنوعات ابریشمی ادامه داد: نوغانداری نقش موثری در توسعه پایدار روستایی و افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی و بهبود سطح رفاه روستائیان دارد.
نظمی تاکید کرد: خرید تضمینی پیله از نوغانداران، ارائه مشاوره های فنی پرورش کرم ابریشم به نوغانداران و حضور مداوم کارشناسان در پهنه تولید نوغانداری، ایجاد نهادهای حمایتی و مشاوره ای، فرآوری پیله مستقیم در منطقه پرورش در راستای افزایش ارزش افزوده اثرات قابل توجهی در توسعه و کارآمدی صنعت نوغانداری دارد.
وی خاطرنشان کرد: از سال 93 با تاسیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، به صورت تجمعی، قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در راستای منطقی تر شدن قیمت و تشویق نوغانداران به این صنعت، 53 درصد افزایش یافته و مبلغ 11 هزار تومان در سال 92 ، به 18 هزار و 104 تومان رسید.
نظمی افزود: امسال قیمت خرید تضمینی پیله تر از قرار کیلویی 18 هزار و 300 تومان است اما با توجه به رونق و اقبال بازار هم اکنون هر کیلوگرم پیله تر ابریشم در بازار توافقی کشور 30 تا 32 هزار تومان خرید و فروش می شود.
خداافرین در کنار شهرستان های جلفا و هوراند از مراکز عمده پرورش کرم ابریشم در استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.