به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید از همان ابتدای فعالیت، اشتغال زایی را در اولویت برنامه های خود قرار داد و مقایسه 4 ساله 92 تا 96 نسبت به دولت های گذشته ویژگی‌های متفاوتی از بازار کار ایران نشان می دهد.
در این دوره بر خلاف سال‌های 1384 تا 1392، نرخ مشارکت به‌صورت مداوم افزایش یافت و این افزایش به‌خصوص در جمعیت جوان و تحصیلکرده دانشگاهی تبلور یافت.
افزایش جمعیت فعال در 12 فصل منتهی به تابستان سال‌ 1396 نشانگر یک رکورد استثنایی حداقل در یک دهه اخیر است.
جمعیت فعال که از سال 1384 تا 1392 در محدوده 23 میلیون نفر نوسان می‌کرد، طی سه سال اخیر به 27 میلیون نفر رسید، یعنی به‌طور متوسط 3 میلیون نفر در طول این 4 سال به بازار کار وارد شدند.
اما کوتاهی دولت های نهم و دهم در حوزه اشتغالزایی موجب انباشت بیکاران شده بود و این میزان اشتغال زایی تنها بخشی از نیاز موجود را جوابگو بود.
بر این اساس دولت با اختصاص تسهیلات 174 هزار میلیارد ریالی در سال گذشته و 200 هزار میلیارد ریال در سال جاری به منظور رونق تولید و احیای واحدهای راکد، گام های بزرگی برای افزایش و تثبیت اشتغال برداشت.
رئیس اداره برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این ارتباط به ایرنا گفت: با اختصاص 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به استان تا کنون 360 واحد جدید بهره برداری و 400 واحد توسعه یافته است.
آرش نگهبانی با اشاره به اینکه راه اندازی و توسعه این واحدها ایجاد 17 هزار شغل جدید در استان را در پی داشت، گفت: 10 هزار شغل هم با ارائه تسهیلات در قالب سرمایه در گردش تثبیت شده است.
به گزارش ایرنا، اما برنامه های اشتغال زایی دولت تنها معطوف به تسهیلات رونق تولید نبوده و امسال 200 هزار میلیارد ریال هم برای اشتغال فراگیر در قالب 10 طرح از جمله طرح تکاپو، مهارت آموزی و کارورزی اختصاص داده شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه برنامه اشتغال فراگیر با هدف ایجاد 971 هزار شغل در سال 1396 ابلاغ شد، سهم استان از این تسهیلات را 8 هزار و 730 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: وام اشتغال فراگیر با 18 درصد اعطا خواهد شد اما در مرحله بهره برداری از طرح 2 تا 8 درصد یارانه پرداخت می شود.
میراحد حسینی همچنین از اختصاص 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی روستایی خبرداد و گفت: از این رقم نیز 4 هزار و 400 میلیارد ریال برای استان پیش بینی شده که تاکنون یکهزار و 510 میلیارد ریال تخصیص یافته است.
وی با اشاره به ثبت نام بیش از 6 هزار متقاضی استفاده از این تسهیلات در سامانه 'کارا'، گفت: بخش کشاورزی با 5 هزار و 45 طرح و صنعت و معدن با 278 طرح بیشترین تقاضای استفاده از این تسهیلات را دارند.
وی با اشاره به اینکه سقف این تسهیلات برای طرح های ملی 150 میلیارد ریال، استانی 25 میلیارد ریال و شهرستان ها 2.5 میلیارد ریال است، ارائه طرح توجیه فنی و مالی برای بهره مندی از این تسهیلات را ضروری دانست.
حسینی اعلام کرد: با توجه به آخرین آمار تا پانزدهم بهمن ماه امسال از نظر تعداد ثبت نام کننده در این سامانه در بین استان ها در رتبه 7 کشوری قرار داریم.
وی گفت: صنایع دستی، فراوری چرم، حوزه آی تی، آجیل، خدمات بازرگانی، محصولات دامی، سلامت، پزشکی، گردشگری و شیلات، بخشی از گروه های ثبت نام شده در سامانه 'کارا' است.
