معاون بسیج و امور استان‎های سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: امروزه پدافند اقتصادی، مهم‎ترین تهدید به شمار می‎آید، از این رو باید توصیه‎های رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نسخه‌ی شفابخش را جدی بگیریم.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سردار غلامعلی حیدری در جلسه‎ی شورای پدافند غیرعامل استانداری با بیان این مطلب اظهار کرد: دفاع بر دو نوع عامل و غیرعامل بوده که در نوع عامل، وظیفه‎ی دفاع بر عهده‎ی نیروهای مسلح و در نوع غیرعامل بر عهده‎ی همه‎ی ما است، دفاع عامل و غیرعامل به عنوان دو بال یک پرنده هستند و زمانی تعادل حفظ می‎شود که به منظور پیشگیری از تهدیدات  در هر دو قوی باشیم.
 
وی پدافند سایبری، مردم محور، کالبدی، پرتویی، زیستی، شیمیایی و اقتصادی را از انواع پدافند غیرعامل دانست و گفت: پدافند کالبدی به وضعیت بد استقرار عناصر کالبدی و کاربری نامناسب شهری، ارتباط ناکارآمد و بافت شهری فرسوده و فشرده، چند منظوره ساختن تاسیسات و وضعیت بد تاسیسات زیربنایی شهر اشاره دارد، در پدافند شیمیایی نیز باید توجه داشت که مراکز خطر از همان ابتدا در مراکز جمعیتی ساخته نشود، عملکردها باید متناسب با تهدید و موقعیت جغرافیایی باشد، مثلا در نانوایی‌ها باید از سوخت چند منظوره استفاده شود تا هنگام قطعی گاز، دچار مشکل نشویم.
 
وی در ادامه عنوان کرد: امنیت یکی از نیازهای اساسی جوامع بوده که همواره مورد تهدید قرار گرفته و برای برقراری شهر ایمن، نیاز به پایداری امنیت است، پدافند غیرعامل در ذات معماری ایرانی در ارک‌ها و قلعه‎ها نمایان است، به طوری که کوچه‎های قدیمی را پیچیده و تنگ می‎ساختند و حتی اسب‎ها هم نمی‎توانستند از آن عبور کنند، همچنین کوچه‏ های قدیمی، غریبه‎ها را به بیرون شهر و نه مرکز شهر هدایت می‎کردند.
 
سردار حیدری افزود: شهر زیرزمینی کاشان، تخلیه‎ی شهر از طریق کندن کانال هنگام حمله‎ی مغول‎ها در اردستان و ارگ بم نمونه‎ای از پدافند غیرعامل در گذشته است، ذخیره‎ی غذایی شش ماه در آن دوران در انبارها ذخیره می‎شد، اما امروزه تهدیدها نیز دانش و فناوری محور شده‎اند و مقابله با آن نیز باید چنین باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به مزایای خاص کشور که آن را مورد طمع دشمنان قرار داده است، گفت: موقعیت منطقه از نظر ژئوپولوتیکی، منابع انسانی هوشمند و انقلابی و منابع انرژی شناخته شده سبب شده است که همواره دشمنان چشم طمع به کشور ما داشته باشند.   
 وی در پایان با تاکید بر اهداف سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: حفظ سرمایه انسانی، زیرساختی و فیزیکی و سرمایه‏ ی سایبری از جمله اهداف این سازمان به شمار می‌آید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.