به گزارش ایرنا، هر چند دولت تدبیر و امید گام های جدی برای بیمه کشاورزی برداشته است، اما خسارت بیش از 1450 میلیارد تومانی سرمای دیررس بهاره به کشاورزان آذربایجان شرقی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال، ضرورت بیمه کشاورزی و جدی گرفتن آن از سوی بیمه گذاران و سازمان های مسوول را دو چندان می کند.
بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد که میزان خسارت ناشی از سرمای دیررس به کشاورزان آذربایجان شرقی در 2 ماه نخست سال جاری بیشتر از کل تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی به آنان در طول سال گذشته بوده است.
هر چند صندوق بیمه کشاورزی برای پوشش بیمه ای کشاورزان در صورت بروز هر گونه حادثه غیرمترقبه از قبیل خشکسالی، سرما و برف دیررس می کوشد، اما به نظر می رسد ناکافی بودن شاخص های پوشش بیمه ای همراه با تاخیر چشمگیر در پرداخت غرامت باعث شده است که بیمه محصولات کشاورزی حرکت لاک پشتی داشته باشد.
از طرف دیگر کشاورزان می گویند که ساز و کارهای فعلی صندوق بیمه کشاورزی برای بیمه و پرداخت غرامت های این حوزه ناکارآمد است و آنان نمی توانند پول خود را به موقع و متناسب با حق بیمه دریافت کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پرداخت نشدن به موقع غرامت بیمه موجب بی انگیزگی باغداران برای ادامه فعالیت می شود، گفت: در سال هایی که خسارت بیشتر است نقش بیمه بیش از پیش احساس می شود.
اکبر فتحی بر لزوم حل مشکلات ساختاری بیمه تاکید کرد و گفت: با همکاری دولت و مجلس باید به سمت اصلاح ساختار بیمه حرکت کرد.
حبیب شریفیان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با تاکید بر ضرورت پرداخت به موقع غرامت بیمه و جبران خسارت بهره برداران، گفت: پرداخت نشدن به موقع غرامت، تولید و بازار این بخش را با هزینه های بیشتر مواجه می کند.
نادر زارع تالی، مدیر امور زراعت سازمان هم با اشاره به اینکه 218 هزار هکتار از زراعت پاییزه استان بیمه شده است، گفت: برای مشارکت بیشتر کشاورزان در زمینه بیمه، علاوه بر اعمال قوانین، اهرم های تشویقی و حمایتی ضروری است.
مصطفی قنبری، دبیر خانه کشاورز استان هم استفاده از شیوه های جدید برای کاهش خسارت به بخش کشاورزی را ضروری دانست و گفت: اجرا نشدن نظام بهره برداری موجب کاهش مشارکت کشاورزان در بیمه محصولات شده است.
وی با تاکید بر اینکه سهم 5 درصدی بخش کشاورزی از اعتبارات مدیریت بحران باید در اختیار این بخش قرار گیرد، گفت: در این صورت می توان بخشی از خسارت را در زمان مناسب جبران کرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه 92 درصد خسارت مخاطرات طبیعی بخش کشاورزی استان در سال گذشته به زیر بخش باغی وارد شده است، گفت: هنوز غرامت خسارت سال گذشته این زیر بخش به طور کامل پرداخت نشده است.
علی رخ افروز با اشاره به اینکه واحدهای پرورش طیور در استان به واسطه شیوع آنفولانزای مرغی تنها 3 درصد خسارت دیدند، گفت: انتظار می رود لااقل به اندازه این بخش به خسارت باغات هم توجه شود.
وی، تعریف باغات الگویی را برای ترویج بیمه محصولات ضروری دانست و گفت: باید در زمینه شرکت های بیمه گر رقابت ایجاد و خدمات بهتری ارائه شود.
مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با اعلام اینکه غرامت بیمه سال گذشته بخش زراعت استان به طور کامل پرداخت شده است، 65 درصد غرامت بیمه باغات هم پرداخت شده است.
شهرام نریمانی با اعلام اینکه سال زراعی جاری 218 هزار هکتار از زراعت و 45 هزار هکتار از باغات استان بیمه شده است، اظهار کرد: نسبت به سال زراعی گذشته که 120 هزار هکتار از اراضی زراعی و 28 هزار هکتار از اراضی باغی بیمه بود، شاهد رشد 90 درصد در بیمه زراعت و 35 درصدی در بیمه باغی هستیم.
آذربایجان شرقی در حدود 100 هزار هکتار باغ دارد و در سال زراعی جاری در حدود 500 هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت پاییزه رفته است.
مخاطرات طبیعی در سال زراعی جاری 14 هزار و 860 میلیارد ریال به زیر بخش های زراعی، باغی، دامی و تاسیسات استان خسارت زد.
از این رقم بیشترین خسارت به بخش باغی به میزان 13 هزار و 740 میلیارد ریال وارد شده است.
حوزه زراعی 679 میلیارد ریال، بخش دامی393 میلیارد ریال و تاسیسات بخش کشاورزی استان هم 54 میلیارد ریال خسارت دیده است.
به گزارش ایرنا، مخاطرت طبیعی در 10 سال گذشته موجب از بین رفتن 6 میلیون 225 هزار و 71 تن از محصولات کشاورزی استان شده است که به صورت متوسط سرمازدگی 45 درصد، خشکسالی 38 درصد، تگرگ 12 درصد، سیل 2 درصد و سایر عوامل 3 درصد خسارت زد.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.