علی جهانگیری روز دوشنبه در نشست تخصصی آسیب شناسی عملکرد طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در استان اظهارکرد: ما باید بتوانیم ضمن احصای دقیق مشکلات این بخش نسبت به رفع آن ها در کمترین زمان ممکن اقدام کنیم.
وی، از ارائه مشوق های دولتی به منظور حمایت از دانش آموختگان و بنگاه های اقتصادی خبر داد و گفت: طرح کارورزی یک دوره آموزش عملی و کاربردی است که می تواند در دراز مدت به تامین نیروی کار ماهر در بدنه صنعت و تولید استان کمک کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی، با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق و شفاف فرایندهای ثبت نام و دریافت مجوزهای مربوطه توسط بنگاه های اقتصادی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم با اجرای این طرح با تعامل مناسب با متولیان امر و بنگاه های اقتصادی در راستای حل بخشی از مشکلات دانش آموختگان دانشگاهی قدم برداریم.
جهانگیری همچنین از دستگاه های متولی این امر خواست تا ضمن بررسی مجدد فرایندهای حاکم بر این موضوع با همفکری تشکل های صنفی نسبت به شفاف سازی فرایندها اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، این طرح در راستای برنامه های اشتغال زایی دولت شامل دانش آموختگان دانشگاهی بیکار متقاضی است و بر اساس دستور العمل اجرایی آیین نامه نظام هماهنگ طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهمترین اهداف طرح افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان است.
جوانان جویای کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی و متقاضیان شغل می‌توانند با مراجعه به سامانه https://karvarzi.mcls.gov.ir مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند.
بنگاه اقتصادی یا واحد پذیرنده کارورز نیز ملزم به رعایت شرایطی است از جمله اینکه دارای مجوز فعالیت از دستگاه مجری و مجوز آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد. واحد پذیرنده به ازای هر 3 نفر شاغل بیمه شده، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است و در صورتی که کمتر از 3 نفر شاغل بیمه شده داشته باشد، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز خواهد بود.
همچنین واحد پذیرنده‌ای که دارای پروانه کسب است باید حداقل دو سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد.
چنانچه واحد پذیرنده پس از گذشت سه ماه از شروع دوره، بدون دلیل موجه و مورد تأیید مجری استانی از ادامه همکاری با کارورز امتناع کند تا یک سال مجاز به ارائه درخواست پذیرش کارورز دیگری نخواهد بود.
کارورزی طرحی آموزشی است و از لحاظ برخوردار از پوشش قانون کار و تامین اجتماعی هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز ایجاد نمی‌کند.
در طرح کارورزی چنانچه جوانان جویای کار در کارگاه‌ها به شکل رسمی مشغول کار شوند، کارفرمایان هم معادل میزان بیمه سهم کارفرما به مدت دو سال از مشوق‌های دولت برخوردار خواهند شد.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.