معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌شرقی با اشاره به جمعیت ساکن در تبریز گفت: ۳۸۴ هزار و ۱۰۷ شهروند تبریز، برابر با ۲۴ درصد جمعیت این شهر، حاشیه نشین هستند، اما تاکنون هیچکس با "نگاه متفاوت، فکر متفاوت و عمل متفاوت" در این راستا چاره‌اندیشی نکرده اند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حیدر فتح‌زاده در همایش تخصصی مدیریت(ساماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: مدیریت ارقام و داده‌ها، خصلت جامعه‌ی توسعه یافته و مبتنی بر عقلانیت است و این جوامع می‌توانند از انتزاعیات خارج شده و بر مبنای عینیات و واقعیت‌ها صحبت کنند.
وی بیان کرد: یکی از مسائلی که اکنون بیش از همه چیز ما را تهدید می‌کند "بی‌تفاوتی به هم‌نوع، کتمان‌ حقیقت از خود و مبهم سازی امورات روشن" است، ما می‌خواهیم این مفاهیم را در قالب ارقام و کمیات بیاوریم.
وی با تاکید بر این‌که "تغییر" مبنای ارقام را تشکیل می‌دهد که نمی‌توان آن را حذف کرد و باید آن را بر مبنای "دانایی" مدیریت و ادامه دهیم، افزود: تا سال ۱۳۶۹ در کشور ما ۹۲ درصد مردم نسبت به شبکه‌های خویشاوندی، هم نوع و دوستان قابل اعتماد بودند اما امروز ۲۳ درصد ما نسبت به همدیگر قابل اعتماد هستیم.
وی در رابطه با اعتماد به سرمایه اجتماعی و سازمان‌ها نیز خاطرنشان کرد: مردم استان در دمای ۴۵ درجه تابستان وقتی وارد نظام اداری می‌شوند، احساس سرمازدگی در ۲۳ درجه زیر صفر می‌کنند!
فتح‌زاده متذکر شد: در کشور چهار میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۹۶ شغل در دست کسانی است که یا شغل دومشان هست، یا سوم و یا حتی چهارم! و این افراد به هر قیمتی راضی نیستند شغل‌های دوم، سوم و چهارم خود را از دست بدهند تا نرخ بیکاری با مبنای دو ساعت در هفت روز گذشته را زیر ۱۰ درصد ببریم.
وی در مورد ویژگی مدیریت ارقام نیز یادآور شد: عینی‌گرایی، شفافیت، دقت، سخن‌ پذیر بودن، محاسبه‌گر بودن، برآورد آینده‌ها، پیش‌بینی رفتار، برنامه‌ریزی دقیق، اعمال قدرت، جهت‌دهی برنامه و اهداف از جمله ویژگی‌های مدیریت ارقام است.
وی با بیان این‌که در اکثر کشورها با سنجش "تعلق سازمانی" فرآیند استخدام افراد انجام می‌گیرد، تاکید کرد: مدیریت ارقام، نگاه متفاوت، فکر متفاوت و عمل متفاوت را می‌طلبد و بزرگترین چالش مدیریتی ما این است که نمی‌توانیم این سه مورد را در کنار هم داشته باشیم.
فتح‌زاده گفت: در سال ۱۳۵۵ برابر با ۴۶ درصد از مردم کشور صفر تا ۱۴ ساله بوده و در سال‌های ۶۵ و ۷۵ نیز آمار همینگونه بود و در آن زمان‌ها کسی دغدغه آسیب اجتماعی نداشت در حالی که اگر در آن زمان نگاهی مبتنی بر آینده نگری و مبتی بر دانایی را داشتیم الان وضعیت اینگونه نبود.
وی با اشاره به مطالعه بر روی دو هزار و ۵۰۰ کودک در تبریز در سال ۹۰ گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که ۷۶۲ کودک نمره‌ی استرس بالای ۲۰ و ۲۵ داشته و دچار شب اداری و... بودند که با ملاحظه این موارد در می‌یابیم که در سال ۱۴۱۰ به بعد بدترین آسیب‌های اجتماعی را تجربه خواهیم کرد! 
معاون توسعه و مدیریت و منابع انسانی سازمان برنامه و بودجه استان با تاکید بر این‌که بزرگترین چالش ما "سالمندی" است، خاطرنشان کرد: مقاله‌ای در چین نوشته‌ بود که ما در سال ۱۴۰۷ و ۱۴۰۸ نزدیک ۲۸ میلیون عصا به ایران خواهیم فروخت!
وی با تاکید بر این‌که ۳۶ درصد هزینه‌ها در سازمان‌های اداری هدر می‌رود، تاکید کرد: ضعف ما در این است که به داده‌ها، تفسیر و مدیریت آن وارد نبوده و همواره در مقابل آمار مقاومت کرده‌ایم.
فتح‌زاده با تاکید بر این‌که ۲۱۰ میلیون دلار از پول‌های بانک مرکزی در صندوق‌های ما در قالب "طلا، دلار، سکه، اوراق و..." است، گفت: هنوز باور نکرد‌ه‌ایم که مشکل اجتماعی وجود دارد و هنوز هم بی‌تفاوتی بر ما حاکم است.
 همایش تخصصی مدیریت (سازماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی ویژه فرمانداران و مدیران کل استان با همکاری مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی  و اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.