غلامرضا زارع روز یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند مراغه افزود: تاکنون مدیریت مناسبی برای جمع آوری و دفن پسماندهای شهری انجام نشده در صورتیکه توجه به این معضل شهری به عنوان یکی از منابع آلاینده محیط یست ضروری است.
وی ادامه داد: هم اکنون زباله گاه این شهر با حجم بالای پسماندها فاقد حصار کشی و نگهبانی و تاسیسات بوده و از این رو نیازمند تکمیل توسط شهرداری مراغه است.
وی اضافه کرد: بر این اساس، شهرداری باید در قالب برنامه ای مدون و جامع، طرح توسعه و تکمیل زباله گاه این شهر را برای اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون ماده هشت محیط زیست استان ارائه کند.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت پسماندهای روستایی و کنار جاده ای این شهرستان گفت: انباشت زباله های خانگی در روستاها و نیز نخاله های ساختمانی در حاشیه راه ها منظره ای زشت خلق کرده است.
زارع افزود: باتوجه به اینکه شهر مراغه یکی از قطب های گردشگری آذربایجان شرقی است، تنظیف جاده های دسترسی به اماکن گردشگری و تاریخی در آستانه تعطیلات نوروزی ضروری است.
معاون خدمات شهری شهرداری مراغه نیز در این نشست با اشاره به طرح توسعه مدیریت پسماند این شهر گفت: عدم تکمیل و سرمایه گذاری در طرح زباله گاه این شهر به علت عدم وجود مجوزهای زیست محیطی بوده که به زودی این مجوزها با همکاری محیط زیست اخذ می شود.
مهدی پورصادق با بیان اینکه سالانه حدود 10 میلیارد ریال برای دفن زباله ها در این مرکز هزینه می شود افزود: تلاش مدیریت شهری رفع مشکلات زیست محیطی در زمینه پسماند های شهری است.
وی ادامه داد: با تجهیز کارخانه کمپوست شهرداری مراغه، تا سه ماه آینده شاهد بهره برداری از این واحد مدیریت پسماند خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با بهره برداری از کارخانه کمپوست، حدود 70 درصد از پسماندها و زباله های شهری بازیافت و نیز بخش قابل توجهی از باقیمانده آن نیز به صورت کود کشاورزی فرآوری خواهد شد.
پورصادق در مورد ساماندهی دفع نخاله های ساختمانی نیز افزود: با متخلفانی که اقدام به تخلیه نخاله های ساختمانی و لجن های خانگی در محل هایی غیر از محل های تعیین شده کنند برخورد قاطع قانونی می شود.
مسئول بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز با اشاره به جمع آوری پسماندهای بیمارستانی گفت: این پسماندها و زباله های بیمارستانی و مطب ها و مراکز خصوصی توسط شرکتی جمع آوری و در زباله سوزهای بیمارستانی امحا می شود.
احمدی همچنین افزود: وجود فضولات حیوانی و انباشت زباله های خانگی در روستاهای به عنوان یکی از مراکز آلاینده زیست محیطی و بهداشتی، منبع انتشار بیماری های واگیردار خواهد بود.
روزانه 120 تن زباله در مراغه تولید می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.