به گزارش ایرنا، بوم گردی فرصت مناسبی است تا ضمن گردشگری در هر منطقه، از جاذبه های توریستی به سبک سنتی بازدید و با فرهنگ و آداب و رسوم محلی و طبخ غذاهای محلی آشنا شوند.
آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر دو هزار و 700 روستای قابل سکونت در قالب 21 شهرستان، با آب و هوای مساعد چهار فصل و برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی همراه با طبیعت زیبا و اماکن گردشگری فراوان از استان های مستعد برای توسعه بوم گردی در صنعت گردشگری است.
هر چند مدیریت ارشد آذربایجان شرقی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان در سال های اخیر برای تقویت بوم گردی کوشیده اند، اما انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، ضرورت تلاش بیشتر برای بهره برداری از ظرفیت های بوم گردی این خطه را دوچندان کرده است.
بوم گردی یا گردشگری بر پایه زندگی سنتی مناطق کوچک روستایی در حقیقت نوعی احترام به فرهنگ­ و تاریخ گذشته و حال حاضر مردمانی است که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی کرده اند و هنوز بر آداب و رسوم نیاکان خود پایبندند.
دل به طبیعت بکر زدن در فصول مختلف و مشاهده نوع و نحوه زندگی مردم مناطق مختلف استان از جادبه های بسیار مهم و وسیع گردشگری آذربایجان شرقی می باشد که نیازمند توسعه بوم گردی در این نقطه از ایران اسلامی است.
هم اکنون تنها 16 اقامتگاه بوم گردی در آذربایجان شرقی در 2 شهرستان اسکو و کلیبر فعال می باشد که این آمار با توجه به ظرفیت های این استان بسیار نازل است و امید می رود طی هفته ها و ماه های آینده تعداد این اقامتگاه ها افزایش یابد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بوم گردی روستایی یکی از مباحث قابل توجه گردشگری استان در سال 2018 است، گفت: فعالیت اقامتگاه های بوم گردی و اقامت گزینی گردشگران در این مکان ها سبب آشنایی بیشتر و عمیق تر توریست ها با فرهنگ اصیل و آیین های روستایی می شود که بر همین اساس توسعه اقامتگاه های بوم گردی و فراهم سازی موقعیتی مناسب جهت فعالیت روستاییان در این حوزه، بسیار مهم و ضروری است.
مجید خدابخش با اعلام اینکه مجوز فعالیت تعداد 26 اقامتگاه بوم گردی روستایی در شهرستان کلیبر نیز صادر شده است، اظهار کرد: شهرستان های اسکو، خداآفرین، ورزقان، شبستر و جلفا نیز از جمله شهرستان هایی است که در اولویت توسعه بوم گردی استان قرار دارند.
وی با تاکید بر ظرفیت های بکر استان و بهره گیری از آنها در حوزه بوم گردی، افزود: تمام ظرفیت ها و جاذبه های شاخص گردشگری در آذربایجان شرقی وجود دارد و باید از این ظرفیت ها برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردم استفاده شود.
خدابخش گفت: برای کسب رضایت گردشگران دستگاه های اجرایی استان باید در ایجاد زیرساخت ها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی، روستاهای دارای اقامتگاه بوم گردی استان را در اولویت قرار دهند و از سوی دیگر به منظور حفظ طبیعت بکر مناطق و معماری بومی روستایی باید برنامه ‌ای مدون وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: امروز برای گردشگران خارجی آنچه که از اهمیت بالا و مهم برای انگیزه حضورشان در ایران برخوردار است، نه گردش و تفریح در بازارها و فروشگاه های مدرن، بلکه حضور در متن زندگی اصیل مردم ایران و آذربایجان و اقامت در مناطق روستایی با طبیعت بکر است.
