به گزارش چهارشنبه ایرنا، واگذاری گروه ماشین سازی تبریز در سکوت کامل خبری انجام و تنها به انتشار خبری کوتاه از آن در پایگاه خبری سازمان خصوصی سازی اکتفا شد.
واگذاری شرکت ماشین سازی به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در قالب رد دیون دولت انجام شده بود، اما این واگذاری نتوانست مشکلات مبتلابه شرکت را در سال های گذشته حل و فصل کند و واگذاری آن به بخش خصوصی از حدود سه سال قبل کلید خورد.
البته سال گذشته نیز خبرهایی مبنی بر واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به یکی از سرمایه گذاران آذربایجان شرقی منتشر شد، اما این معامله پس از مدتی به دلیل آنچه ناتوانی خریدار در پرداخت قیمت تمام شده اعلام گردید، فسخ شد.
البته واگذاری گروه ماشین سازی از همان ابتدای طرح آن با انتقادات زیادی مواجه بود، به ویژه اینکه مخالفان معتقد بودند متقاضیان خرید این شرکت نه برای خود آن، بلکه در اصل برای تملک مجتمع مسکونی گران قیمت گروه در یکی از مناطق خوب تبریز علاقه مندند.
مخالفان واگذاری گروه ماشین سازی تبریز همچنین با اشاره به دیرینه آن به عنوان صنعت مادر و شناسانه صنعت آذربایجان، بر لزوم احراز اهلیت متقاضیان خرید این واحد 50 ساله تاکید داشتند.
هر چه بود گذشت و دیروز خبر فروش شرکت ماشین سازی تبریز در پایگاه اینترنتی سازمان خصوصی سازی منتشر شد.
در گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی در این باره آمده است: 'سهام شرکت ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز به همراه املاک واقع در منطقه ایل گلی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد.
بر اساس این گزارش، پس از دو سال بازیابی و همچنین انجام مذاکرات متعدد با خریداران و متقاضیان، سازمان خصوصی سازی طی روزهای کاری گذشته سهام و املاک یاد شده را به قیمت تقریبی 688 میلیارد تومان به آقای فرخ زاد از صنعتگران و کارآفرینان اهل آذربایجان شرقی واگذار کرد.
در همین حال معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به نحوه واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز اعلام کرد: خبر و اطلاعات دقیق واگذاری سهام گروه ماشین سازی را در سایت سازمان خصوصی سازی منتشر کرده ایم و در آن خبر تا جایی که لازم است به جزئیات پرداخت شده است.
میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی گفت: جزئیات واگذاری تا حدی که لازم است منتشر شود در این خبر آمده و مبلغ معامله را هم نوشته ایم و همه می توانند به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند.
گزارش ایرنا حاکی است که قرار بود امروز جلسه ای با حضور نماینده سازمان خصوصی در گروه ماشین سازی تبریز برای واگذاری آن برگزار شود تا مراحل قانونی تحویل شرکت به خریدار انجام شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید خبر واگذاری گروه ماشین سازی تبریز اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی به وکالت از مالک این واگذاری را انجام داد.
رحیم شهرتی فرد افزود: امروز نیز قرار بود جلسه معارفه مالک جدید گروه ماشین سازی تبریز با حضور هیات مدیره موجود برگزار شود، اما چون در تهران هستم، اطلاع دقیقی از کیفیت جلسه یاد شده ندارم.
گروه ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های سی ان سی است.
قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی منعقد شد و از سال 1351 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
البته از سال 1349 و قبل از بهره‌برداری عملی ماشین سازی تبریز، سازمان گسترش وقت بر تولید ماشین‌افزار با لیسانس کشور چکسلواکی در گروه ماشین‌سازی تبریز تاکید کرد و پیش‌بینی شد بقیه محصولات در طرح اولیه با همکاری و مشارکت کشورهای غربی و آمریکایی و تحت عنوان طرح‌های توسعه ماشین‌سازی تبریز با فناوری کشورهای فوق به مرحله اجرا درآید.
در پی این برنامه‌ریزی، برای تولید پمپ‌های آب با شرکت کی.اس.بی کشور آلمان، برای تولید کمپرسورهای صنعتی با یک شرکت انگلیسی، برای تولید الکتروموتور با شرکت 'گلد' آمریکا و لیفتراک و موتورهای دیزلی با یک شرکت دیگر انگلیسی قرارداد انعقاد تکنولوژی منعقد شد.
ظرفیت‌های باقی‌مانده از اجرای طرح اولیه برای شرکت ماشین‌سازی تبریز شامل ماشین‌افزارهای تراش، فرز، مته و قطعات ریخته به اجرا گذاشته شد که بعدها برای همگامی با پیشرفت تکنولوژی و پاسخگویی به نیازهای مجموعه صنایع و نیز با توجه به توسعه فزاینده صنعتی و اقتصادی کشور با هدف افزایش توان تولید ، نسبت به اجرای طرح بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید و تاسیسات زیربنایی شرکت ماشین سازی تبریز اقدام شد.
محصولات شرکت ماشین سازی تبریز از ۱۷ سال پیش به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود.
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.