حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در دیدار با اساتید حوزه های علمیه تبریز، با بیان اینکه وظیفه روحانیت نزدیک کردن دل های مردم به خداست، افزود: حوزه های علمیه در بقای دین و تقویت روحیه دینی مردم چه در گذشته، چه حال و چه در آینده نقش موثری دارند و درباره این نقش باید مطالعات عمیقی صورت بگیرد.
وی اظهار کرد: حوزه های علمیه بهترین مکان های تربیتی کشور هستند و این مدارس در بعد معنویت، انسان سازی و گسترش ارتقای معنویت دینی جامعه نقش مهمی دارند.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: امروز با توجه به توسعه روز افزون فضاهای مجازی و هجمه های اعتقادی و دینی دشمن در این فضا علیه ملت ایران، وظیفه طلاب به مراتب بیشتر و سنگین تر شده است و باید آنها نیازهای جامعه را شناسایی و در مسیر رفع آن تلاش کنند.
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه پرورشگاه نهال های بالنده فقاهت در آینده هستند، گفت: این حوزه‌‌ها در طول زمان توانسته‌‌اند دین را حفظ و تبیین کنند و طلاب هم با تاثیر بر جامعه موجبات تربیت دینی جامعه را فراهم می کنند.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به نقش هدایت گری افکار عمومی توسط حوزه ها، یادآور شد: روحانیت در گسترش آرمان های اسلامی مسئولیتی سنگین بر عهده دارند.
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط موثر و بیشتر روحانیت با آحاد ملت به ویژه جوانان، گفت: جوانان کشور ما در عرصه های مختلف مثل المپیادهای علمی و ورزشی، فناوری های جدید هسته ای و تولید و صنعت نقش آفرین هستند و بر این اساس باید در راستای تقویت افکار و اندیشه های جوان برنامه ریزی های اصولی و مدون صورت بگیرد.
امام جمعه تبریز، احیای حوزه علمیه آذربایجان را از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: دشمنان از تفکر و اندیشه فرهنگی که براساس مبانی دینی در حوزه های علمیه پرورش می یابد، در هراس اند.
حجت الاسلام آل هاشم اظهار کرد: ترور شخصیت های بزرگ حوزه ها ازجمله شهید مطهری، شهید دستغیب، شهید مدنی، شهید قاضی طباطبایی و دیگر بزرگان گواه این موضوع است، اما باید اهتمام ویژه ای برای احیای حوزه های علمیه و گسترش ارتقای معنویت دینی در جامعه داشت.
حوزه علمیه آذربایجان به مرکزیت تبریز در رویدادهای تاریخ معاصر کشورمان نقش مهمی ایفا کرده است که از جمله آنها می توان به نهضت تنباکو و مشروطه اشاره کرد.
روحانیون قدیمی تبریز نقل می کنند که تنها در محله راسته کوچه تبریز تا دهه 1350 شمسی بیش از 20 روحانی و عالم مجتهد زندگی می کردند.
3038
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.