چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های ایرانی است که در شب چهارشنبه آخر سال در ایران برپا می شود، این آیین سنتی، روزگاری فرصتی بود برای دورهم نشستن خانواده ها و شادی و خوشحالی، اما متاسفانه در سال های اخیر این جشن با خشونت همراه شده است، به طوری‌که هر ساله شاهد قربانی شدن مردمی هستیم که بدون اطلاع از عواقب و صدمات جبران ناپذیر با استفاده از مواد محترقه، سلامتی خود و دیگران را فدای یک لحظه هیجان می کنند. این امر موجب شده تا با فرارسیدن چهارشنبه سوری، کابوس عمیقی وجود پدران و مادران را بگیرد که مبادا فرزند آنها، امسال قربانی مواد منفجره شود.
 از این رو ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، میزگردی را برگزار کرده است تا شهروندان با اطلاع از عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش‌زا در راستای داتشن چهارشنبه سوری شاد و بی خطر گام های موثری بردارند.

سرهنگ فرهنگ نوروزی، فرمانده انتظامی شهرستان تبریز؛ فرزاد رحمانی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی؛علیرضا داداشی  معاون آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و خدیجه جعفری، کارشناس مسائل اجتماعی از میهمانان این میزگرد بودند.

آمار مربوط به دستگیر شدگان مرتبط با چهارشنبه سوری در سال گذشته و راهکار های پلیس برای پیشگیری از وقوع جرایم مربوط به چهارشنبه آخر سال، آمار مربوط به مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در سال گذشته و راهکار های اورژانس 115 برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، آمار مربوط به آتش سوزی های مرتبط با چهارشنبه آخر سال گذشته و راهکار های آتش نشانی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی و خسارت و دلایل جامعه شناختی وقوع حوادث چهارشنبه سوری و راهکار های جامعه شناختی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی از جمله محور های این میزگرد بودند.

