نشست تخصصی «کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجه‌ای»‌ باحضور دست‌اندرکاران این کنگره، کارشناسان و اساتید ایرانی و خارجی در موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، دبیر کنگره بین‌المللی گرامیداشت حکیم نظامی گنجه‌ای در این نشست تخصصی گفت: روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه سال‌جاری شاهد برگزاری کنگره‌ای بزرگ در راستای گرامیداشت حکیم نظامی در شهر تاریخی تبریز خواهیم بود. 
مسلم اورنگی با بیان این‌که داشته‌ها و هویت ما، میراثی ماندگار از بزرگان و گذشتگان است، افزود: داشته‌ها و میراث ما محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و در تغییر مرزهای جغرافیای نیز داشته‌های ما به میراث مشترک بین کشورها تبدیل می‌شود.
وی بیان کرد: حکیم نظامی یک میراث "مذهبی و ملی" است که نه تنها یک شاعر، بلکه یک "شاعری حکیم" بوده و در زمان خود شخصیتی بی‌نظیر بود؛ چنانچه آثار این اندیشمند حکیم در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی به عنوان یک منبع ارزشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر صیانت از شخصیت‌های تاریخی، افزود: در عصر زندگی می‌کنیم که برخی‌ها به دنبال هویت‌سازی جعلی برای خود هستند، در حالی که کشور ایران این هویت را دارد؛ ما ادعا نمی‌کنیم که حکیم نظامی فقط برای ماست بلکه باور داریم "حکیم نظامی گنجه‌ای" میراث مشترک کشورهای اسلامی است و نباید این شخصیت بزرگ را در یک جغرافیایی خاص محدود کنیم.
اورنگی با اشاره به برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی گرامیداشت حکیم نظامی گنجه‌ای در تبریز، گفت: این کنگره بین‌المللی ساعت ۸:۳۰ روز دوشنبه در تالار معلم تبریز برگزار می‌شود و برگزاری چنین کنگره‌هایی تکلیفی برای ماست تا از مفاخر خود صیانت کنیم، چرا که این مفاخر به وحدت کشورهای اسلامی کمک می‌کنند.
وی در پایان تاکید کرد: شخصیت‌هایی چون حکیم نظامی گنجه‌ای منشأ تحکیم روابط بین کشورهای اسلامی است.
مدیر موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان و استاد رشته ادبیات نیز در این نشست تخصصی با تاکید بر این‌که این نشست "علمی" بوده و در راستای آشنایی حضار با این کنگره ترتیب داده شده است، افزود: امید است بتوانیم در این رابطه قدم‌های موثر و علمی برداریم.
کامران پاشایی با اشاره به فعالیت‌های موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان‌ نیز گفت: این موسسه به مدت پنج سال است که تاسیس شده و طی چهار سال اخیر در بین موسسات آموزش عالی کشور، رتبه یک را به خود اختصاص داده است. 
وی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این موسسه را ۱۰۰درصد قبولی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانست و متذکر شد: تمامی امکانات این موسسه بدون چارچوب اقتصادی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.
مسئول کمیته اساتید خارجی کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی نیز در این نشست بیان کرد: بحث نظامی گنجوی بسیار بحث مهمی است، چرا که شاهدیم که شخصیت‌پردازی خاصی از این شخصیت ادب فارسی در کشورهای دیگر به ویژه در کشور آذربایجان صورت می‌گیرد که ما را آزرده خاطر می‌سازد؛ در حالی که ما به این شخصیت ادبی به عنوان یک میراث مشترک نگاه می‌کنیم.
محمدرضا کفاش با اشاره به وسعت ایران طی سالیان گذشته و تغییر در وضعیت جغرافیایی، افزود: در راستای گرامیداشت این میراث مشترک "حکیم نظامی گنجه‌ای"، کشورهای منطقه نیز باید کنگره‌های مشترکی را برگزار کنند؛ این کنگره‌ها هم پاسداشت این شاعر بوده و همچنین نوعی تعامل و داد و ستد فرهنگی بین کشورهاست.
عضو هیئت علمی کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجه‌ای نیز در این نشست با قرائت بیتی از اشعار حکیم نظامی مبنی بر (ای نام تو بهترین سرآغاز، بی نام تو نامه کی کنم باز؟) گفت: نظامی برای نسل ما ویژگی‌های خاصی دارد.
سید احمدرضا مجرد افزود: حکیم نظامی گنجه‌ای، شخصیتی جهانی دارد و اگر هر ماه برای این حکیم مراسم گرامیداشت گرفته و گنکره برگزار کنیم ارزش والایی دارد.
وی با تاکید بر این‌که نظامی یک شاعر متعهد بوده و پرچمدار ادبیات غنایی است، افزود: "نظامی گنجوی هیچگاه پا را فراتر نگذارده تا اعتقادات و پایبندی‌های دینی‌اش را فراموش کند" این جمله برای کسانی است که می‌خواهند نظامی گنجوی را یک شخصیت بی‌دین و سکولار برای جهان معرفی کنند.
وی در پایان تاکید کرد: تبریز برخود می‌بالد که بزرگترین نظامی پژوهان جهان را پرورش داده است.
گفتنی است، در پایان این نشست تخصصی از دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی گرامیداشت حکیم نظامی گنجه‌ای تجلیل شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.