به گزارش ایرنا، سه سال از زمان اجرای طرح‌های حمایتی خانه کتاب با نام 'کتاب‌فروشی به وسعت ایران' می گذرد و تاکنون دو تابستانه، دو پاییزه و سه عیدانه کتاب برپا شده است که آخرین دوره آن به نوروز امسال بازمی‌گردد؛ طرحی که روز ٢٢ اسفندماه کار خود را آغاز کرد و روز ١٥ فروردین ماه خاتمه یافت.
در این طرح سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است و خریداران می توانند با ارائه کد ملی در چند نوبت از کتابفروشی های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند.
از مزایای اصلی این طرح، تشویق مردم به خرید بیشتر کتاب و متعاقب آن افزایش نرخ مطالعه و کتابخوانی در کشور است؛ از این گذشته این طرح مشوقی برای تقویت کتاب‌فروشی ‌های خوب کشور برای بقا نیز می تواند باشد.
هر چند این امر (طرح حمایتی فروش کتاب) در نوع خود خوب و قابل تحسین است؛ اما هر طور که به این معادله نگاه کنیم، این یارانه‌ها نمی‌تواند آن طور که باید و شاید نرخ مطالعه و آگاهی در جامعه را افزایش دهد، زیرا مطالعه امری ذاتی و خودجوش است که در بستر زمان و با کارهای درازمدت فرهنگی شکل می گیرد.
البته کتاب‌فروشان به هر تقدیر و به همین میزان، هم از توجه سیاستگذاران و مدیران فرهنگی از طریق اجرای این طرح ابراز رضایت و خوشحالی می کنند و هم به آشتی تدریجی و قدم به قدم جامعه با کتاب و کتاب‌فروشی‌ و کتاب‌خوانی امید بسته‌اند.
برای اطلاع از حال و روز کتاب در طرح های حمایتی فروش کتاب، پای صحبت خادمانی که عمری در روشن نگه داشتن چراغ خانه کتاب صرف کرده اند و با وجود درآمد بیشتر اصناف دیگر همچنان با جان و دل در این عرصه می کوشند، نشستیم.
مدیر کتاب فروشی دهخدا در تبریز، با ابراز رضایت از طرح عیدانه کتاب، گفت: از طرح عیدانه راضی هستیم، زیرا نسبت به ماه های قبل فروش نسبتا خوبی داشتیم.
محمدتقی امین پور با بیان اینکه با اجرای این طرح افرادی که به ندرت به کتابفروشی ها می روند نیز آمدند، ادامه داد: علاوه بر جنبه ریالی باید جنبه معنوی مساله را هم نگاه کرد؛ همراهی مشترک بین مردم، خانه کتاب ،فرهنگ و ارشاد و فروشنده حلقه ای بود که ایجاد شد.
وی با تقدیر از حمایت خانه کتاب برای رونق بخشی به فروش و مطالعه کتاب در جامعه، بیشترین طیف مراجعه کننده به کتابفروشی را جوانان و بخصوص قشر دانشجو اعلام و اظهار کرد: البته خانواده ها هم به همراه اعضای خانواده و با جمع سه یا چهار نفری به کتابفروشی می آیند که باعث نشاط و سرزندگی حیات فرهنگی می شد و برای ما کتابفروشان قوت قلب بود.
مدیر کتابفروشی دهخدا، تعداد کتاب های فروش رفته در مدت طرح عیدانه را حدود یکهزار جلد کتاب عنوان کرد و افزود: بیشترین کتاب های فروش رفته به ترتیب در موضوعات رمان، فلسفه، تاریخ و علوم سیاسی بود.
وی از افزایش فروش 30 درصدی کتاب در طرح عیدانه نیز خبر داد و گفت: این طرح به نفع کتابفروشی ها هم هست؛ در واقع آستانه ای برای ورود به مشکلات کتاب هست و تنها جنبه مالی نیست، بلکه در حوزه های دیگر هم باید مشکلات کتاب و کتابخوانی بررسی شود.
امین پور خواستار تداوم این طرح و نیز افزایش طرح های حمایتی فرهنگی نظیر این برای رشد سرانه مطالعه کتاب در جامعه شد و خاطرنشان کرد: این طرح (اختصاص یارانه خرید کتاب) اصلا هزینه ای برای دولت نیست، تداوم این طرح در فصول و مناسبت های مختلف کار شایسته و خدمتی به عرصه فرهنگ و کتاب است.
وی اضافه کرد: اجرای این طرح امیدی برای مردم و کتابخوانان ایجاد می کند وامیدواریم در افزایش میزان مطالعه هم نقش موثری ایفا کند.