خدابخش ادامه داد: بر همین اساس آینده صنعت گردشگری ایران و آذربایجان شرقی را باید در بوم گردی روستایی جستجو کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های روستایی در توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی مورد توجه و تاکید این مجموعه با هدف توسعه گردشگری در شهرستان هاست، گفت: علاوه بر صدور مجوز فعالیت 26 اقامتگاه بومی در کلیبر، پرونده 34 محل پیشنهاد شده برای تبدیل به اقامتگاه بوم گردی نیز در استان در دست بررسی است و پس از طی مراحل اداری، مجوز فعالیت مکان های مذکور نیز صادر خواهد شد.
مرتضی آبدار افزود: اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جهت گسترش گردشگری روستایی و بوم گردی بر این اصل استوار است تا تعداد اقامتگاه های بوم گردی در آینده نزدیک به 100 مورد افزایش یابد.
وی اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بوم گردی، برپائی نمایشگاه های مختلف و معرفی صنایع دستی روستایی از جمله اقدامات و فعالیت های میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در توسعه بوم گردی است.
آبدار با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به لحاظ نرم افزاری نیز در حوزه بوم گردی وارد عرصه شده است، گفت: سامانه رزرو آنلاین اقامتگاه های بوم گردی استان به آدرس www.yasha.io به همت بخش خصوصی راه اندازی شده است.
یک فعال عرصه صنعت گردشگری که در حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی فعالیت دارد در گفت وگو با ایرنا، ضمن تاکید بر توسعه بوم گردی در استان برای جلب و جذب توریست های خارجی و داخلی، گفت: این مهم در حوزه توریست های ورودی خارجی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است چون معمولا گردشگران خارجی در اولین سفر به ایران دوست دارند گردشگری کلاسیک را تجربه کنند.
رحیم یزدان دوست اظهار کرد: این عده از گردشگران انس با طبیعت، زندگی در میان مردم مناطق مختلف روستایی و آشنایی با فرهنگ بومی آنها را می خواهند تجربه کرده و از نزدیک آنها را مشاهده کنند.
وی ادامه داد: امروز گردشگری بر پایه بوم گردی در حال توسعه است و چون ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در حوزه آثار تاریخی و چشم اندازهای طبعیی هم ردیف با کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان و ترکیه است، باید سهم خود را از درآمدهای این صنعت نیز بستاند که متاسفانه تاکنون در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.
یزدان دوست، یکی از بسترهای توسعه گردشگری را توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و اضافه کرد: این نوع گردشگری به دلیل اینکه برای توریست های خارجی کم خرج است و خودشان علاقه به چنین سفرهایی دارند، می تواند درآمدزایی و اشتغالزایی مطلوبی برای اقتصاد کشور و استان در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: این نوع گردشگری برای آژانس های مسافرتی نیز به دلیل هزینه های پایین اقامتی مقرون به صرفه است.
یزدان دوست با اشاره به برخی اقدامات در آذربایجان شرقی برای توسعه گردشگری بوم گردی، گفت: یکسری برنامه ها در استان آغاز شده و روستای هدف برای آن در نظر گرفته شده است که باید این برنامه سرعت گرفته و توسعه یابد.
وی، بوم گردی در ایران را از دیدگاه گردشگران خارجی مهم برشمرد و با اشاره به اینکه استان ها، شهرها و روستاهای کشور هر کدام دارای شرایط خاص برای توسعه این صنعت است، افزود: فرهنگ های مختلف، قومیت های نژادی و زبانی و دینی گوناگون، سبک زندگی و نوع لباس مختلف از جمله زیبایی های بوم گردی در ایران و آذربایجان است.
یزدان دوست یادآور شد: آذربایجان شرقی باید از فرصت توسعه گردشگری بوم گردی نهایت بهره مندی را بکند تا برای سال های آینده بتواند از این طریق بخشی از اشتغالزایی و افزایش درآمدهای سرانه خود را بهبود ببخشد.