افزایش کشفیات مواد محترقه نسبت به سال گذشته

فرمانده انتظامی شهرستان تبریز در این میزگرد با تاکید بر لزوم آگاه سازی خانواده در خصوص پیشگیری از جرایم مربوط به چهارشنبه اخر سال، اظهار کرد: نیروی انتظامی در کنار مردم بوده و مخالف شادی مردم نیست؛ اما به منظور تامین امنیت و برقراری نظم، با هرگونه اقدامی که منجر به برهم زدن سلامت شهروندان شود، برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به آمار کشفیات مواد محترقه گفت: امسال با افزایش کشفیات مواد محترقه نسبت به سال گذشته مواجه هستیم. 
وی اظهار کرد: متاسفانه در تبریز نیز همانند سایر شهرها برخی افراد اقلام محترقه غیر مجاز را تهیه و تولید کرده و منجر به آسیب جسمی به سایر افراد می شوند؛ به عنوان مثال سال گذشته به علت استفاده ناصحیح از این اقلام شاهد جان باختن دو نفر از همشهریان خود بودیم.
فرمانده انتظامی شهرستان تبریز با بیان این‌که خوشبختانه ارائه آموزش‌های لازم و اطلاع رسانی صریح به مردم باعث شده هر ساله نسبت به سال گذشته خسارت های چهارشنبه آخر سال کاهش یابد، اضافه کرد: هر چند به نسبت سال های گذشته با کاهش سوانح چهارشنبه سوری مواجه هستیم؛ اما حتی یک مورد هم می‌تواند منجر به سوازندن شادی های یک خانواده شده و با یک عمر پشیمانی همراه باشد.
 نباید شادی یک لحظه ای با داغ یک خانواده همراه باشد
وی با تاکید بر این‌که نباید شادی یک لحظه ای با داغ یک خانواده همراه باشد، متذکر شد: البته بنده معتقدم که برگزاری این نوع جشن، شادی محسوب نمی‌شود، بلکه یک فرهنگ وارداتی است که با استفاده از اقلام غیر مجاز و وارداتی، منجر به آسیب رساندن و یا قطع اعضای بدن شده و چهارشبه سوری به یک عمر خاطره تلخ تبدیل می شود.
سرهنگ نوروزی با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی برای پیشگیری از جرائم مربوط به چهارشنبه سوری، اظهار کرد: مردم در صورت اطلاع از خرید و فروش و توزیع مواد محترقه آتش زا مراتب را به پلیس 110 اطلاع دهند و از نگهداری مواد آتش زاد و تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان خودداری کرده و نظارت بر موضوع را جدی بگیریم.
خانواده ها نقش موثری را برای کاهش حواث چهارشنبه سوری ایفا می کنند
وی با بیان این‌که خانواده‌ها نقش موثری را برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری ایفا می کنند، گفت: در سال جاری نیز تمهیدات لازم انجام شده است و اجازه نمی دهیم، افرادی به علت شادی یک لحظه ای باعث سلب آسایش عمومی و فردی شوند؛ نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند امنیت را برقرار کند، بلکه برای ایجاد امنیت پایدار و ثبت خاطرات خوش، مردم باید پای کار آیند و اجازه ندهند جوانان به علت بی تجربگی در دام تعدای از افرادی که می خواهند خواسته یا ناخواسته در چهارشنبه اخر سال به جامعه یا خود افراد آسیب برسانند، بیافتند.
تعریف مشخصی از  کلمه ای تحت عنوان مجاز برای مواد محترقه وجود ندارد
فرمانده انتظامی شهرستان تبریز با بیان این‌که هر روز شاهد دستگیری خرده فروشان هستیم، عنوان کرد: نیروی انتظامی در رابطه با برقراری امنیت با کسی تعارف ندارد و اگر اخباری در این خصوص گزارش شود، صد در صد ورود پیدا می کنیم؛ از آنجایی که تعریف مشخصی از  کلمه ای تحت عنوان مجاز برای مواد محترقه وجود ندارد با افرادی که منجر به بر هم زدن امنیت می شوند برخورد خواهیم کرد.
سرهنگ نوروزی اظهار کرد: مردم مراقب رفتار های خطرناک و ناهنجار افراد بوده و درصورت لزوم مراتب را به واحد های گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس 110 اطلاع دهند؛ همچنین از شهروندان عزیز دراین روز انتظار می رود، بیش از پیش با درایت و عقلانیت قبل از هرکاری به عواقب آن بیاندیشند و رفتار ها و تصمیمات مسئولانه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی وظیفه برقراری نظم و امنیت را بر عهده دارد، تصریح کرد: انتظار داریم در جهت ایجاد  امنیت مطلوب تر برای سایر شهر ها الگو باشیم؛ به انواع دیگر نیز می توان شادی کرد ولی چنین شادی‌هایی جبران ناپذیر است به عنوان مثال وقتی که با صداهای ناهنجار جنینی سقط شود یک قتل محسوب می شود، حال به چه قیمتی باید شادی یک لحظه ای فدای یک عمر تلخ شود؟
وی متذکر شد: طبق روال سال های گذشته، هر فردی که به علت تخلفات مربوط به چهارشنبه سوری دستگیر شود، تا 13 فروردین میهمان نیروی انتظامی خواهد بود.



بیشترین مصدومان سال گذشته شمالغرب کشور در آذربایجان شرقی بود
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد با بیان این‌که سال گذشته درکل شمالغرب 950 نفر در چهارشنبه آخر سال مصدوم شده بودند، اظهار کرد: از این تعداد اورژانس استان 424 مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کرد که بیشترین افراد یعنی 50 درصد آن از تبریز و کمترین مصدومان با پنج نفر از مراغه بودند؛ همچنین  زنجان 111 نفر، اردبیل 78 نفر و آذربایجان غربی 323 مصدوم بر جای گذاشت.

