دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت‌های موفقیت‌آمیز مرکز ماده ۱۶ و با تاکید بر این‌که حفظ پاکی استان از لوث موادمخدر جزو اولویت‌های ماست، گفت: به بخش حمایت اجتماعی معتادان ورود کرده و کارگاهی در خارج شهر راه‌اندازی کرده‌ایم تا از معتادان پاک شده حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمدعلی نصرتی در همایش تخصصی مدیریت(ساماندهی، نظارت و پیشگیری) آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: مواد مخدر جزو پنج اولویت اصلی و درحقیقت اولویت اول در مسائل اجتماعی کشور بوده که متاسفانه تبدیل به یک دغدغه و چالش جدی شده است.

وی با بیان این‌که در دنیا هیچ نقطه‌ای نیست که از تیر‌رس اعتیاد در امان باشد، گفت: کشور ما به لحاظ قرارگیری در کانون تولید مواد مخدر(افغانستان) بیشتر درگیر این آسیب است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان با تاکید بر این‌که "اعتیاد" چهارمین عامل مرگ‌ومیر در کشور است، افزود: اعتیاد یکی از موانع جدی توسعه و پیشرفت بوده و اعتیاد عامل ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد علل زندانی شدن افراد و همچنین از عوامل کودک آزاری و... در کشور است.

وی با بیان این‌که طی سال‌های پیش، "مواد مخدر" بیش از ۱۰ سال اولویت اصلی مسائل اجتماعی استان بود، گفت: در سال ۹۱ درصد شیوع اعتیاد در کشور برابر با ۲.۶۵ و در استان نیز برابر با ۱.۹۳ بوده و در سال ۹۴ نیز درصد شیوع مواد مخدر در کشور برابر با ۵.۴۰ و در سطح استان نیز برابر با ۱.۲۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به آمار شیوع اعتیاد در سال ۹۴ تاکید کرد: درصد شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور برابر با ۵.۴۰ و در سطح استان برابر با ۱.۲۲، در جمعیت دانش‌آموزی سطح کشور برابر با ۲.۱ و در سطح استان برابر با ۰.۴۴، در جمعیت دانشجویی سطح کشور برابر با ۵.۶ و در سطح استان نیز برابر با ۴.۴ بوده و همچنین در بین جمعیت کارگری نیز درصد شیوع در کشور برابر با ۲۲.۳ و در سطح استان نیز برابر با ۲۵.۴ بوده که وضعیت ما بدتر از میانگین کشوری است.

نصرتی گفت: در جامعه برخی افراد برای افزایش قدرت جسمی و گاهی جنسی مکمل‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داده و برخی دانشجویان در شب‌های امتحان "ریتالین و ترامادول" مصرف می‌کنند، استفاده‌های آرایشی و... نیز از جمله مواردی هستند که شیوع اعتیاد را دامن می‌زنند که باید در این راستا هشدارها و اطلاع‌رسانی لازم داده شود.

وی با تاکید بر این‌که شیوع مصرف "گل" با شیب تندی بالا می‌رود، گفت: استفاده و حتی تهیه این نوع موادمخدر    به راحتی آموزش آموزش داد ه می شود.

وی با بیان این‌که فعالیت‌های انجام شده در استان در سال‌های اخیر از جنس فعالیت‌های "خلاقانه، مجاهدانه و جسورانه" بود که توانستیم در این راستا توفیقاتی را به دست آوریم، افزود: جلوگیری از ورود و خروج مواد مخدر، برخورد با باندهای خرید و فروش موادمخدر، جلوگیری از کشت مواد مخدر و... از جمله ملاحظات جدی و موارد موردنظر ماست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: اقدامات خوبی در استان در جهت مبارزه با مواد مخدر انجام شده که مرکز ماده ۱۶ نمونه‌ی آن است و همچنین پاکی استان از لوث مواد مخدر که منحصر استان ماست از جمله اقدامات ما در جهت جلوگیری از اعتیاد بوده و برخی استان‌های دیگر برآنند که از اقدامات آذربایجان‌شرقی الگوبرداری کنند.

وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی یک معتاد متجاهر در شهر دیده شود، چرا که معتادان متجاهر را در مرکز ماده ۱۶ نگهداری کرده و آموزش‌های لازم ارائه و حتی برایشان حرفه یاد می‌دهیم؛ تاکنون نزدیک به دو هزار نفر در مرکز ماده ۱۶ حرفه آموزی کرده‌اند.

نصرتی با اشاره به روش‌های مختلف در راستای پیشگیری از اعتیاد، گفت: ما در این راستا از ظرفیت علما استفاده نکردیم! به هر قدر جوانان به معنویت و اخلاق نزدیک‌تر باشند  میزان اعتیاد و جرایم نیز پایین می‌آید.

وی تاکید کرد: توجه به آموزش مهارت‌های زندگی، مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع، توجه به غنی سازی اوقات فراغت، توسعه امکانات مشاوره، تولید محصولات فرهنگی و... از جمله موارد موردتوجه در بحث مبارزه با مواد مخدر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.