مدیر ستاد دیه آذربایجان‌شرقی گفت: جشن گلریزان ویژه "زندانیان جرایم غیرعمد" استان از ساعت ۲۱:۳۰ الی  24 روز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در تالار معلم تبریز واقع در خیابان ارتش جنوبی برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، رسول تقی‌پور در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان با تاکید بر این‌که ستاد دیه صرفا به زندانیان "جرایم غیرعمد" کمک می‌کند، افزود: زندانیان جرایم غیرعمد شامل "محکومان مالی، محکومان حوادث ناشی از بی احتیاطی در ساختمان و کارگاه‌های صنعتی، محکومان مهریه و نفقه، محکومان قتل‌‌های غیرعمد و تصادفات ناشی از بی‌احتیاطی در رانندگی" هستند.
وی با تاکید بر این‌که زندانیان جرایم غیرعمد مجرم نبوده و صرفا در اثر "حوادث پیش‌آمده" راهی زندان می‌شوند، بیان کرد: از سوی مرجع قضایی برای زندانیان جرایم غیر محکومیت حبس صادر نمی‌شود بلکه نگهداری این افراد در زندان صرفا به خاطر شکایت شکات بوده و این زندانیان با پرداخت بدهی خود از زندان آزاد می‌شوند.
وی با تاکید بر این‌که ستاد دیه به صورت هیات امنایی اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: سیاست اتخاذی در ستاد دیه "وحدت رویه‌ای" بوده و تصمیمات از سوی ستاد دیه کشوری اتخاد شده و به ستادهای استانی جهت اجرا اعلام می‌شود.

وی با اشاره به روند طرح پرونده‌ها در ستاد دیه نیز گفت: بعد از ارجاع فرد به زندان و مشخص شدن نوع جرم(عمد یا غیرعمد)، پرونده‌ی زندانی جرایم غیرعمد به ستاد دیه منعکس شده و بعد از طی پروسه‌ی قانونی پرونده‌ی فرد مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.
مدیر ستاد دیه استان اصلی‌ترین ملاک جهت کمک ستاد دیه به یک زندانی جرایم غیرعمد را ناتوانی وی در پرداخت بدهی اعلام کرد و افزود: اگر بر دادگاه مسجل شود که زندانی(جرایم غیرعمد) نمی‌تواند بدهی‌اش را یکجا پرداخت کند، دادگاه در قالب دادخواست اعسار و تقسیط از وی حمایت می‌کند، این پروسه بسته به تصمیم دادگاه و شرایط زندانی انجام می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که ستاد دیه زمینه آزادسازی زندانی را از طریق "پیش پرداخت" و "پرداخت قسط اول" فراهم می‌کند، یادآور شد: با پرداخت اولین قسط، زندانی از پشت میله‌ها رها شده و بقیه‌ی اقساط خود را پرداخت می‌کند؛ بازگشت به زندان این افراد(به دلیل عدم پرداخت اقساط) به ندرت بوده و بیش از دو سه درصد نیست.
وی با بیان این‌که طی سال گذشته ۳۶۸ زندانی جرایم غیرعمد از طریق کمک‌های مردمی از زندان‌های استان آزاد شدند، خاطرنشان کرد: مبلغ بدهی این زندانیان در مجموع ۳۲ میلیارد تومان بوده که بخش اعظم آن از طریق "دادخواست اعسار و تقسیط تامین شد. بخش ناچیز از بدهی‌ها نیز توسط خانواده‌های زندانیان و مبلغ هشت میلیارد تومان نیز از طریق کمک خیران و ستاد دیه تامین شد. 
وی در تشریح جزئیات زندانیان(۳۶۸ زندانی جرایم غیرعمد) رها شده از پشت میله‌ها طی سال گذشته، گفت: ۱۳ نفر از زندانیان زن(یک نفر محکوم دیه، ۱۲ نفر محکومین مالی) بوده و ۳۵۵ نفر نیز زندانی مرد(۳۵ نفر محکومین دیه، ۲۱۶ نفر محکومین مالی، ۸۷ نفر محکومین مهریه و ۱۷ نفر محکومین نفقه) بوده‌اند.
تقی‌پور با تاکید بر این‌که در سالجاری تعداد زندانیان جرایم غیرعمد در زندان‌های استان برابر با ۵۴۳ زندانی است، تشریح کرد: ۱۲ نفر این زندانیان محکومین دیه، ۴۰۳ نفر محکومین مالی، ۱۱۶ نفر محکومین مهریه و ۱۲ نفر نیز محکومین نفقه هستند.
