به گزارش ایرنا علی موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در فصل آب گیری تالاب قوری گول بیش از 2 میلیون مترمکعب آب وارد آن شده است، افزود: خوشبختانه می توان گفت در حال حاضر خطر خشک شدن این تالاب بین المللی را تهدید نمی کند.
وی اظهار کرد: با همکاری و همراهی روستاییان امسال آب صبرلو چای بیش از 45 روز زودتر وارد تالاب شد و بارش های اخیر و مرمت کانال آبرسانی از عوامل دیگر تاثیرگذار در افزایش آب تالاب قوری گول است.
شهرستان بستان آباد با جمعیت یکصد هزار نفر در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرقی مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
تالاب بین المللی قوری گول در 15 کیلومتری شرق شهر بستان آباد شهریور ماه امسال از نظر نبود آب و خشکیدگی به وضعیت بحرانی رسید به گونه ای که رسانه ها از مرگ این پهنه آبی سخن گفتند.
هر چند در دهه های اخیر به دلیل احداث جاده ترانزیتی قدیم تبریز- تهران از مسیر میانه، تنوع جانوری تالاب 'قوری گول' به انواع پرندگان و خزندگان تقلیل یافته است، اما قبل از آن مناطق پیرامونی محل عبور و زیستگاه قوچ و میش های ارمنی بود که با قوچ و میش های منطقه سهند در ارتباط بودند، ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر، این ارتباط قطع شد.
از حیات وحش این منطقه می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی اشاره کرد.
حدود 92 گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره کرد که طبق تقسیم بندی های بین المللی در کلاس در حال تهدید طبقه بندی شده‌اند.
از خزندگان تالاب 'قوری گول' می‌توان به مارمولک، مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.
همچنین بیش از 280 گونه گیاهی در مناطق پیرامونی تالاب قوری گول شناسایی شده است.
/3038/7239/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.