به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز چهارشنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان، اظهار داشت: زیرساخت‌های کشور در شرایط فعلی به‌هم پیوسته و در چنین شرایطی، تهدیدات هم بزرگتر است.
وی با بیان اینکه اغلب اقدامات در حوزه پدافند غیرعامل، انفعالی است، افزود: دستگاه‌ها بعد از اینکه تهدیدی پیش می‌آید برای جلوگیری از تکرار آن متمرکز می‌شوند، در حالی ‌که تهدیدات بعدی از مسیرهای جدیدی انجام می‌شود و تهدیدکنندگان همیشه یک گام جلوتر هستند.
خدابخش با یادآوری اینکه کشور ما همواره هدف ترور و تهدید بوده است، گفت: با وجود تدابیر حفاظتی و امنیتی، سال گذشته شاهد حمله داعش به ساختمان مجلس شورای اسلامی بودیم، اتفاقی که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد و بعد از آن تدابیر جدیدتری اضافه شد، اما تهدیدات بعدی دوباره از آن مسیر تکرار نخواهد شد.
وی ادامه داد: با وجود این مسائل، باید در حد توان آسیب‌ها را شناسایی و برای کاهش آنها تلاش کنیم که این امر نیازمند توجه دائمی و نظارت مستمر است.
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه پدافند غیرعامل باید با کمترین هزینه انجام شود، گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از تهدیدها هزینه‌های زیادی بر دستگاه‌ها بار کرده‌ایم، اما این هزینه‌ها در سر بزنگاه پاسخگو نیست و این نکته ظریفی است که مدیران دستگاه‌ها باید به آن توجه کنند.
وی اضافه کرد: نباید به بهانه پیشگیری از تهدید، هزینه‌تراشی کرد؛ باید احتمالات بروز تهدید را شناسایی و با حداقل هزینه برای جلوگیری از وقوع آن برنامه‌ریزی کنیم.
خدابخش آموزش را نکته بسیار مهم در حوزه پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: مدیران دستگاه‌ها باید کارکنان خود را نسبت به موضوع حساس کنند.
وی با اشاره به اهمیت پدافند سایبری، اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها، مکاتبات عادی و امور جاری خود را از طریق سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌دهند؛ اما برخی از دستگاه‌ها مانند بانک‌ها، گمرک و نیروگاه‌ها، کارشان وابسته به کامپیوتر و فضای سایبری است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اختلال در سیستم رایانه ای این دستگاه‌ها، فعالیت زیرساخت‌ها را متوقف می‌کند، بنابراین دستگاه‌ها باید از این حیث طبقه‌بندی و برنامه‌های لازم در حوزه پدافند سایبری متناسب با فعالیت آنها تهیه شود.
وی همچنین بر تشکیل مستمر کارگروه‌های تخصصی شورای پدافند غیرعامل و لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورا که بر اساس نظرات تخصصی کارگروه‌ها خواهد بود، تأکید کرد.
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.