سرمازدگی باغات شهرستان اهر باعث از بین رفتن محصولات باغی این شهرستان شد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، اهر یکی از شهرستان‌های مهم کشاورزی و دامداری استان آذربایجان شرقی این روزها حال خوشی ندارد. هنوز از خوشحالی باغداران اهری از پرمحصولی سال گذشته بعد از چند سال کم محصولی نگذشته بود و در حالی که امسال نیز شکوفه های فراوان بهاری درختان نشان از سالی پرمحصول می داد، سرما و بارش برف و افت شدید دما در این شهرستان باعث از بین رفتن 70 تا 100 درصد محصولات باغی شد و شکوفه های بسیاری از میوه‌های سردرختی قبل از اینکه به میوه تبدیل شوند و باغدار از ثمره دست رنج خود سودی ببرد از میان رفتند.     محرم رحیمی یکی از باغداران نمونه شهرستان اهر که خود تولیدکننده محصولات سردرختی خصوصاً میوه سیب قره قرمز در اهر است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه با وجود برخی مراقبت ها و رسیدگی شبانه روزی به محصولات باغی، امسال در همین آغاز فصل سال در اثر سرمای بی سابقه تمام محصول باغی خود را از دست دادم و با وجود اینکه تنها دلخوشی و گذران زندگیم از این باغ بود دیگر نمی دانم چه باید بکنم و از مسئولین مجدانه می خواهم در جهت رفع مشکلات و پرداخت تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان از سرمازدگی حمایت های خود را انجام دهند.     محمد زارعی نیز یکی دیگر از باغداران این شهرستان گفت: دیگر امیدی به محصول امسال درختان نیست و با وجود تمام تلاش ها، محصولی که چشم به راهش بودم در همین فصل شکوفه دادن دچار خسارت جبران ناپذیری شد و حال از مسئولین می‌خواهیم برای رفع مشکلات معیشتی باغداران به نحو  مساعدت کنند.     مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز از  سرمازدگی 70 تا 100 درصدی باغات شهرستان اهر خبر داد. 
محمد اسدی گفت: متأسفانه امسال در اثر سرما و کاهش شدید دما خصوصا در 28 فروردین ماه در این شهرستان با برآورد کارشناسان شاهد سرمازدگی 70 تا 100 درصدی باغات سردرختی این شهرستان بودیم. 
وی افزود: در جریان برودت هوای چند روز پیش در شهرستان اهر که به زیر 7 درجه سانتی گراد رسید بیش از شش هزار و 840 هکتار از باغات میوه دانه دار و هسته دار این شهرستان دچار آسیب جدی شد و باغداران متحمل خسارات جبران ناپذیری شدند. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر ادامه داد: با توجه به خسارت جبران ناپذیر سرمازدگی باغات، امیدواریم با پیگیری مسئولان دست اندرکار با استمهال و تمدید وام دریافتی و پرداخت وام معیشتی کم بهره، قسمتی از دغدغه‌های باغداران اهری را مرتفع کنند.     فرماندار اهر نیز از خسارت 162 میلیارد تومانی به باغات شهرستان اهر خبر داد. 
زاهد محمودی افزود: در روزهای اخیر حوادثی در حوزه باغداری و کشاورزی اتفاق افتاد که مهمترین آن سرمازدگی بیش از 70 تا 100 درصد باغات اهر  و خسارت 162 میلیارد تومانی به باغداران است. 
وی وسعت باغات سرمازده میوه شهرستان اهر را شش هزار و 840 هکتار عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم زیاد مناطق خسارت دیده از سرمازدگی، لازم است اکیپ‌ها و کارشناسان با برآورد دقیق و رصد عمق خسارت باغداران مقدار خسارت را ارزیابی  کنند تا برای پرداخت تسهیلات بانکی و یا بیمه خسارت دیدگان اقدام شود. 
فرماندار اهر در ادامه  آموزش کشاورزان و باغداران و همچنین تشکیل کلاس های مختلف حوزه کشاورزی را با استفاده از مهندسان و مشاوران کارآزموده در امر کشاورزی بسیار مهم و تأثیرگذار برشمرد. 
گفتنی است: شهرستان اهر منطقه کوهستانی با وسعت 3074 کیلومتر مربع که در حدود 6.7 درصد مساحت استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است و مساحت باغات این شهرستان نیز بیش از 8 هزار 500 هکتار می باشد که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن انواع میوه سردرختی برداشت می‌شود.     گزارش از: مصطفی قربان موحد 
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.