به گزارش ایرنا، در حالی که معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از تداوم بررسی مراحل پایانی ثبت ملی 'سیلوی گندم تبریز' خبر داده است، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت کشوری مستقر در استان، از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.
اسفندیار ابوالحسن زاده روز شنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: این شرکت تنها نمایندگی شرکت بازرگانی دولتی در استان را بر عهده دارد و هیچ مسئولیتی دیگر در قبال سایر موارد از جمله ثبت ملی سیلو ندارد.
وی با بیان اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت کشوری نامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی را عینا به تهران منعکس می کند، با بیان اینکه تاکنون بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از سیلو تبریز را مشاهده نکرده است، گفت: هرگونه مخالفت یا موافقت با ثبت ملی سیلو به تصمیم نهائی شرکت بازرگانی دولتی در تهران بستگی دارد.
به گزارش ایرنا، معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در خصوص اهمیت ثبت ملی آثار تاریخی و معرفی این آثار در سطح ملی و بین المللی، گفت: قانون حفظ آثار ملی مصوب 1309 نخستین قانونی است که وجوه مختلف میراث فرهنگی را مورد توجه قرار داده و این قانون قدمت اثر را به عنوان یک ارزش ذاتی موجود و همچنین نشانه‌ای برای شناخت اثر تعیین کرده است.
محمد فتحی افزود: بسیاری از بناها و اماکن تاریخی که در دوران قاجار و پهلوی احداث شده و بعضا دارای ارزش هنری و تاریخی برجسته‌ ای هستند، از تحت نظارت و حفاظت دولت خارج شده است که متاسفانه بنای تاریخی سیلو تبریز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به دلیل اینکه پس از اتمام جنگ جهانی اول احداث شده، در لیست آثار ملی جای نگرفته است.
فتحی با بیان اینکه ساختمان سیلوی تبریز به عنوان یکی از میراث صنعتی و مدرن تبریز نیازمند توجه و حفاظت بیشتری است، افزود: با توجه به اینکه تبریز به لحاظ جغرافیایی همواره در مسیر ارتباطی کشورهای مترقی و پیشرفته اروپا قرار داشته، در حوزه صنعت و بازرگانی در کشور پیشرو بوده و این بنا نیز به واسطه ارتباط متخصصان تبریزی و اروپایی بنا شده و به عنوان یکی از نمادهای انقلاب و پیشرفت صنعتی آذربایجان و حتی ایران محسوب می شود.
وی ادامه داد: بنابراین آثاری نظیر این بنا که بیانگر قدمت صنعت و به کارگیری علم روز در کشور است، نیازمند توجه و صیانت بیشتر است.
فتحی با اشاره به اینکه در دهه اخیر اقداماتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان جهت ثبت این بنای تاریخی و فاخر در فهرست آثار ملی انجام پذیرفته است، گفت: سیلوی تبریز به عنوان اولین سیلوی گندم ایران مورد توجه ویژه اداره کل و همچنین سازمان مرکزی قرار دارد و طبق پیگیری های مالک این بنا در سال 1390برای ثبت ملی این اثر فاخر صنعتی نخستین اقدامات آغاز و پیگیری شده است.
وی اضافه کرد: در آن مقطع به دلیل اینکه این بنا تحت نظارت بخش خصوصی قرار گرفته است، نتیجه مطلوبی به دست نیامد.
فتحی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی رایزنی هایی که با بخش خصوصی فعال در این بنا و همینطور شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه هشت داشت، جهت حفظ این اثر تاریخی و صنعتی درخواست استفاده از این بنا صرفا به عنوان سیلو گندم را داشته و هرگونه کاربری غیر را تهدیدی بر آسیب رسی و تخریب این اثر تاریخی دانسته است.
وی بیان کرد: شایسته است که این بنا به صورت کامل مورد حفاظت قرار بگیرد و اگر قرار بر تغییر کاربری آن باشد، به شکل موزه صنعتی و یا در قالب کاربری فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.
فتحی اعلام کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری آذربایجان شرقی 23 بهمن ماه سالجاری، مجددا ثبت بنای تاریخی سیلو تبریز را در سازمان مرکزی میراث فرهنگی کشور ابلاغ کرده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون منتظر نتیجه نهایی این ابلاغ تا پایان اسفند ماه سال جاری هستیم که خوشبختانه با توجه به موافقت مصرانه سازمان مرکزی میراث فرهنگی کشور، می توان گفت که نتیجه مطلوبی در ارتباط با ثبت سیلو تبریز در فهرست آثار ملی کشور به دست خواهد آمد.
به گزارش ایرنا، 'سیلوهای گندم تبریز' یکی از بناهای عظیم و منحصر به فرد ایران در دسته بندی میراث صنعتی است که به عنوان نخستین سیلوی گندم در ایران پس از اتمام جنگ جهانی اول با طرح آلمانی‌ها برای اولین بار در تبریز ساخته‌ شد.
این بنا نمادی از توانمندی مهندسی، دوراندیشی صنعتگران تبریزی و همچنین نمادی از آمیختگی دانش و علم روز با تجربه کهن مردان آذربایجان است.
فعالیت مداوم و پایدار سیلوی تبریز پس از گذشت 80 سال از نخستین روزهای تاسیس آن، نشان از طراحی تخصصی و بی نظیر این بنا دارد.
ساختمان ساده تخلیه گندم با ظرافت و پیچیدگی بسیار در صنعت به کارگیری چوب تا پلکان فلزی زیبای بالای اتاق ژنراتور، بیانگر قدمت صنعت و هنر فلزکاری در این دیار پرآوازه است.
ساختمان تاریخی سیلو تبریز در خیابان امام خمینی (ره) نرسیده به میدان نصف راه واقع شده و به لحاظ قدمت فعالیت صنعتی و طراحی جزو آثار پراهمیت تاریخی تبریز محسوب می شود.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.