به گزارش ایرنا، آماده سازی زیرساخت های گردشگری و فراهم کردن امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران و مسافران در ایام تعطیلات نوروزی از سوی دستگاه های خدمات رسان و اجرایی در آستانه عید و روزهای پایانی سال انجام شده است.
این شهر با بیش از 350 اثر تاریخی ثبت شده و نیز برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری جزو 10 شهر تاریخی و از جمله پایتخت شهرهای قرون گذشته این مرز و بوم بوده و هرساله پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از سراسر کشور است.
شهرداری، میراث فرهنگی، هلال احمر، نیروی انتظامی و پلیس راهور، آموزش و پرورش، اورژانس، دانشکده علوم پزشکی و محیط زیست از جمله دستگاه های خدمات رسانی هستند که در قالب برنامه های استقبال از بهار و نظارت بر خدمات رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی، زیرساخت ها و امکانات لازم را برای پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی فراهم می کنند.

** زیباسازی و آماده سازی امکانات شهری برای پذیرایی از مسافران و گردشگران
شهردار مراغه با اشاره به اجرای طرح استقبال از بهار توسط مجموعه مدیریت شهری گفت: این طرح در راستای آماده سازی امکانات شهری برای ایام تعطیلات نوروزی در مناطق مختلف شهری اجرا شده است.
محمدرضا احمدی افزود: بهبود دید بصری، بهسازی روشنایی و نصب المان های نوری، مناسب سازی و نوسازی پیاده راه های مناطق گردشگری و محوطه آثار تاریخی و ایجاد ایستگاه های راهنمای در سه میدان ورودی و خروجی شهر مراغه از جمله بخش های مختلف این طرح است.
وی ادامه داد: رنگ آمیزی معابر، نصب پرچم های رنگی، توزیع گل و درختان مثمر و غیرمثمر در بین شهروندان برای مناسب سازی امکان عمومی و معابر، اجرای طرح نهال کاری و گلکاری خیابان ها، بلوارهای و میادین اصلی از جمله اقدامات انجام شده در این طرح است.
وی اضافه کرد: بهسازی و تجهیز نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی پارک ها و کمپ های مسافری از جمله پارک های مسافر و نیز توزیع بیش از 20 هزار نسخه نشریه گردشگری و نرم افزار جامع مراغه گردی و نیز راه اندازی بازارچه های محلی برای بهره مندی مسافران نوروزی از جمله اقدامات انجام شده برای پذیرایی زا گردشگران و میهمانان در ایام نوروز است.

** آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری برگ برنده مراغه در جذب گردشگر نوروزی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز با اشاره به استقبال مسافران نوروزی از آثار تاریخی و گردشگری این شهرستان گفت: برای این منظور، زیرساخت های گردشگری از جمله محوطه های تاریخی و آثار تاریخی این شهرستان مرمت و بازسازی شده و آماده پذیرایی از مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی در این ایام شده است.
یعقوب طالبی افزود: گنبدهای تاریخی، مساجد چوبی، معبد مهر، رصدخانه، قلعه های تاریخی، آب های معدنی و نیز موزه های ایلخانی و سنگ نگاره ها در کنار جاذبه های طبیعی گردشگری در ایام نوروز از 27 اسفند تا پایان تعطیلات آماده میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی است.
وی با اشاره به طرح رایگان مراغه گردی در ایام نوروز در این شهرستان ادامه داد: این طرح با همکاری شهرداری از اول فروردین برای بازدید گردشگران، مسافران و علاقه مندان از آثار تاریخی این شهرستان اجرا می شود.
وی اضافه کرد: کارشناسان گردشگری این شهرستان نیز با همکاری شهرداری و سایر نهادهای خدمات رسان در ایستگاه های گردشگری آماده ارائه خدمات اطلاع رسانی و راهنمای مسافران نوروزی است.

** جاذبه های زیست محیطی و طبیعی باغ شهر مراغه، آماده بازدید گردشگران
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز گفت: جاذبه های گردشگری و زیست محیطی این شهرستان از جمله مناطق ویژه گردشگری آماده بازدید مسافران و گردشگران نوروزی شده است.
غلامرضا زارع افزود: منطقه نمونه گردشگری سدعلویان، غار هامپوئیل و نیز موزه فسیل شناسی مراغه به عنوان گنجینه ای از آثار ترایخ طبیعی این مرز و بوم پذیرای گردشگران است.
وی اضافه کرد: محیط بانان به عنوان حافظان محیط زیست در کنار شهروندان و گردشگران در ایام تعطیلات نوروزی از جاذبه های طبیعی و زیست محیطی این منطقه صیانت می کنند.

** تامین امنیت مسافران نوروزی به شهر تاریخی مراغه، اولویت پلیس
فرمانده انتظامی مراغه با اشاره به آمادگی پلیس برای حفظ امنیت و رفاه گردشگران و مسافران نوروزی در این شهرستان گفت: ماموران انتظامی و پلیس راهور به صورت شبانه روزی با استقرار در مبادی ورودی و مناطق گردشگری و نیز میادین مختلف شهری و جاده ها، آرامش را برای میهمانان نوروزی این شهرستان به ارمغان می آورند.
سرهنگ رضا اصلانی فر افزود: اجرای طرح های ترافیکی ویژه نوروز و راهنمایی گردشگران در مبادی ورودی شهر از جمله اقدامات پلیس برای رفاه حال مسافران نوروزی است.
وی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین رانندگی و توجه به هشدارهای پلیسی در ایام نوروز اضافه کرد: مسافران و گردشگران در ایام سفرهای نوروزی، با رعایت موارد ایمنی اقدام به سفر و ترک خانه های خود کنند.

** اجرای طرح سلامت نوروزی برای شهروندان و میهمانان نوروزی
رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه با اشاره به آمادگی بخش های مختلف بهداشتی و درمانی این شهرستان برای ارائه خدمات در ایام تعطیلات نوروزی گفت: طرح سلامت نوروزی از 24 اسفند تا 15 فروردین با هماهنگی بخش های مختلف حوزه بهداشت و درمان این شهرتان اجرا می شود.
علی جنتی افزود: در این طرح، نظارت بهداشتی بر فعالیت مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی، رستوران ها و مراکز رفاهی و گردشگری توسط اکیپ های سیار این دانشکده در ایام نوروز به صورت مستمر انجام می شود.
وی ادامه داد: در راستای خدمات رسانی مناسب به شهروندان و مسافران نوروزی در روزهای تعطیلات نوروزی، تمامی مراکز بهداشتی و درمانی از جمله کلینیک دندانپزشکی به صورت 24 ساعته خدمات درمانی و بهدشاتی ارائه می دهد.
وی با اشاره به آمادگی بخش فوریت های پزشکی این شهرستان اضافه کرد: در ایام تعطیلات نوروزی علاوه بر آمادگی پنج پایگاه اورژانس، 2 ایستگاه سلامت هم در مبادی ورودی این شهر دایر می شود.
آماده سازی امکانات و زیرساخت های خدمات رسان شهری در ایام نوروز که هرساله اجرا می شود، گامی تاثیرگذار در جذب گردشگران نوروزی است.
امری که در کنار همکاری و مشارکت بخش های مختلف شهری نیازمند همراهی شهروندان و فرهنگ سازی های لازم برای پذیرایی مناسب از مسافران و میهمانانی است که از گوشه و کنار کشور برای آشنایی با فرهنگ و تمدن ریشه دار این دیار رنج سفر را بر خود هموار کرده اند.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده از جمله بیش از 300 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور بوده و از مقاصد مهم گردشگری در آذربایجان شرقی به شمار می رود.
این شهرستان با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.