وی بیان کرد: از نظر عضو آسیب دیده، سوختگی با 205 مورد بیشترین فراوانی آسیب ها را به خود اختصاص داده بود؛ همچنین در سال گذشته 118 مورد آسیب چشمی و 101 مورد تروما ثبت شد که از این تعداد 376 مورد به صورت سرپایی درمان شده و 47 مورد نیز در بیمارستان ها بستری بودند و همچنین یکی از مصدومان در آی سی یو بستری بود.
فرزاد رحمانی اضافه کرد: هیچ نوع مواد محترقه ای تحت عنوان مجاز وجود ندارد و حتی کوچکترین ترقه می تواند خسارت هایی را در پی داشته باشد؛ از آنجایی بیشترین تعداد آسیب دیدگان در گروه سنی نوجوانان است، از این رو خانواده مهمترین نقش را برای مراقبت از فرزندان و کاهش حوادث ایفا می کنند.  
وی با اعلام اقدامات اورژانس 115 استان برای چهارشنبه آخر سال، گفت:  در چهارشنبه آخر سال همه پایگاه های این مرکز و اورژانس بیمارستان سینا برای امداد رسانی به مصدومان در آماده باش کامل بوده  و با  هماهنگی نیروی انتظامی استان در میادین پرتردد از 15  اسفند ماه تا روز چهارشنبه آخر سال مستقر هستند و این آمبولانس های مستقر در سطح شهر مجهز به بخش تروما و سوختگی می باشند.
بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار سه شنبه شب از تردد در خیابان ها و معابر پرهیز کنند/ آ سیب‌های شنوایی ناشی از انفجار برگشت ناپذیر است
رحمانی با بیان این‌که کودکان، سالمندان و زنان باردار همیشه در معرض خطر هستند، یادآور شد: بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار سه شنبه شب از تردد در خیابان ها و معابر به دلیل صدا های ناهنجار و استرس آنی ناشی از انفجار مواد محترقه بپرهیزند؛ همچنین از آسیب های شنوایی ناشی از ضربه های صوتی به فرزندان جلوگیری کنند؛ چراکه آسیب های شنوایی ناشی از انفجار برگشت ناپذیر است.
سال گذشته 35 درصد مصدومان عابران بودند
وی متذکر شد: کسی که دست به پرتاب و یا تهیه مواد محترقه می زند از عواقب و آسیب هایی به خود و اطرافیان وارد می کنند، اطلاعی ندارند؛ به طوریکه سال گذشته 35 درصد مصدومان عابران بودند. 
وی تاکید کرد: در صورتی که فردی مصدوم شد تا زمان رسیدن اورژانس به بالین بیمار، تنها عضو آسیب دیده را با آب با فشار کم شست و شو دهند و هرگز به زخم فرد آسیب دیده آرد و یا خمیر دندان نمالند؛ چرا که آسیب های چشمی عفونت زا است و این مواد منجر به عفونت می شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود با اشاره به تقارن بازی فوتبال تیم تراکتور سازی و تیم الجزیره در روز سه شنبه عنوان کرد: چهار دستگاه آمبولانس در ورزشگاه یادگار امام(ره) و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در نزدیکی ورزشگاه و همچنین چهار دستگاه دیگر در میادین پر تردد مستقر می شوند.


وقوع 10 مورد آتش سوزی در چهارشنبه سوری سال گذشته

معاون آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز در این میزگرد با اشاره به استقرار ایستگاه های آتش نشانی برای شب چهارشنبه سوری، اظهار کرد: برای چهارشنبه آخر سال آتش نشانان در میادین پر تردد شهر از 15 اسفند ماه تا یک فروردین ماه آماده باش هستند.
علیرضا داداشی افزود: تیم های آتش نشان مجهز به خاموش کننده، به صورت پیاده برای امداد رسانی در حوادث احتمالی به شهروندان در نقاط مختلف شهر تبریز مستقر می شوند و علاوه بر آن برای کاهش زمان رسیدن به کوچه ها، گشت های موتوری به کار گرفته شده است تا در سال جاری چهارشنبه سوری امنی را پشت سر گذاریم.
وی اضافه کرد: همچنین گشت های موتوری در بازار تبریز مستقر می شوند؛ چراکه بیشترین حوادث مربوط به آن مناطق است.
وی با بیان این‌که باید برای پیشگیری از حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال به مدارس بیشتر ورود پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: در ابن ارتباط هر ساله به حدود 40 هزار نفر دانش آموز آموزش های لازم جهت پیشگیری از حوادث ارائه می شود؛  چراکه نشان دادن یک سری عکس ها و فیلم های مربوط به حوادث چهارشنبه سوری امری موثر در راستای کاهش سوانح چهارشنبه سوری است.   وی افزود: پیشگیری از بروز چنین حوادثی عامل مهمی برای مصون نگه داشتن جامعه ازآسیب های اجتماعی و حوادث احتمالی در مناسبت ها خواهد بود و از دستگاه های اجرایی و مسئولان آموزشی، فرهنگی و رسانه ها تقاضای ورود جامع به این موضوع وجود دارد.
معاون آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز خواستار شد: باید برای کاهش حوادث در این روز، محل هایی ایجاد شود تا در آنجا ضمن کنترل،  شادی کنند تا در صورت بروز حوادث به فاجعه تبدیل نشود.
در سال جاری تاکنون هیچ مورد آتش سوزی در رابطه با چهارشنبه سوری گزارش نشده است
وی با بیان اینکه در سال گذشته، 10 مورد آتش سوزی در سطح شهر ثبت شده است، گفت: مهمترین آن، آتش سوزی خوردوی ون نیروی انتظامی حین حمل مواد محرقه کشف شده بود که  هفت نفر مصدوم بر جای گذاشت.
معاون آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به توصیه های ایمنی به شهروندان اظهار کرد: باید در نظر بگیریم تا از مواد منفجره در اماکن  بیمارستانی مجتمع ها و اماکن عمومی و نزدیک پارکینگ ها استفاه نکنند و همچنین مواد منفجره را در ظروف های شیشه ای و پلاستیکی نگه داری نکنند.
وی با اشاره به ضرورت پرهیز از برپایی آتش های بزرگ و غیرقابل مهار، گفت: از برپایی آتش هایی با حجم بزرگ و فروپاشی گازهای اسپری مانند، خودداری کنید؛ چراکه انفجار گازهای متراکم منجر به وقوع خسارت های جانی و مالی می شود.


