جمشید یاراحمدی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی در تسوج با بیان اینکه بیشترین آب مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می شود، گفت: افت سالانه تراز آب زیرزمینی در دشت های شبستر و صوفیان با مساحت یکهزار و 254 هزار کیلومترمربع 32 سانتی متر است.
وی اضافه کرد: این کاهش 32 سانتی متری معادل کسری سالانه 7.72 میلیون مترمکعب در دشت شبستر- صوفیان و کاهش 66 سانتی متری معادل4.20 میلیون مترمکعب کسری در دشت تسوج است.
وی با اشاره به اینکه از نظر اقلیمی استان آذربایجان شرقی در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و ضمن بارندگی کم سالانه، توزیع زمانی آن نیز نامنظم و منطبق با دوره حداکثر نیاز آبی محصولات کشاورزی نیست، استفاده از روش های استحصال نزولات جوی را از راهکارهای عملی سازگاری با تغییرات اقلیمی و برون رفت از این بحران دانست.
وی با معرفی طرح تحقیقی- ترویجی که در ارتباط با استحصال نزولات جوی در سطح 800 مترمربع در محل ایستگاه آبخوانداری تسوج اجرا شده است، گفت: از طریق بکارگیری فیلترسنگریزه ای و روش آبیاری قطره ای، ضمن حذف تلفات آب از طریق تبخیر و انتقال مستقیم آب به منطقه ریشه گیاه، امکان کاهش مصرف آب به نسبت بسیار بالایی در مقایسه با روش آبیاری سنتی فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، این کارگاه آموزشی با عنوان الگوی مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی از طریق استحصال نزولات جوی جهت آشنایی با نحوه استحصال نزولات جوی، کاهش مصرف آب باغات از طریق کارگذاری فیلترسنگریزه ای و آبیاری تحت فشار با حضور کارشناسان پهنه و بهره برداران شهرستان شبستر و محققان مرکز در ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی پخش سیلاب در آبخوان تسوج برگزار شد.
دشت های مرند، عجبشیر، شیرامین، آذرشهر، صوفیان، شبستر و تسوج با کسری شدید مخزن روبرو هستند و جزو مناطق ممنوعه محسوب می شوند.
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.