صابر گلکاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بذرها شامل رقم های آسمان، پراو و ایوان در بخش گندم نان، ذهاب و ساورز در بخش گندم دروم، رقم جو بهدان، نخود آنا و عدس سپهر بوده که با تلاش محققان این موسسه تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز پنج طرح تولید و معرفی بذرهای جدید در این موسسه با همکاری بخش های مختلف در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در این موسسه تاکنون 55 رقم بذر اصلاح شده برای کشت در اراضی دیم کشور شامل 31 بذر غلات، 14 بذر حبوبات و 10 رقم دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای تولید شده است.
وی گفت: این بذرهای تولید شده در پنج ایستگاه اصلی این موسسه مورد سنجش تولید و کشت قرار گرفته و ارائه شده است.
گلکاری اضافه کرد: در طول سال گذشته نیز پنج هزار تن هسته های بذری پرورشی با همکاری بخش های دولتی و بخش خصوصی در این موسسه تولید و توزیع شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح های تحقیقاتی در بخش های مختلف این موسسه در کشور افزود: در طول یکسال اخیر حدود 480 طرح در کل کشور با هدایت این موسسه انجام شده است.
وی با بیان اینکه طرح های به زراعی و کشاورزی حفاظتی در کنار اصلاح نژادی و معرفی ارقام جدید از رویکردهای اصلی این موسسه است ادامه داد: رسیدن به تولید پایدار، ترویج تکنولوژی های نوین در کشت، حفاظت زیست محیطی از اراضی و عرصه های زراعی در این راستا انجام می شود.
وی همچنین از اجرای طرح شناسایی گندم های بومی دیم ایران در استان ‌های آذربایجان‌شرقی و خراسان شمالی خبرداد و گفت: این طرح با همکاری این موسسه و مرکز بین‌ المللی تحقیقات غلات (سیمیت) اجرا می ‌شود.
گلکاری افزود: شناسایی گونه های گندم بومی مقاوم در برابر شرایط محیطی، بیماری ‌ها، خشکی و گرما از جمله اهداف اجرای این طرح بین المللی است.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک) فعالیت‌ های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرد.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
ایستگاه اصلی مناطق سردسیر این موسسه در مراغه، ایستگاه اصلی مناطق معتدل در سرارود کرمانشاه، ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه‌ گرمسیر در گچساران، ایستگاه اصلی مناطق سرد و کم باران شمال شرق در شیروان شمال خراسان شمالی و ایستگاه اصلی مناطق سرد و کوهستانی غرب در قاملو کردستان واقع است.
بخش‌های تحقیقاتی این موسسه در حال حاضر شامل بخش تحقیقات غلات، بخش تحقیقات حبوبات، بخش تحقیقات دانه‌ های روغنی، بخش تحقیقات علوفه و بخش تحقیقات مدیریت منابع است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.