کتابفروش دیگر تبریزی که خود از فعالان فرهنگی نیز است، با ابراز رضایت از طرح عیدانه کتاب و بیان اینکه فروش نسبتا خوبی در مقایسه با ماه های قبل در این 15 روز داشتیم، به خبرنگار ایرنا گفت: طرح عیدانه امسال نسبت به عیدانه سال گذشته در مقیاس فروش کتاب خوب بود و استقبال خوبی از این طرح به عمل آمد.
مهدی دادی زاده، تخفیف 20 درصدی کتاب را در ترویج کتابخوانی مفید دانست و افزود: این طرح بیشتر به نفع قشر کتابخوان است و در کنار آن کتاب فروشان نیز منتفع می شوند.
مدیر کتابفروشی سپهر تبریز با ابراز خرسندی از طرح عیدانه کتاب و با اعلام اینکه در مدت اجرای این طرح فروش ما تقریبا دو برابر شد، اظهار کرد: 80 درصد خریداران کتاب در این طرح مشتریان دایمی و کتابخوانان مستمر بودند و بقیه نیز بخاطر طرح یارانه ای کتاب از آن استقبال کردند.
وی با بیان اینکه اگر چه سهم هر فرد در این طرح یک میلیون ریال بود، خاطرنشان کرد: البته برخی ها بدلیل خرید بیشتر مجبور به استفاده از سهمیه کد ملی بقیه افراد خانواده شان نیز بودند.
دادی زاده، بیشترین موضوعات خریداری شده در طرح عیدانه را شامل کتاب های رمان، ادبیات، تاریخ، فلسفه و علوم سیاسی ذکر کرد و افزود: حدود 800 جلد کتاب در این طرح به فروش رفت.
به گفته مدیر کتابفروشی سپهر، سهم هر کتابفروشی در طرح عیدانه 20 میلیون ریال بود که به 40 میلیون ریال هم افزایش یافت.
دادی زاده، مزایای قابل توجه اجرای این طرح را اقبال مردم برای حضور در کتابفروشی ها به همراه خانواده ها اعلام و اظهار کرد: به تعبیری می توان گفت کتابفروشی ها هم به فهرست جاذبه های گردشگری و حضور خانواده ها در کنار پاساژها و فروشگاه ها اضافه شد.
مدیر کتابفروشی ارک نیز از اجرای طرح عیدانه کتاب ابراز خرسندی کرد و گفت: این طرح رونقی به فروش کتاب داد و همزمانی ایام عید نیز مزیدی بر تمایل مردم برای خرید کتاب های نفیس به منظور هدیه فرهنگی شد.
مسعود ملازاده، طرح عیدانه کتاب را اقدامی مفید از سوی دولت دانست و اظهار کرد: این طرح علاوه بر انگیزه خرید برای علاقمندان کتاب، محرکی برای کشاندن سایر افراد به کتابفروشی ها نیز است.
'اسماعیل صالحی' معلم ادبیات نیز که علاقمند به مطالعه و به گفته خودش یکی از مشتریان دایمی کتابفروشی است، با استقبال از طرح عیدانه کتاب و سایر طرح های تشویقی خرید کتاب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر چند عشق به کتاب و مطالعه همواره وجود دارد، اما مشکلات اقتصادی باعث می شود ناخواسته آن را از سبد خانواده حذف کنیم.
وی طرح عیدانه کتاب را اقدامی مفید از سوی دولت دانست و اظهار کرد: این طرح علاوه بر انگیزه خرید برای شیفتگان کتاب، محرکی برای کشاندن سایر افراد به کتابفروشی هاست.
'حسن عزیزپور' نیز که به گفته خودش خواننده حرفه ای کتاب است و از اجرای طرح عیدانه بسیار رضایت دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح فرصت بی مانندی برای علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی است تا بر مشکل گرانی کتاب در مواقع عادی فایق آیند.
وی افزود: از حق نباید گذشت که کتابفروشان تبریز تمام تلاش خود را برای اجرای هر چه بهتر طرح بکار بردند به طوری که برخی از آنها علاوه بر 20 درصد طرح دولت، خودشان نیز گاهی تا 20 درصد تخفیف نیز برای مشتریان دایمی شان اعمال کردند.
البته نباید این نکته را نیز ناگفته گذاشت که استقبال تعداد کم کتابفروشان کلانشهر تبریز از طرح 'عیدانه کتاب'، از قصه نه چندان خوش حال و روز مطالعه و کتابخوانی در جامعه حکایت می کند؛ میانگین مراجعه به هر کتابفروشی در این طرح حدود 200 تا 220 نفر و خرید حدود چهار کتاب به ازای هر نفر است.
برای کلانشهر 1.8 میلیون نفری با داشتن بزرگ ترین و بیشترین مراکز علمی و دانشگاهی، آیا رقم فروش 5 هزار جلد کتاب آن هم با اعطای یارانه خرید 20 و 30 درصدی رقم مناسبی است؟
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.