به گزارش خبرآنلاین از تبریز، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر گفت: آمار اسکان منطقه آزاد ارس علاوه بر هتل ها، مهمانپذیرها و کاشانه مهمان ها، شامل خوابگاه های ادارات، مدارس، اسکان چادری و زائرسراها نیز می شود و در این زمینه شاهد رشد ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم.

قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر ارس ادامه داد: از این میزان ۴۵ درصد در خوابگاها، زائرسراها و کمپهای چادری مجموعه های ورزشی اقامت داشته اند و مدارس نیز سهم ۱۴درصدی به خود اختصاص داده اند که با تحلیل این آمار و بسته تشویقی که برای سرمایه گذاران حوزه اقامت در نظر گرفته شده است میتوان به جرات سرمایه گذاری در حوزه های اقامتی را دارای توجیه اقتصادی بالایی معرفی نمود.
وی افزود: منطقه آزاد ارس از ۴ محدوده منفصل تشکیل شده است که محدوده اول و دوم ۶۰ کیلومتر باهم فاصله دارند و این فاصله بین محدوده اول با محدوده چهارم بیش از ۲۰۰ کیلومتر است. همچنین منطقه آزاد ارس با ۲ استان و ۲ کشور مرز مشترک دارد و تنها مرز مشترک ایران و ارمنستان در منطقه آزاد ارس واقع شده است و این منطقه که بخشهایی از دو شهرستان جلفا و خدآفرین را که از شهرستانهای با پتانسیل بسیار بالا در حوزه گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی می باشد، دربر می گیرد و وجود بازار پر رونق ارس وضعیت بسیار متمایزی در راستای جذب گردشگر دارد.
داداش زاده تصریح کرد: بنابراین آمارهای مرتبط با حوزه گردشگری منطقه آزاد ارس باید بر اساس این شرایط سنجیده شوند لذا با این مقدمه و با توجه به ابزارهایی که در اختیار داریم از تاریخ ۲۷ اسفند ۹۶ تا پایان ۹ فروردین ۹۷ بر اساس آمار تردد شمارهای ۱۱ ورودی در ۴ محدوده منفصل منطقه آزاد ارس شامل جلفا، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو، ۶۴۳ هزار و ۷۵۹ خوردو وارد منطقه آزاد ارس شده اند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، افزود: این آمار نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، ۲۷ درصد رشد داشته است. به طوریکه ورودی قره برون از سمت جاده تبریز جلفا ۳۸ درصد آمار خودروهای وارد شده به منطقه آزاد ارس را به خود اختصاص داده است و حدود ۳۲ درصد از خودروها نیز از ورودی های خداآفرین و قلی بیگلو وارد منطقه شده اند.
داداش زاده خاطرنشان کرد: هر چند تعریف گردشگر با بازدید کنندگان روزانه متفاوت است ولی در کل تمام افرادی که وارد محدوده چهارگانه منطقه آزاد شده اند، از خدمات عمومی استفاده کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: نوروز امسال تمام ظرفیت اماکن اقامتی ارس با ظرفیت کامل خدمات مورد نیاز را به گردشگران ارائه داده اند و امیدواریم در طول سال نیز به کمک برنامه های متنوع و بهره مندی از ظرفیت جاذبه های گردشگری و بازار ارس، بتوانیم توزیع گردشگر را به سمت توزیع نرمال سوق دهیم تا سرمایه گذاری در تمامی زمینه های خدماتی در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت گردشگری دارای توجیه اقتصادی قابل قبولی گردد.
وی در این خصوص اعلام کرد: در سال ۹۷ تعداد ۶ مرکز اقامتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید که در این راستا دو هتل ۵ ستاره نیز فعالیت خود را آغاز خواهد نمود و به نوعی ترکیب گردشگران را از نظر دهکهای درآمدی تغییر خواهد داد.
قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر ارس، در ادامه گفت: ۱۸۵ هزار و ۳۰۷ نفر نیز تا پایان ۹ فروردین ۹۷ از آثار تاریخی و طبیعی که امکان بلیت فروشی و یا آمارگیری داشته اند بازدید کرده اند. این در حالیست که بسیاری از امکان تاریخی، مذهبی و طبیعی ارس نیز که در آن ها امکان آمارگیری نداشتیم با استقبال بسیار خوب گردشگران همراه بوده است.
داداش زاده خاطرنشان کرد: امسال میزبان گردشگرانی از تمام استان های کشور بوده ایم. بر اساس آمار ارائه شده ۵۰ درصد خودروهای وارده به منطقه آزاد ارس با پلاک استان آذربایجان شرقی بوده است. در ادامه نیز تهران و البرز با ۲۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته و ۱۷ درصد از مسافران نوروزی ارس نیز از آذربایجان غربی به ارس سفر کرده اند. استان های اردبیل، کرمان، خوزستان، اصفهان و زنجان هم در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 892782
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.