رسول تقی پور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: 543 نفر از محکومان مالی جرایم غیرعمد در استان با بیش از 50 میلیارد تومان بدهی، چشم انتظار کمک خیران هستند.
وی با بیان اینکه 70 درصد کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان از طریق صاحبان صنایع تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: نیمی از 543 زندانی جرایم غیرعمد استان در زندان تبریز و مابقی در سایر شهرستان‌های استان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند که بعد از تبریز، بیشترین زندانیان در شهرستان مراغه و کم‌ترین در شهرستان هشترود در حبس هستند.
وی با اشاره به اینکه11 شهرستان بناب، مراغه، جلفا، هشترود، چاراویماق، عجب‌شیر، خداآفرین، مرند، اهر، میانه و بستان آباد در رابطه با برگزاری جشن گلریزان اعلام آمادگی کرده‌ بودند، گفت: در تعدادی از شهرستان ها این جشن برگزار شده و در بقیه شهرستان ها هم در روزهای آینده برگزار می شود.

وی با تاکید بر این‌که زندانیان جرایم غیرعمد مجرم نبوده و تنها در اثر “حوادث پیش‌آمده” راهی زندان می‌شوند، خاطرنشان کرد: از سوی مرجع قضایی برای زندانیان جرایم غیر محکومیت حبس صادر نمی‌شود بلکه نگهداری این افراد در زندان صرفا به خاطر شکایت شکات بوده و این زندانیان با پرداخت بدهی خود از زندان آزاد می‌شوند.
مدیر ستاد دیه استان اصلی‌ترین ملاک جهت کمک ستاد دیه به یک زندانی جرایم غیرعمد را ناتوانی وی در پرداخت بدهی اعلام کرد و افزود: اگر بر دادگاه مسجل شود که زندانی(جرایم غیرعمد) نمی‌تواند بدهی‌اش را یکجا پرداخت کند، دادگاه در قالب دادخواست اعسار و تقسیط از وی حمایت می‌کند، این پروسه بسته به تصمیم دادگاه و شرایط زندانی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه ستاد دیه زمینه آزادسازی زندانی را از طریق “پیش پرداخت” و “پرداخت قسط اول” فراهم می‌کند، یادآوری کرد: با پرداخت اولین قسط، زندانی از پشت میله‌ها رها شده و بقیه‌ اقساط خود را پرداخت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، 368 نفر به کمک خیران با بدهی حدود 33 میلیارد تومان آزاد شدند که 13 نفر از آنان زن و 355 نفر مرد بودند.
وی اضافه کرد: پنج میلیارد و 359 میلیون تومان از این میزان بدهی، با گذشت شکات، 17.5 میلیارد تومان از طریق اعسار و تقسیط از طریق دادگاه، 400 میلیون تومان از راه آورده مددجویان، 6 میلیارد تومان و 250 میلیون تومان از طریق تسهیلات و سه میلیارد و 200 میلیون تومان کمک ستاد دیه پرداخت شد.
3071/8023
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.