به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه تبریز به خبرنگاران گفت: این طرح یکی از طرح های مهم استان است که علاوه بر کارکرد اصلی تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب، در راستای احیای دریاچه ارومیه نیز استفاده خواهد شد و به این خاطر طرح دومنظوره تلقی می شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اتمام کامل این طرح تا سال 1398، گفت: با بهره برداری از این طرح سالانه 120 میلیون مترمکعب از پساب تصفیه شده شهر تبریز به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه این طرح جزو طرح های اولویت‌دار است، افزود: برای جذب اعتبارات مورد نیاز آن از محل منابع داخلی شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای و همچنین اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش می‌کنیم.
خدابخش، توسعه شبکه فاضلاب شهر تبریز را یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: در 4 سال گذشته بیش از 200 میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب در نقاط مختلف شهر تبریز هزینه شده و با تداوم این سیاست در دولت دوازدهم، بزودی شاهد این خواهیم بود که کل شهر تبریز تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این بازدید از اجرای شبکه‌های فاضلاب در 16 شهر استان خبر داد و گفت: در صورت همکاری شوراها و شهرداری‌ها، در بقیه شهرها نیز آمادگی لازم برای اجرای شبکه فاضلاب وجود دارد.
محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینکه در زمان حاضر 72 درصد تبریز به شبکه فاضلاب متصل است، گفت: با تکمیل مدول دوم تصفیه خانه تبریز امکان پوشش کل جمعیت این شهر این خدمات فراهم می شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم طرح احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر تبریز، استفاده از پساب تولیدی به عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است، گفت: 10 کیلومتر از شبکه انتقال به دریاچه اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز از خرداد سال 95 شروع شده است، گفت: در زمان حاضر از نظر ابنیه 63 درصد پیشرفت داریم.
علیرضا ایمانلو با اشاره به اینکه برای اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز 200 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون 125 میلیارد تومان از این اعتبار تأمین شده و پیمانکار پروژه نیز به سرعت در حال اجرای آن است.
وی با اشاره به اینکه تکمیل طرح نیازمند 150 میلیارد تومان دیگر است، اعلام کرد: جمعیت تحت پوشش این طرح، یک میلیون نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه 207 هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.
به گزارش ایرنا، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تامین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز است.
فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.
مدول دوم تصفیه خانه تبریز در کنار مدول اول در شمالغرب این شهر ایجاد می شود.
با بهره برداری از این طرح امکان انتقال 120 میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه شده شهر تبریز توسط 2 مدول به دریاچه ارومیه ممکن می شود.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.