عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی معتقد است که شکاف بین نسل ها و بی توجهی خانواده ها به نیازهای فرزندان، ازدواج آنان را دشوار کرده است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، فرج الله هدایت نیا در جشن میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) در جمع اعضای بسیج جامعه پزشکی سپاه عاشورا با اشاره به اینکه در عصر امروز بحث در مورد زنان و جایگاه آنان در جامعه به دلیل بحران های اجتماعی به وجود آمده از ضروریات است، گفت: بین گروه سنی 18 تا 30 سال، نسبت زنان و مردان مجرد تقریبا یکسان است، ولی در گروه 30 تا 50 سال نسبت مرد به زن مجرد، یک به سه است.

وی تغییرات سریع ویژگی های نسل ها بین فرزندان و والدین، سبک متفاوت زندگی، تفاوت در نگرش، صرف وجود فیزیکی فرزندان در خانواده و بی توجهی به روحیات و افکار آن ها و در اولویت نبودن ازدواج فرزندان برای خانواده ها را از جمله عوامل بروز این گونه مسائل در جامعه دانست.

هدایت نیا با تاکید بر مسئله عفاف و روابط فرا زناشویی، بیان کرد: متاسفانه قبح ارتباط با غیر همسر در جامعه کمرنگ تر شده و تعاملات عاطفی و روانی در محیط بیرون از خانه زیاد شده است، آمارها تکان دهنده است، به طوریکه گاهی زوجین قبل از ورود به خانه، از این نظر سیر شده اند و نیازی به  وجود همسر و تعامل با آن را احساس نمی کنند.

وی به کتاب خود تحت عنوان "الگوی سوم"، اشاره کرد که در آن سه الگوی متفاوت نقش زن در خانواده و جامعه را مورد بررسی قرار داده و بررسی جنبه های مختلف هریک از این الگوها پرداخته است.

هدایت نیا در خصوص الگوی اول که در مورد خانه نشینی زن است، گفت: این الگو به حضور زن در خانه و دوری او از فعالیت های اجتماعی تاکید دارد و معتقد است که فعالیت اجتماعی بانوانی هم چون حضرت فاطمه(س)  و زینب (س) در شرایط خاص و بر حسب ضرورت بوده است که برخی از اعضای حوزه علمیه طرفدار این الگو هستند.

وی افزود: در الگوی خانه نشینی زن، جامعه فقط به مردان سپرده می شود و گفته می شود که بر اساس تفسیر برخی آیات و روایات، خدا زن را برای مرد آفریده است تا همیشه در اختیار و دسترس او باشد.

وی از جمله پیامدهای این الگو را در بسته شدن رشد فکری زنان، از بین رفتن و تحلیل استعدادهای زنان و مردانه شدن فضاهای جامعه دانست.

هدایت نیا در خصوص الگوی دوم که به خانواده گریزی اشاره دارد، گفت: این الگو نقطه ی مقابل الگوی اول یا همان الگوی خانه نشینی است و ازدواج را در اولویت های پایین افراد قرار می دهد و به عنوان مثال راهبان مسیحی ازدواج را ارزش نمی دانند.

وی افزود: در الگوی خانواده گریزی، تاهل مانع پیشرفت زن تلقی می شود و سعی در برقراری کمترین ارتباط با مرد و قبول مسئولیت مادر شدن دارد که وضعیت امروز ما به پیروی از این الگو است.

وی در ادامه الگوی سوم یعنی خانواده گرایی سوم را مورد بررسی قرار داد و گفت: حقوق مرد و زن در این الگو بازنگری می شود و تصمیمات خانواده و زمینه ی فعالیتی زن و مرد بر اساس تدبیر و مطالح خانواده و نه سلیقه مرد اتخاذ می شود.

هدایت نیا تاکید کرد: توجه هم زمان زن به امور خانواده و رسیدگی به امور اجتماعی کار دشواری است که البته زن تلاش می کند با همراهی همسر در کنار خانواده، به مسئولیت اجتماعی خود هم رسیدگی می کند که گاهی مشاهده می شود که مرد زیر بار چنین وضعیتی نمی رود.

وی تاکید کرد: درالگوی سوم مبانی فرهنگی و حقوقی نیز باید بررسی شود و باید خوابگاه های متاهلی در دانشگاه ها و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل افراد متاهل فراهم شود.

وی نبود همراهی مرد با همسرش، نبود مهندسی خانواده، رویکرد منفی مرد نسبت به شغل زن و استفاده ابزاری زن با اطلاع یا بدون اطلاع او از جمله مشکلات پیش روی خانواده ها است.

جانشین بسیج جامعه پزشکی استان  نیز در این مراسم، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س)، با بیان این که این بانوی بزرگوار اسلام الگوی مناسبی برای نسل جوان کشور محسوب می شود، گفت: سبک زندگی حضرت فاطمه (س)، شیوه ی تربیت فرزند، شوهر داری، مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی این بانو می تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان ما باشد و البته از احادیث و روایات هم مشخص می شود که ائمه هم این بانو را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده بودند.

شهابی با تاکید بر اهمیت معرفی الگوی مناسب به جوانان، یاد آور شد: اگر ما نتوانیم جوانان را با الگوهای متناسب با ارزش های اعتقادی و اجتماعی کشور آشنا کنیم، الگوهای خارجی از قبیل هنرمندان و فوتبالیست ها جایگزین آن می شوند و این کار پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال دارد.

وی توصیه کرد که باید ریشه ی اصلی این گونه مسائل در جامعه از ابعادی مختلفی همچون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بررسی و در نهایت الگوی عملی به جوانان معرفی شود.

وی ادامه داد: به نظرم سردار سلیمانی از نظر ولایت مداری و دلاوری الگوی مناسبی به حساب می آید که باید در فرهنگ سازی و برنامه های صدا وسیما به این موضوع توجه ویژه شود.

شهابی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این که امروزه بیشتر فرهنگ، از بیرون به داخل دانشگاه ها منتقل می شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی نوع پوشش و نوع حرف زدن دانشگاهیان از بیرون دانشگاه الگوسازی می شود و نقش دانشگاه ها در الگوسازی فرهنگ نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است که با برگزاری نشست های هم اندیشی و گفتمان موثر می توان در مورد دلایل به وجود آمدن این گونه مسائل صحبت کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری اردوهای جهادی و ویزیت رایگان در مناطق محروم آذربایجان شرقی در سال 97 خبر داد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.