رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که آذربایجان‌شرقی در بحث فارغ‌التحصیلان بیکار جزو استان‌های سرآمد کشور است و این موضوع جای تاسف دارد، گفت: جمع اعتبارات ریالی جاری دانشگاه‌های استان به جز دانشگاه‌هایی که با هزینه‌های مردمی اداره می‌شوند، سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان است اما در مقابل شاهد درصد بالایی از فارغ التحصیلان بیکار هستیم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، فرزان قالیچی در مراسم گرامیداشت مقام شهید مطهری و هفته معلم در مرکز جامع علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی،  ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته معلم و تقدیر از زحمات اساتید و معلمان، بیان کرد: معلمان و اساتید در تربیت انسان‌ها نقش بسزایی دارند.
وی به مشکلات توسعه‌ی علمی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: کارکرد نظام آموزش عالی از جنبه خرد و کلان واجد اهمیت بسیاری بوده و دانشگاه نیز مهم‌ترین سازمان تولید سرمایه‌ی انسانی است.
قالیچی به ۱۸ گره اصلی در آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات پژوهش، پایین بودن کیفیت نظام آموزش عالی، کمبود ارتباطات علمی بین‌المللی، چالش‌های مربوط به استقلال دانشگاه‌ها، ضعف نظام رقابت در دانشگاه‌ها، حضور ضعیف بخش خصوصی در دانشگاه، نبود نظام ارزیابی موثر، فرار مغزها و مهاجرت نیروی انسانی متخصص و... از جمله‌ی این گره‌هاست که عدم رفع این چالش‌ها نقش موثری در توسعه‌ی علمی کشور خواهد داشت. البته رفع تمامی این گره‌ها در حیطه‌ی وزارت علوم و وزارت بهداشت نبوده و همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها را نیز می‌طلبد.
وی تاکید کرد: اگر توسعه علمی در کشور لاکپشتی است باید نتیجه بگیریم که در حوزه علم و احترام به علم آنگونه که شایسته است، عمل نکرده‌ایم.
وی با تشریح تفاوت توسعه ژاپن و ایران گفت: ژاپن فاقد هرگونه منابع طبیعی بوده و درآمد سرانه‌ی آن برابر با ۳۸ هزار دلار است که ۱۵ برابر درآمد سرانه‌ی ایران می‌باشد، ژاپنی‌ها با حفظ فرهنگ خود تهاجم را تبدیل به تفاهم کرده و بهترین فرهنگ‌های دیگران را با فرهنگ خود درآمیختند، آنان طبق فرهنگ خود بر روی زمین غذا می‌خورند.
وی با بیان این‌که ژاپنی‌ها بعد از جنگ‌جهانی دستیابی به دانش را هدف خود قرار داده و مسیر مدیریت صحیح منابع مادی، معنوی و معدنی را پیش می‌گیرند، افزود: تمکین در برابر قانون یکی از شروط اساسی توسعه و رشد در ژاپن بوده و همه در برابر قانون یکسان هستند؛ اما جریان توسعه در ایران همانند ماجرای فیل در مثنوی مولوی است.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان تاکید کرد: هزینه‌های بسیار بالایی در حوزه آموزش در کشور خرج می‌شود.
وی گفت: شاید  ۲۵ الی ۳۰ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار توانمندند اما نمی‌توانند کار پیدا کنند! چرا که معتقدم فارغ‌التحصیل توانمند قطعا می‌تواند برای خود شغلی فراهم کند.
قالیچی با تاکید بر اهمیت انتقادپذیری و باز کردن فضا برای انتقاد، گفت: انتقاد حتی در جامعه دانشگاهی کم رنگ است و ما باید همواره خود را محاسبه کنیم قبل از اینکه محاسبه شویم.
وی با تاکید بر اهمیت پرداخت به امور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، گفت: هر قدر هم کشورهای خارجی برای جوانانمان ویزا دهند، باز هم این کشور را باید جوانان آن بسازند، از این‌رو باید به این قشر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان بر ضرورت یادگیری و علم‌آموزی تاکید کرد و یادآور شد: پتانسیل‌های جوانان ما بسیار بالاست و امید است کارهایی که تاکنون نتوانسته‌ایم انجام دهیم را با همکاری و مجاهدت انجام دهیم.
قالیچی با اشاره به تلاش در راستای راه‌اندازی مرکز مهارت آموزی در استان، گفت: مرکز جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز نیز ظرفیت‌های بسیاری دارد و آمادگی داریم تا رشته‌های مرتبط با ماموریت‌های این نهاد را در این مرکز ارتقا دهیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.