وی مجموع بدهی زندانیان جرایم غیرعمد استان را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با تامین مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، خواهیم توانست مابقی بدهی را نیز از طریق دادخواست اعسار و تسقیط ، گذشت رضایتمندانه شکات و آورده‌ی خانواده‌ها تامین کرده و زمینه آزادی این زندانیان را فراهم کنیم.
مدیر ستاد دیه استان با بیان این‌که اکنون زندانی جرایم غیرعمد زن در زندان‌های استان نداریم، خاطرنشان کرد: صرفا یک زندانی جرایم غیرعمد زن در استان وجود داشت که آن هم طی جشن گلریزان مجمع زنان سرآمد تبریز، آزاد شد.
وی با اشاره به این‌که کمک‌های ستاد دیه استان به محکومین مالی دارای سوابق کیفری تعلق نمی‌گیرد، گفت: به محکومین مهریه نیز در قالب وام با کارمزد چهار درصدی کمک می‌کنیم.
وی با بیان این‌که شش میلیارد تومان وام با کارمزد چهار درصد از سوی بانک مرکزی به ستاد دیه استان تعلق می‌گیرد، افزود: در صورتی که مبلغ بدهی محکومان جرایم غیرعمد زیر پنج میلیون تومان باشد و اثبات شود که زندانی توانایی پرداخت ندارد، این بدهی را بصورت اورژانسی تامین کرده و زمینه را برای آزادی وی فراهم می‌کنیم.
تقی‌پور با تاکید بر این‌که به زندانیان جرایم غیرعمدی که مجددا به زندان می‌افتند، کمک نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: مبالغ زیر پنج میلیون تومان را به صورت اورژانسی تامین می‌کنیم اما برای مبالغ بیشتر باید پروسه‌ی حداقل دو ماهه طی شود.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌شرقی به تناسب جمعیت شهری خود در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین زندانیان جرایم غیرعمد کشور را دارد، گفت: در جشن گلریزان سال گذشته مبلغ چهار میلیارد تومان جمع‌آوری شد. قسمتی از این مبالغ به صورت تعهدی بود که بخشی ناچیزی از آن محقق نشد.
وی در رابطه با مبالغ جمع‌آوری شده برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد در برنامه تلوزیونی ماه عسل نیز گفت: ۱۷ میلیارد تومان در این برنامه جمع‌آوری و بصورت یکنواخت در استان‌ها توزیع شد. از طریق این مبالغ نیز نزدیک ۲۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان آزاد شدند.

مدیر ستاد دیه استان با بیان این‌که ۷۰ درصد از زندانیان جرایم غیرعمد استان محکومین مالی، سه درصد محکومین دیه و مابقی محکومین مهریه و نفقه هستند، خاطرنشان کرد: هر فردی که وارد زندان می‌شود، در سیستم اطلاعاتی برایش شناسنامه فردی تهیه می‌شود و مددکار زندان بر اساس این شناسنامه‌ زندانی جرایم غیرعمد را شناسایی کرده و از وی جهت تشکیل پرونده در ستاد دیه دعوت می‌کند.
وی اوج کمک‌های مردمی به ستاد دیه استان را در جشن گلریزان دانست و افزود: در روزهای عادی نیز کمک‌های مردمی به حساب‌های ستاد دیه استان واریز می‌شود و روزی نداریم که به حساب ستاد دیه استان مبلغی واریز نشده باشد.
مدیر ستاد دیه استان با تاکید بر این‌که از زمان تشکیل ستاد دیه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زندان های سطح کشور آزاد شدند، افزود: از سال گذشته تاکنون ۴۰ مورد از کمک‌های خانواده‌های متوفی از بابت هزینه‌های احسان و ضیافت به ستاد دیه استان تحویل داده شده است.
وی با بیان این‌که ۷۰ درصد کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان از طریق صاحبان صنایع تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: نیمی از ۵۴۳ زندانی جرایم غیرعمد استان در زندان تبریز و مابقی در شهرستان‌ها دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند که بعد از تبریز، بیشترین زندانیان در شهرستان مراغه و کم‌ترین در شهرستان هشترود قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که به دادگستری شهرستان‌ها اعلام کرده‌ایم که کمیته‌ای جهت برگزاری جشن گلریزان تشکیل دهند، گفت: تاکنون ستاد دیه ۱۱ شهرستان بناب، مراغه، جلفا، هشترود، چاراویماق، عجب‌شیر، خداآفرین، مرند، اهر، میانه و بستان آباد در رابطه با برگزاری جشن گلریزان اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیر ستاد دیه استان با تاکید بر این‌که بیشترین مبلغی که ستاد دیه می‌تواند برای هر زندانی پرداخت کند برابر ۲۰۰ میلیون تومان است، افزود: در تامین مبالغ زیاد، از ستاد دیه کشور نیز کمک می‌گیریم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.