معدن مس سونگون در 130 کیلومتری شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان ورزقان بیش از یک میلیارد تن ذخیره معدنی دارد و دومین معدن مس کشور بعد از سرچشمه محسوب می شود.
مجتمع مس سونگون که اواسط دهه 70 شمسی برای تولید کنسانتره آغاز به کار کرد و گفته می شود سود سالیانه آن به 9 هزار میلیارد ریال می رسد تنها رقم ناچیزی از آن به عنوان عوارض زیست محیطی در محل هزینه می شود و بقیه به صورت متمرکز توسط شرکت ملی مس ایران مدیریت و هزینه می شود.
این وضعیت در یک دهه اخیر همواره محل مناقشه میان مدیریت ارشد و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با مدیریت شرکت ملی مس بوده است؛ در حالی که مسوولان و مردم محلی محدوده مس سونگون بر لزوم هزینه کرد بیشتر درآمدهای ناشی از استخراج مس در محل اصلی معدن تاکید دارند، مدیریت شرکت ملی مس ایران نگاه متفاوتی دارد.
مدیریت شرکت ملی مس ایران معتقد است مجتمع معدن مس سونگون جزیی از این شرکت بوده و باید بخشی از درآمد حاصل از آن، سرمایه گذاری اولیه در رابطه با عملیات اکتشافی این مجتمع و همچنین سایر پروژه‌های در دست اجرای شرکت ملی مس ایران را توجیه نماید.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از نظر ذخایر معدنی جزو استان‌هایی است که بیشترین ذخایر معدنی را دارد، یادآور شد: گردش مالی مس در آذربایجان شرقی سالانه حدود 300 هزار میلیارد ریال است و اگر قرار باشد این منابع مالی در استان بماند می‌تواند علاوه بر رونق کسب‌ و کار، در پرداخت تسهیلات به مردم نیز تأثیر مستقیم و مثبت داشته باشد.
محمدحسین فرهنگی، بر لزوم تعریف حوزه مالیاتی معادن در آذربایجان شرقی تأکید کرد و گفت: اگر مالیات معادن در داخل استان پرداخت شود حتی در افزایش امکانات خدمات‌رسانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل اعتبارات مالیات بر ارزش‌ افزوده نقش بسزایی خواهد داشت و به ‌طور کلی زمینه توسعه بیش از پیش استان در ابعاد مختلف فراهم می ‌شود.
وی با اشاره به اینکه واحدهای معدنی و صنعتی آلاینده موظف‌ هستند تا یک درصد از درآمدهای خود را به جهت جبران آلایندگی‌ها، در اختیار دولت قرار دهند، اظهار کرد: این منابع را می‌ توان از سهم درآمدی حوزه عمران و آبادانی نیز هزینه کرد.
فرهنگی از اختصاص 40 درصد منابع مالی کشور طبق ماده 46 قانون برنامه بانک‌ها به حوزه‌ صنعت و معدن خبر داد و افزود: اگر این اعتبارات به ‌طور کامل تخصیص یابد، می‌ تواند بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای معدنی و صنعتی را برطرف کند.
نکته مهم در خصوص درآمدزایی معدن مس سونگون برای آذربایجان شرقی این است که چون فرآوری آن در کرمان انجام می شود، درآمد مالیاتی برای محل ندارد.
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی در این باره گفت: عمده فعالیت شرکت مس‌ سونگون در استان کرمان صورت می گیرد و تمام فعالیت‌های این مجتمع در آذربایجان شرقی هم مرتبط با صادرات است که معاف از مالیات بوده و مالیات پرداخت نمی‌شود.
غلامرضا شریفی افزود: تنها درآمد حاصل از مس سونگون بابت عوارض پرداختی زیست محیطی است که رقم مصوب آن را هم از استان کرمان به آذربایجان شرقی پرداخت می‌کنند.
در همین حال نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حتی یک درصد فروش کنسانتره مس در آذربایجان هزینه نمی‌شود.
وی اظهار کرد: مسائل و مشکلات کشور را همه ما مطرح و مطالبه می‌کنیم اما چه کسی باید به آن جواب دهد. تنها طیفی در کشور که کارش را درست انجام می‌دهد مردم هستند.
وی افزود: طرح‌های توسعه مس سونگون در مجلس هشتم با اعتبار یک میلیارد دلار آغاز شد و سایت ۸۰ هکتاری در اختیار پیمانکار قرار گرفت اما مدیریت بعدی شرکت ملی مس ایران این طرح را تعطیل کرد.
علیزاده وضعیت مس سونگون را نامناسب دانست و گفت: در ایام دهه فجر امسال طرح‌های سال ۸۹ استان کرمان افتتاح شد اما طرح مس سونگون که همزمان با کرمان آغاز شده بود تعطیل مانده و امروز اگر از سایت مس سونگون بازدید کنید مانند یک مکان غارت‌زده است.
وی خاطرنشان ساخت: با پیگیری و همدلی مسئولین استان امیدواریم از اردیبهشت ماه سال آینده این پروژه آغاز شود؛ شرکت مس آذربایجان را بدون در اختیار گذاشتن درآمد کنسانتره مس سونگون و هیچ سرمایه‌ای تاسیس کرده‌اند و یک درصد از درآمد فروش کنسانتره نیز در سونگون و آذربایجان هزینه نمی‌شود.
518/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.