به گزارش ایرنا، آب معدنی و درمانی'شورسو' در ساحل رودخانه 'مردق چای' در روستای شیخ الاسلام، از توابع شهرستان ملکان در 140 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.
آب این چشمه معدنی به شکل یک حوضچه، به طور معجره آسایی باعث درمان بیشتر بیماری‌های پوستی و رماتیسم و زانو درد است و موجب آرامش بیماری‌های روانی و افسردگی می‌شود.
آب و گاز از قسمت شمالی این حوضچه خارج می‌شود ودر قسمت غربی حوضچه مجرائی وجود دارد که مازاد آب از آن خارج می‌شود و به رودخانه 'مردق چای' می‌ریزد.
این چشمه در حدود 2 لیتر در ثانیه آب می‌دهد و در آب آن گاز کربنیک به مقدار فراوان یافت می‌شود؛ وقتی آب حوضچه را به هم بزنند در اثر گاز کربنیک سفید رنگ به‌نظر می‌رسد.
سرازیر شدن آب از بالای تپه آن را به رنگ زیبای زرد در آورده و در جوار آن پنج آب معدنی دیگر نیز بنام های 'قره سو'(آب سیاه)، 'قرمزی سو' (آب قرمز)، 'گووسو'(آب آبی) و 'ساری سو' (آب زرد) وجود دارد.
رییس اداره هواشناسی شهرستان ملکان به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بارندگی در سال زارعی گذشته 124 میلی متر بود که این رقم در سال زراعی جاری به 198 میلی متر افزایش یافته است.
رحمان عزیزنژاد افزود: افزایش 71 میلی متری بارندگی در سال زراعی امسال یکی از دلایل احیای چشمه آب معدنی ودرمانی شورسو است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملکان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آب این چشمه معدنی و درمانی در 2 سال گذشته خشک شده بود، اما به لطف بارندگی روزهای گذشته بار دیگر جوشید وآب آن سرازیر شد.
وحید خادمی افزود: در حالی که این چشمه در سال های پرآبی محل مراجعه گردشگرانی از مناطق مختلف برای استفاده های درمانی بود، خشکسالی های پی در پی و کاهش شدید بارش ها، آب معدنی 'شورسو' را به تپه ای خشک و نمکی تبدیل کرده بود.
وی اضافه کرد: خاصیت معدنی و درمانی چشمه 'شور سو' همراه با طبیعت زیبا و هوای مطبوع منطقه موجب می شود که مسافران و گردشگرانی از استان های پیرامون به این منطقه سفر کنند.
وی ابراز امیدواری کرد چشمه معدنی و درمانی 'شور سو' در فصل گرم سال جاری همانند سال های پرآبی آن، پذیرای انبوه گردشگران باشد.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155 کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
7228/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.