به گزارش ایرنا، خلیل ساعی روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران آذربایجان شرقی از وضعیت آبی دریاچه ارومیه گفت: باید راهکاری برای جلوگیری از تبخیر این میزان آب دریاچه اندیشیده شود.
وی با اشاره به افزایش 43 سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه در مقایسه با اول مهر ماه پارسال افزود: دریاچه ارومیه در حال حاضر 2 میلیارد متر مکعب آب دارد.
وی اظهار کرد: تراز دریاچه در حال حاضر 1270.74 سانتی‌متر است که در مقایسه با اول مهر 43 سانتی‌متر یعنی به میزان یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب افزایش نشان می‌دهد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با اول سال زراعی 2 هزار و 277 کیلومتر مربع افزایش یافته است.
وی یادآور شد: دریاچه ارومیه حدود 18 سال پیش و در بهترین وضعیت خود 32 میلیارد متر مکعب آب داشت و تراز آن نیز 1278.40 سانتی‌متر بود.
ساعی اضافه کرد: تراز اکولوژیک دریاچه برای حیات آرتمیا 1274.1 سانتی‌متر است، در حالی که در پنج سال گذشته تراز آن تقریباً ثابت و در حد 1270.71 تا 1270.78 سانتی‌متر بوده است.
وی گفت: اگر تاکنون همه اعتبارات مربوط به دریاچه تخصیص می‌یافت و همه طرح های احیا اجرا می‌شد تراز دریاچه به 1271.10 می‌رسید و اگر دولت هیچ اقدامی برای احیا انجام نمی‌داد این عدد به 1269.85 کاهش می‌یافت و دریاچه تبدیل به تالابی کوچک در حد قوری‌گول بستان آباد می‌شد.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.
مساحت این دریاچه در تابستان 2015 میلادی حدود 6 هزار کیلومتر مربع بود و در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار داشت.
دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.
آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.
دریاچه ارومیه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.