به گزارش ایرنا، عملیات ظفرمند خیبر در سال 1362 و بدر در سال 1363 که به فاصله یک سال از یکدیگر در مناطق عملیاتی هورالعظیم در شمال بصره و هورالهویزه به انجام رسید، با شهادت تعدادی از رزمندگان لشکر عاشورا از جمله مهدی باکری فرمانده و حمید باکری جانشین فرماندهی لشکر 31 عاشورا و البته پیروزی لشکر اسلام همراه بود.
آذربایجان در طول دوران دفاع مقدس با تقدیم حدود 10 هزار شهید، 23 هزار جانباز و حدود 2 هزار نفر آزاده توانست در این امتحان الهی به شایستگی بیرون آید و نام خود را همچون گذشته باردیگر بر تارک تاریخ ایران و جمهوری اسلامی بنشاند.
به مناسبت 25 اسفند، سالروز شهادت عارفانه و خالصانه 'مهدی باکری' فرمانده لشکر عاشورا در جریان عملیات بدر، مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز امروز / پنجشنبه/ میزبان یادواره این شهید والامقام و گرامیداشت سایر شهدای عملیات های بدر و خیبر بود.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت در این یادواره با اشاره به ویژگی های ممتاز شهید باکری نسبت به سایر فرماندهان سپاه در دفاع مقدس، گفت: او از جمله میوه های انقلاب اسلامی بود که مردمی بودن انقلاب در چهره و سیمای پرفروغش متجلی بود.
محسن رضائی اظهار کرد: باکری یک فرد مخلص بود که شهادت آرزوی او برای نزدیک تر شدن به معبود بود؛ او به محرومین رسیدگی می کرد و با غیرت آذربایجانی خود همواره برای سربلندی اسلامی و انقلاب می کوشید.
وی با تشریح نحوه آشنائی خود با باکری، زمان این آشنائی را اسفند 1360 بیان کرد: شهید باکری طی آن و در جریان آماده سازی برای عملیات فتح المبین توسط شهید احمد کاظمی به من معرفی شد.
رضائی ادامه داد: در جریان این آشنائی جلساتی برای بررسی نحوه عملیات با باکری و سایر فرماندهان برگزار شد که در همین جلسات پی به ژرف نگری و اخلاص این رزمنده برده و مسئولیت سه گردان عمل کننده در عملیات فتح المبین را به وی سپردم که با درایت خود ماموریت محوله را به خوبی انجام داد و موجب پیروزی رزمندگان و بسته شدن جاده بصره - بغداد شد.
وی به عملیات خیبر و نحوه شهادت مهدی باکری اشاره کرد و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود، اظهار کرد: هیچ فرماندهی در دوران دفاع مقدس مثل شهید باکری در شرایط سخت و پیچیده که از زمین و هوا آتش می بارید، قرار نگرفته بود، اما این رزمنده خالص هرگز عقب نشینی را در ادبیاتش قرار نمی داد.
رضائی افزود: در حالیکه عملیات بدر به بدترین شرایط خود رسیده و جنگ تن به تن جریان داشت، به من اطلاع دادند که باکری زخمی شده و من سریع از طریق بی سیم اعلام کردم وی باید زنده بماند و سریع به عقب برگردد؛ در قرارگاه خیلی نگران شدم و در حال قدم زدن بودم که شریعتی یکی از رزمندگان و از نزدیکان شهید باکری خبر شهادتش را به من داد.
وی در حالیکه اشک می ریخت، گفت: باکری ابوالفضل وار به شهادت رسید و مثل مولایش که به دلیل نبود آب از آمدن به خیمه ها خجالت می کشید، از عقب نشستن خجالت کشید تا عباس گونه به شهادت برسد.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به جهت اینکه مستقل از اراده قدرت های حاکم در جهان آن روز به پیروزی رسید، گفت: بر همین اساس از همان ابتدا با مخالفت و مقاومت قدرت های شرق و غرب مواجه شد، اما تکیه بر جوانان رادمرد همچون باکری ها، تجلائی ها، یاغچیان ها و شفیع زاده ها باعث شد انقلاب اسلامی روز به روز با وجود تمامی تهدیدها و تحریم ها و جنگ هشت ساله به موفقیت برسد و راه های ترقی را طی کند.
رضائی اظهار کرد: در حال حاضر نیز انقلاب اسلامی در سه جبهه شامل جبهه مقاومت، جنگ مابعد جنگ و ممانعت از ورود انقلاب به عرصه های اقتصادی و فرهنگی مواجه است که تنها راه مقابله با این مقابله ها، مقاومت و ایستادگی است.
وی، جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، تخریب و تحریف تاریخ دفاع مقدس، انقلاب و سخنان امام راحل، ایجاد سد طویل در برابر ورود ارزش های انقلاب به عرصه های سیاسی و فرهنگی را از جمله رویکردهای دشمنان اسلام و انقلاب دانست.
رضائی با ابراز تاسف از اینکه فرهنگ دفاع مقدس و همکاری و اتحاد آن دوران در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده است، گفت: دلیل این امر دخالت ندادن مردم در امور اجرایی، قضائی و قانون گذاری بوده است تا با آن آرمان ها فاصله گرفته و زیرساخت های انقلاب فراموش شود.
به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز دراین یادواره از شهید باکری به عنوان سالار شهدای عملیات بدر یاد و اظهار کرد: این شهید والامقام مرد استثنائی جنگ بود که پیروی از راه و روش ولایت را سرلوحه همه کارهای خود قرار می داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم افزود: علاقه وافر شهید باکری به ولایت چنان بود که تنها چند روز قبل از شهادتش به زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) و سپس امام راحل و رهبر انقلاب رفته بود.
وی، اطاعت از فرامین رهبری را راس وصیت نامه شهدا از جمله وصیت باکری به مردم بیان کرد و گفت: راه ماندگاری راه و روش امام و شهدا و تداوم انقلاب اسلامی عمل به وصیت شهدا است.
حجت الاسلام آل هاشم با تاکید بر اینکه تلاش همگانی برای توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس باعث سعادت و پیشرفت کشور است، یادآور شد: ما محتاج این فرهنگ اصیل شیعی هستیم تا همچون دژ مستحکم در برابر هر نوع تهدید و تحریم و فشارهای خارجی مقاومت کنیم و از امتحانات الهی سربلند بیرون آییم.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.