به گزارش ایرنا، داود بهبودی روز یکششنبه در جلسه مشترک کمیته برنامه‌ریزی و ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان هریس‌ اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی الزامات و مولفه هایی دارد که برای تحقق آن باید این الزامات تامین شود و درونزایی و برونگرایی از جمله این مولفه هاست.
وی افزود: وجود ذخایر معدنی، صنایع دستی‌، سرمایه انسانی و دانش ضمنی، پتانسیل‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در شهرستان هریس ایجاد کرده و در مسیر توسعه شهرستان مانع بخصوصی وجود ندارد؛ درونزایی یعنی بالفعل کردن این ظرفیت‌های درون شهرستان.
بهبودی با بیان اینکه توانایی استفاده از ظرفیت‌های پیرامون شهرستان نیز مصداق برونگرایی است، افزود: کلانشهر تبریز می‌تواند سرریز مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شهرستان هریس باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: دانش بنیان و عدالت محور بودن اقتصاد هم از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است که باید به آنها پرداخت.
وی تاکید کرد: در واقع اقتصاد مقاومتی و اقتصاد توسعه یافته دو روی یک سکه هستند؛ کاهش فقر، افزایش درآمد، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه و آسایش مردم همه از اهداف اقتصاد مقاومتی و در عین حال یک اقتصاد توسعه یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اظهارکرد: تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نشان از ضرورت توجه همه کارگزاران کشور به مسئله اقتصاد مقاومتی دارد.
وی با بیان اینکه بافت فرش هریس به عنوان شغل دوم در شهرستان محسوب میشود، گفت: رونق هنر صنعت فرش هریس نیازمند مدیریت واحد مانند دانشکده فرش است تا این صنعت را به هنگام کند.
بهبودی با اعلام اینکه طرح های فرش هریس متناسب با سلیقه مشتریان تغییر نمی کند، گفت: امروزه سلیقه مشتری تغییر کرده است؛ امروز باید این را در نظر بگیریم که مشتری چه ابعادی را میخواهد و رنگ و طرح مورد علاقه وی در فرش هریس چیست.
وی با بیان اینکه برای تحقق این اهداف الزاماتی وجود دارد و اولین آنها تغییر پارادایم نگرش به مقوله توسعه است، ابراز داشت: 50 سال است که نگرش به توسعه نگرش توسعه کالبدی، افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌ها توسط دولت بوده و این رویکرد باید اصلاح شود و از دولت محوری و اتکا صرف به منابع نفتی دور شویم.
بهبودی یادآور شد: در میان پروژه‌های استانی پروژه جاده تبریز- هریس-اهر جزو فعال‌ترین پروژه‌ها به شمار می‌رود و در سال گذشته بیشترین اعتبارات به این پروژه تخصیص داده شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: بخشی از محورهای توسعه شهرستان که در سند تدبیر توسعه شهرستان هریس دیده شده کماکان به قوت خود باقی است و تدوین سند دوم تدبیر توسعه شهرستان باید با جلب مشارکت بیشتر مردم و دولت تهیه شود.
فرماندارهریس نیز در این جلسه با اشاره به تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه اعضای ستاد در راستای اجرایی نمودن مفاد سند توسعه شهرستان ، توسعه زیرساختهای شهرستان از جمله بزرگراه و نیروگاه سیکل ترکیبی در سال های اخیر را زمینه ساز حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان در هریس دانست.
صابر تقویمی افزود: با توجه به وضعیت نامساعد اقلیمی منطقه و عدم امکان توسعه پایدار با محوریت بخش کشاورزی به عنوان معیشت غالب شهرستان ، توسعه معادن از جمله معدن مس و طلا و صنایع جانبی از اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی هریس است.
وی افزایش سطح آبیاری تحت فشار به 1265 هکتار و صرفه جویی بیش از 5 میلیون متر مکعب آب را در راستای اجرای مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه دانست و خواستار افزایش اعتبارات کم بهره برای توسعه این فناوری در اراضی پایاب سدهای مقصودلو ، پارام و سایر سد های شهرستان شد.
وی با اشاره به هزینه بیش از 500 میلیارد ریالی در اجرای عملیات تکمیل بزرگراه تبریز- هریس- اهر در سال جاری ، ابراز امیدواری کرد با تزریق اعتبارات ویژه در سال آتی شاهد شروع ترافیک در سطح بیشتری از بزرگراه مذکور باشیم.
فرماندار هریس، ورود بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی در استخراج و فرآوری کانی های مس و طلا را نیز امید بخش دانست و سال آتی را سال رونق اقتصاد معدن محور در شهرستان عنوان کرد.
شهرستان هریس با حدود 70هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.