جشن چهارشنبه سوری تحت تاثیر جامعه مدرن قرار گرفته است

کارشناس مسائل اجتماعی نیز در این میزگرد با اشاره به دلایل جامعه شناختی و راهکارها برای پیشگیری از حوادث ناگوار چهارشنبه سوری گفت: چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانی است که از دیرباز در ایران بر پا می شود و به عنوان جشن آتش در ایران باستان شناخته شده است؛ متاسفانه در سال های اخیر سنت دیرین به سنت نوین و خطرساز تبدیل و جایگزین آیین های کهن شده است.

خدیجه جعفری با بیان این‌که فناوری و تکنولوژی جدید این سنت دیرین را تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: در زمان های قدیم این جشن را با آرامش و در قالب مراسم عرفانی برگزار می کردیم اما امروزه تکنولوژی های مدرن باعث شده تا انواع ترقه های بمبی وارد این مراسم شود.
وی اضافه کرد: در گذشته، بزرگان خانواده مسئولیت برگزاری جشن چهارشنبه سوری را بر عهده می گرفتند؛ اما اکنون بافت ساختمان ها و از سویی ابزار آتش زا نیز تغییر کرده است و به جای اینکه کنار یکدیگر جمع شده و این جشن بزرگ را برپا کنیم، جوانان در میادین شهر به آتش بازی می پردازند.
وی گفت: وقتی می گوییم خانواده باید فرزندان خود را مدیریت کند، چه طور می توانند کودکی را که ترقه برای او جذاب تر است، کنترل کنند؟ وقتی بخواهیم مستقیما جامعه را به سمتی هدایت کنیم، برخلاف آن عمل می کند، بنابراین اگر ما نیز به کودکان توصیه کنیم که از ترقه استفاده نکنند صد در صد برخلاف آن حرکت می کنند؛ بلکه باید در راستای بازگرداندن این جشن به شکل سنتی آن تلاش کنیم.  
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این‌که در جامعه و میان جوانان امروزی چهارشنبه سوری ایده آل امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: یکی از علل این ناهنجاری، اختلاف سلیقه در برگزاری این جشن بین نسل قدیمی و نسل جدید و تناقضی است که بین نسل ها به وجود آمده است .
معمولا دولت ها با برگزاری این جشن ها قدرت و موقعیت خود را ارتقا می دهند
وی با بیان این‌که معمولا دولت ها با برگزاری این جشن ها قدرت و موقعیت خود را ارتقا می دهند، اظهار کرد: متاسفانه ما نتوانسته ایم این پتانسیل عظیم را در قالب خاصی انداخته و فرهنگ سازی کنیم ، در مرحله اول، برای پیاده کردن این موضوع  مسئولان باید پای کار آیند و در راستای جهت دهی و جریان سازی این جشن اقداماتی انجام دهند تا تعریف مشخصی از این جشن داشته باشیم؛ چراکه تعریف یک مقوله  باعث می شود تا آسیب ها و خسارت های احتمالی کاهش یابد.

بر اساس این گزارش؛ فرهنگ سازی و ورود علمی و دانش محور مسئولان به آسیب های چهارشنبه آخر سال می تواند، زمینه ساز ایجاد چهارشنبه سوری شاد و بی خطر باشد، امیدواریم امسال چهارشنبه سوری عاری از هر نوع آسیب و.هزینه داشته باشیم.
گزارش از: آیتک اسماعیل زاده 

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.