وی اعلام کرد: درصد کارمزد این تسهیلات برای طرح هایی که در روستاها اجرا می شود 6 درصد، مناطق مرزی و عشایری 4 درصد و در شهرستان های با کمتر از 10 هزار نفر جمعیت 10 درصد است.
حسینی خاطرنشان کرد: مدت زمان برگشت تسهیلات سرمایه در گردش اشتغالزائی روستایی 18 ماه است و مدت زمان برای پرداخت وام های روستایی سه سال اول دوره مشارکت و تنفس بوده و از سال چهارم برگشت اقساط انجام خواهد شد.
وی فرصت شغلی ایجاد شده در استان در 9 ماهه امسال را 15 هزار فرصت شغلی اعلام کرد و گفت: با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی انتظار می رود 28 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.
حسینی با اشاره به اینکه تسهیلات حمایتی اشتغال از محل اعتبارات بودجه‌ای، تسهیلات بانکی و منابع صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، گفت: 8 بانک عامل برای اعطای وام اشتغال فراگیر و 4 بانک عامل نیز برای اعطای وام روستایی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین با اشاره به اختصاص 408 میلیارد ریال در سال جاری برای مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی گفت: 360 میلیارد ریال جذب شده، 4500 متقاضی از این تسهیلات استفاده کرده و برای 7 هزار نفر اشتغال زایی شده است.
وی همچنین گفت: با اجرای طرح روستا تعاون در 84 روستای استان آذربایجان شرقی هم یک هزار و 897 فرصت شغلی در استان ایجاد می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان 9.5 درصد است و در مجموع 144 هزار نفر بیکار داریم، گفت: این رقم نسبت به میانگین کشوری 1.5 درصد پایین تر است.
حسینی با بیان این‌که در آذربایجان شرقی بیشترین شاغلان در بخش صنایع غذایی مشغول به کار هستند، گفت: سهم اشتغالزایی در بخش کشاورزی 22.5 درصد و در بخش صنعت 36 درصد است و سایر شاغلان در بخش خدمات مشغول بکارند.
مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی، ایجاد 12 هزار فرصت شغلی جدید در روستاهای استان پیش بینی می شود.
تقی کرمی با اشاره به اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی معادل 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی، گفت: با استفاده از این تسهیلات ایجاد 300 هزار فرصت شغلی جدید پیش بینی شده که با توجه به سهم 3.6 درصدی استان آذربایجان شرقی از این تسهیلات، ایجاد 12 هزار شغل در استان برآورد می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: در سال جاری مطابق گزارش دستگاه های اجرایی برای سه هزار و 85 نفر و در سال گذشته برای 8 هزار و 776 نفر در مناطق روستایی اشتغال ایجاد شد.
رئیس سازمان برنامه ریزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه اشتغال زایی 650 هزار نفری سال گذشته بی سابقه است و امسال هم ایجاد فرصت شغلی برای حدود یک میلیون نفر برنامه ریزی شده است، گفت: اینکه ایجاد اشتغال در جامعه احساس نمی شود به علت انباشت نیروی کار و ورودی بیش از توان اشتغال زایی موجود است.
داود بهبودی نقش بخش خصوصی در ایجاد این میزان فرصت شغلی را بارز دانست و گفت: همانگونه که اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی بر دوش بخش خصوصی استوار است، در اشتغال زایی هم توان این بخش مورد توجه قرار گرفته است .
وی گفت: با توجه به منابع تسهیلاتی اختصاص یافته، سهم آذربایجان شرقی در اشتغال زایی در حدود 50 هزار فرصت شغلی است.
به گزارش ایرنا، با توجه به سهمی که در برنامه اشتغال زایی 971 هزار نفری دولت برای هر کدام از بخش های اقتصادی در نظر گرفته شده، همت سازمان های مسئول و همراهی فعالان اقتصادی در تمامی بخش ها ضروری است.
بخش های صنعت، معدن و تجارت با 25 درصد از برنامه اشتغال فراگیر دولت بیشترین سهم را دارد و طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با 10 درصد، ارتباطات و فناوری اطلاعات با 9 درصد، گردشگری و کشاورزی با سهم 7 درصدی در رده های بعدی قرار دارند.
گزارش: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.