علی جهانگیری شامگاه شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان بیشترین سهم صادرات را مربوط به کالاهای صنعتی اعلام و اظهارکرد: از مجموع صادرات غیرنفتی استان سهم صادرات کالاهای صنعتی 45 درصد، کشاورزی 12 درصد، شیمیایی و پتروشیمی 11 درصد و دیگر محصولات به تفکیک هر بخش کمتر از 10 درصد است.
وی با اشاره به اینکه کالاهای غیرنفتی استان به 101 کشور جهان صادر می شود، گفت: عمده بازارهای هدف ما کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان است.
جهانگیری با تاکید بر افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در استان گفت: باید در عین رعایت به‌صرفه بودن تولید و کم کردن هزینه‌ها، به فکر افزایش کیفیت محصولات باشیم.
وی تدوین برنامه صادرات سال آینده تا اول اردیبهشت سال 97 را ضروری دانست و افزود: صادرات موضوعی فرا بخشی است از این‌رو انتظار می‌رود دبیرخانه این کارگروه برای توسعه کمی صادرات برنامه‌هایی به‌صورت دقیق و شفاف در اول سال تدوین کند تا مشخص شود در چه بخش هایی امکان افزایش صادرات وجود دارد.
جهانگیری با اشاره به فعالیت میزهای اقتصادی آلمان، لهستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، عراق و سوریه در استان تاکیدکرد: تشکل‌ها مسئولیت میزهای اقتصادی را عهده‌دار شوند.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تقویم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تبریز در سال 97 گفت: انتخاب تبریز در سال 2018 به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام بهترین فرصت برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است و انتظار داریم مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی با پیگیری‌های لازم از سوی وزارتخانه‌ها در این استان اقدام کنند.
وی همچنین گفت: در این سال به‌منظور جذب گردشگر تورهای نمایشگاهی را نیز باید در برنامه خود قرار دهیم و این مهم با همکاری تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجموعه نمایشگاه بین المللی تبریز میسر خواهد بود.
استان آذربایجان‌شرقی با جمهوری‌های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان مرز مشترک دارد و از طریق مرز بازرگان در آذربایجان غربی نیز با کشور ترکیه مرتبط است.
وجود مبادی ورودی و خروجی در منطقه مرزی جلفا و نوردوز، گمرکات سهلان، تبریز و جلفا با ظرفیت‌های بالای ذخیره و انبار کالا،
برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیائی به عنوان چهارراه ارتباطی ایران و اروپا، وجود منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در جلفا و نمایشگاه بین‌المللی تبریز در کنار تولیدات صنعتی، کشاورزی، محصولات باغی و به ویژه خشکبار و تولیدات کانی فلزی و غیرفلزی با قابلیت صادراتی بالا از ظرفیت های صادراتی استان آذربایجان شرقی است.
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.