علی امیری راد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با تشریح وضعیت روستاهای بخش مرکزی شهرستان مرند اظهار کرد: هم اکنون تعداد 78 روستا در بخش مرکزی شهرستان مرند وجود دارد که 71 مورد از این روستاها، دارای شورا و دهیار هستند.
وی افزود: تعداد جمعیت بقیه روستاها زیر جمعیت استاندارد و فاقد شورا و دهیاری است، چرا که روستای دارای شورا و دهیار باید حداقل 20 خانوار یا 100 نفر جمعیت داشته باشد.
وی از افزایش اعتبارات دهیاری ها در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: بودجه بخشداری بخش مرکزی در سال 1392، 19 میلیارد ریال، سال 1393، 43 میلیارد و 500 میلیون ریال، سال 1394، 50 میلیارد ریال، سال 1395، 65 میلیارد و 500 میلیون ریال بود و در سال گذشته به رغم وضعیت نامناسب مالی، شاهد افزایش 50 درصدی اعتبارات روستاهای بخش مرکزی مرند بودیم که به 97 میلیارد و 500 میلیون ریال رسید.
امیری راد با اشاره به وضعیت بودجه های دهیاری ها گفت: روستاها هر سال بودجه مصوب دارند که با تایید نهایی بخشداری به حساب دهیاری ها واریز می شود که 60 درصد در پروژه های عمرانی و 40 درصد نیز صرف هزینه های جاری می شود.
وی همچنین از احیای برخی روستاهای خالی از سکنه خبر داد و ابراز کرد: سعی داریم برخی روستاهای خالی از سکنه را احیا کنیم که یکی از این روستاها، روستای مجید آباد در نزدیکی دویجان است که تنها یک چوپان در آن ساکن بود اما با برق کشی و ساماندهی جاده، امروز بالای 15 خانوار به طور دائمی ساکن هستند؛ روستاهای خلخال و چای کسن نیز در حال احیا هستند.
بخشدار مرکزی مرند از توسعه فعالیت های کشاورزی، دامداری و گردشگری در روستاهای مرند خبر داد و گفت: در حوزه کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی به سمت محصولاتی رفتیم که ارزش افزوده داشته باشد، توسعه زعفران، پسته و گل محمدی و خرید تضمینی گندم در این راستاست.
امیری راد با بیان اینکه در حوزه گردشگری نیز چند روستا فعال شده است،افزود: دهیاری روستای پیام با اخذ عوارض از گردشگران، خدمات گردشگری ارائه می دهد، به روستای عیش آباد نیز 2 میلیارد ریال اعتبار گردشگری اختصاص یافته و برای احداث کمپ گردشگری روستای پیربالا و زنوزق هم چهارمیلیارد ریال مصوب شده است.
وی از اجرای طرح 'یک روستا یک محصول' در مرند خبر داد و اظهار کرد: روستای هوجقان در حوزه صنعت فیتیله بافی فعال بود که با پیشرفت تکنولوژی،این صنعت جمع آوری شده بود اما با تغییر کاربری، امروز صنعت منسوجات مبل و پرده در این روستا فعال شده که برای 70 نفر نیز تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی پرداخت و 100 کارگاه کوچک راه اندازی شده است.
بخشداری مرکزی مرند با اشاره به توسعه صنعت مبل و چوب در روستای اردکلو نیز گفت: در گذشته تنها 300 واحد فعال صنعت مبل و چوب در این روستا وجود داشت اما امروز بالای یکهزار واحد صنعت چوب در این روستا فعال هستند که به دنبال سرمایه گذار جهت احداث شهرک مبل در این منطقه هستیم.
امیری راد به طرح بوم گردی اشاره کرد و افزود: طرح بوم گردی روستای قره تپه که در مسیر منطقه آزاد ارس قرار دارد در مرحله تصویب نهایی است که با اجرای این طرح، محصولات صنایع دستی منطقه هرزندات نیز به نمایش درآمده و معرفی می شود، منطقه زنوزق نیز مستعد بوم گردی است که در حال مطالعه و بررسی است.
وی از تحویل ماشین آلات سنگین به برخی روستاهای مرند خبر داد و اظهار کرد: 2 دستگاه لودر به استان آذربایجان شرقی اختصاص یافته بود که یک دستگاه به روستای دولت آباد تحویل داده شد، یک دستگاه ماشین زباله کش مکانیزه هم به روستای کندلج تحویل می شود، در سال های گذشته نیز روستاهای هرزند عتیق و عریان تپه دستگاه بیل مکانیکی دریافت کردند.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمالغرب تبریز واقع است.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.