وی، حضور نیافتن آژانس های مسافرتی و گردشگری آذربایجان شرقی را از نقاط ضعف صنعت گردشگری دانست که باید مسئولان و دست اندرکاران این بخش تمهیدات لازم و کافی را در اختیار آژانس گردانان قرار دهند.
این فعال حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت هایش برای افزایش ورودی توریست های خارجی به تبریز، گفت: طی دو سال اخیر 10 گروه شش تا 20 نفره از کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند، سوئیس و آلمان را با مبداء تبریز به کشور وارد و نقاط گردشگری و تفریحی استان را به آنها معرفی کرده ایم.
یزدان دوست ادامه داد: بر همین اساس طی روزهای اخیر قراردادی با طرف های چینی برای حضور 280 نفر از دانشگاهیان استان گوانگ ژو بسته ایم که می تواند سرآغازی برای توسعه گردشگری بوم گردی در استان شود.
وی، از وعده های توخالی مسئولان ارشد آذربایجان شرقی مبنی بر حمایت از تورهای گردشگرآور انتقاد کرد و با بیان اینکه ما تاکنون هیچ مساعدتی از سوی نهادهای مسئول ندیده ایم، خواستار تعریف و تدوین روشن و شفاف حمایت های مالی استان از آژانس های گردشگرآور خارجی شد.
عضو جامعه تورگردانان ایران و فعال حوزه گردشگرآوری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: بحث بوم گردی از مباحث جدید حوزه گردشگری ایران و استان است که توسعه آن نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان به فراهم ساختن زیرساخت های مورد نیاز است.
فرانک امیربهبودی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ برخورداری از طبیعت مناسب و آثار و ابنیه های تاریخی منحصر به فرد می تواند با توسعه و تقویت بوم گردی مسیر روشن و موفقی را در صنعت گردشگری آغاز و طی کند.
وی ظرفیت های مطلوب زندگی روستایی و عشایری آذربایجان شرقی را بستری بسیار مناسب برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی دانست و در عین حال، یادآور شد: جذب توریست داخلی و به ویژه گردشگران خارجی به چنین مناطقی مستلزم آماده سازی اقامتگاه ها و رسیدگی به شرایط اولیه از جمله راه های دسترسی، آب، برق و اینترنت و نیز آماده سازی محل های اقامتی در حد مطلوب اما به شکل سنتی است.
امیربهبودی با بیان اینکه گردشگر خارجی در شان و منزلت خود نیازمند امکانات اقامتی است، اظهار کرد: به نظر می رسد هنوز اقامتگاه های بوم گردی آذربایجان شرقی شرایط برای میزبانی از توریست های خارجی را ندارند.
وی با اشاره به فعالیت های گردشگرآوری آژانس هواپیمایی و جهانگردی خود، گفت: ما بیشتر روی ورود گردشگران فرهنگی به تبریز فعال هستیم و در این ارتباط از ابتدای امسال تاکنون دو گروه از شهرهای استانبول و آنکارا در قالب گروه های 16 و 18 نفره به تبریز منتقل کرده ایم.
امیربهبودی میانگین اقامت گروه های گردشگری فوق در تبریز را سه شب اعلام کرد که هیچ کدام در اقامتگاه های بوم گردی نبود.
به حداقل رساندن آسیب های فیزیکی، اجتماعی، رفتاری و روانی در طول مسافرت، ایجاد آگاهی فرهنگی و زیست محیطی و ترویج فرهنگ احترام به طبیعت و مردم بومی، فراهم کردن کسب تجربه مثبت و لذت بخش از سفر برای مسافران و افراد محلی، ایجاد منافع مستقیم مالی برای حفظ و حراست از زیست بوم، طراحی و ساخت امکانات سازگار با طبیعت و فرهنگ منطقه با کمترین آسیب ممکن به اکوسیستم بومی و کمک به بهبود وضعیت معیشتی زندگی روستایی و عشایری همراه با اشتغالزایی از فواید و مزیت های توسعه و تقویت بوم گردی است.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.